בדרך לאקזיט? צ'ק הישראלית במו"מ למכירה ב-350 מיליון ד'

החברה הישראלית, לשעבר PageOnce, מפתחת טכנולוגיה המאפשרת להשתמש בטלפון החכם כארנק אלקטרוני, ובהמשך התמקדה בניטור ומעקב פיננסי של המשתמש

חברת Check הישראלית, שמפתחת אפליקציה לניהול פיננסי חכם, נמצאת במגעים למכירתה תמורת יותר מ-350 מיליון דולר לחברת Intuit האמריקאית, שעוסקת בעולם התוכנות הפיננסיות - כך עולה מדיווח שפורסם באתר "הוול סטריט ג'ורנל".

על-פי הדיווח, המגעים בין שני הצדדים נמצאים בשלבים ראשוניים אך עם זאת, בעיתון הכלכלי צופים כי העסקה עשויה להיחתם כבר במהלך השבועות הקרובים.

חברת Check הוקמה בשנת 2007 על-ידי גיא גולדשטיין ואחיקם קאופמן תחת השם PageOnce ופיתחה אפליקציות שיאפשרו למשתמשים לעקוב אחר החשבונות הפיננסיים שלהם בצורה פשוטה וידידותית.

לפני שנה בדיוק החליטה החברה לצאת למהלך אמיץ של מיתוג מחדש תחת השם Check.

לפני נתוני מאגר המידע של חברת IVC, החברה הישראלית גייסה עד כה 49 מיליון דולר מהקרנות פיטנגו, Menlo Ventures, Morgenthaler Ventures (שהשקיעה בעבר בווריפון ו-Planet SOHO הישראליות לצד סירי של אפל ואף באפל עצמה), Hillsven Capital ולירון פטרושקה.

צפי ההכנסות של החברה, המעסיקה כ-100 עובדים, לשנה הקרובה עומד על כ-20 מיליון דולר, לעומת 15 מיליון דולר ב-2013.

המודל העסקי מתבסס על פרסום ממוקד, בעיקר של מוסדות פיננסים, והיא משתפת פעולה עם גופים שונים כדי להביא את בשורת תשלום החשבונות דרך המובייל להמונים.

עם יותר מ-10 מיליון משתמשים, האפליקציה של Check נבחרה לאחרונה על-ידי גוגל כאחת האפליקציות הטובות ביותר לאנדרואיד ב-2013 וכאחד המפתחים המובילים ב-2011-2014. המוצר של החברה זמין כיום רק בארה"ב, שם האמריקאי הממוצע משלם 8-12 חשבונות מדי חודש הכוללים בין היתר חשמל, מים, גז, תקשורת ועוד.

חשבונות מים וחשמל

באופן מפתיע אולי, ההצלחה של Check הייתה, בין היתר, תולדה של המשבר הפיננסי הגדול בארה"ב בשנים האחרונות.

העובדה שהאמריקאים התחילו לדאוג יותר לכסף שלהם הובילה אותם לחפש פתרונות שונים בעולמות שקודם התעניינו בהם פחות ופחות.

כך האפליקציה של Check אפשרה להם לעקוב אחר ההוצאות שלהם במקום אחד ולשלם ממנו את החשבונות השוטפים.

אז מה בעצם מפתחת Check? הרעיון הוא אפליקציה שמנהלת את כל החשבונות והחיים הפיננסיים של המשתמשים שלה.

כך, לאחר התממשקות לחשבונות בנק וכרטיסי אשראי, האפליקציה מנטרת חשבונות חדשים שמגיעים למשתמש - כמו מים, חשמל וכו' - ומאפשרת לשלם ישירות מהאפליקציה.

בנוסף, היא מציגה מעקב אחר ההוצאות וההכנסות של המשתמש באמצעות ממשק משתמש מעוצב וידידותי. מעבר ליכולות הטכניות, הממשק בהחלט עושה את שלו ומנגיש את הנושא הפיננסי הכבד למשתמשים הרבים של האפליקציה.

גולדשטיין המנכ"ל התייחס לנושא לאחרונה בבלוג שלו באתר Medium וציין עד כמה עיצוב של אפליקציה או מוצר חשוב כדי להפוך לחברה גדולה ובולטת.

"אסור לפחד לנסות ולהשקיע בטכנולוגיות וברעיונות חדשים. זה אמנם נשמע קצת מסוכן, אבל הכמיהה לשינוי היא מה שהופכת חברות מצליחות כמו Uber או Nest, ליוצאות דופן".

התראה על חיובים גדולים

האפליקציה גם שמה דגש על נושא האבטחה ומשתמשת בשכבת הגנה משולשת לטענתה, כך שמעבר לאמצעי האבטחה, ניתן למחוק חשבונות מרחוק במקרה שהטלפון אבד או נגנב ובנוסף, ניתן לקבל התראות על חיובים גדולים או לא שגרתיים בחשבונות של המשתמש.

היזמים והעובדים הראשונים של החברה הם כולם יוצאי מרכז הפיתוח של חברת מרקורי הישראלית, שנמכרה לענקית האמריקאית HP ב-2006 תמורת 4.5 מיליארד דולר.

ברשימה זו ניתן לכלול לא רק את מייסדי החברה, גולדשטיין וקאופמן, אלא גם את סמנכ"ל הפיתוח ניסים טפירו, סמנכ"ל הטכנולוגיות אלון הורי ואחרים.

קאופמן, אגב, אמנם נמנה על מייסדי החברה אך כשנתיים לאחר ההקמה הוא עזב את החברה וחזר אליה רק בינואר השנה כסמנכ"ל הכספים. בשנים מחוץ ל-Check, כיהן כסמנכ"ל כספים ב-Aeroscout וכמנהל אזור אירופה ב-Stanley Healthcare.

יו"ר Check ואחד המשקיעים הראשונים שבה הוא לירון פטרושקה, יזם היי-טק ותיק. פטרושקה הקים ב-1999 את חברת הסטארט-אפ Commercebid בתחום המסחר האלקטרוני, שנמכרה מספר חודשים לאחר מכן לחברה מתחרה ב-242 מיליון דולר. כיום הוא משמש גם כשותף בחממת UpWest Labs, שמקדמת יזמים צעירים מישראל וממוקמת בסיליקון ואלי.

ב-Check, אז תחת שמה הקודם, הוא השקיע כבר בתחילת 2008 והשתתף בסבב גיוס סיד של 1.5 מיליון דולר יחד עם קרן Hillsven Capital.

עבור הקרן זה עשוי להיות האקזיט השני בפרק זמן קצר מאוד לאחר שהשקיעה גם בחברת Qlika, שנמכרה במארס האחרון לענקית התיירות המקוונת Priceline תמורת כ-20 מיליון דולר.

13 רכישות

מי שמיועדת לרכוש את Check היא, כאמור, חברת Intuit, המנוהלת על-ידי בראד סמית' ושנסחרת בנאסד"ק לפי שווי 21.46 מיליארד דולר.

עד היום רכשה חברת Intuit כ-13 חברות בהיקף של מאות מיליוני דולרים, חלקן בתחום הפיננסיים בו היא מתמקצעת. אחת הרכישות הגדולות היא של חברת DemandForce תמורת 423.5 מיליון דולר. רכישה מעניינת נוספת שביצעה Intuit ב-2009 היא של חברת Mint, שנחשבה למתחרה של Check הישראלית.

בשנה שעברה נבחרה Intuit לאחת החברות החדשניות ביותר של מגזין "פורבס", כשהגיעה למקום ה-56, מעל חברות כמו SAP, אפל ונינטנדו.