שר הפנים החליט על שינויי גבולות ברשויות המקומיות

שר הפנים גדעון סער החליט לאמץ חלק מהמסקנות של ועדות חקירה שונות שמונו עם השנים וההחלטות גם כוללות מתחמי תעסוקה ומסחר עתירי ארנונה ■ שינויים גם ביישובים אחרים בצפון ובמרכז הארץ

החלטה דרמטית של שר הפנים גדעון סער: לאחר שנים של שיחות ו-ועדות חקירה שונות שהמליצו על שינויי גבולות בין רשויות בארץ, החליט שר הפנים לאמץ כמה מהן ולחתום על צו שיוציא אותן לפועל. מדובר בהחלטות על שינוי גבולות במספר רשויות בצפון ובמרכז הארץ. יש לציין ששר הפנים החליט לאמץ חלק מהמסקנות של ועדות חקירה שונות שמונו עם השנים וההחלטות גם כוללות מתחמי תעסוקה ומסחר עתירי ארנונה.

ההחלטה המשמעותית ביותר מתייחסת לעיר נתניה שעומדת, כך על פי ההחלטה החדשה, לקבל לידיה 6,095 דונם משטחי המועצות האזוריות הסמוכות לה: מועצה אזורית חוף השרון, מועצה אזורית לב השרון ומועצה אזורית עמק חפר. בעוד שתי האחרונות חתמו על הסכמים להעברת השטח ועושות זאת בהסכמה, המועצה האזורית חוף השרון מדובר בצעד שנעשה בכפייה משום שעד היום לא הגיעו הצדדים להסכמה בנידון.

משטח הוועדה האזורית עמק חפר יועברו לשטח השיפוט של העיר נתניה 34.52 דונם הכוללים את מלון בלו ביי בצפון מערב העיר ועוד כ-220.5 דונם המיועדים למכללה, קריית ממשלה, גני אירועים, מרכז קונגרסים וקאנטרי קלאב הממוקמים במזרח העיר בין נורדיה לבית יצחק.

משטח המועצה האזורית לב השרון יועברו שטחים בהיקף של כ-1,400 דונם המיועדים לאזור מגורים, בית עלמין ואזור תעסוקה משותף לנתניה ולב השרון. מדובר במתחם הממוקם בחלקה הדרום מזרחי של העיר.

משטח המועצה האזורית חוף השרון יועברו סך הכל כ-241 דונם, כ-174 דונם המשלימים את אזור התעסוקה המשותף נתניה ולב השרון ועוד כ-67.6 דונם בחלקו הצפוני של מתחם מסחרי קיים בשם ה"גרנד נטר", כאשר חלק ממנו מיועד לתכנית האב של חוף השרון לתעסוקה. כאמור, שטח זה עתיד להיות מועבר ללא הסכמת המועצה והוא ממוקם בחלקה הדרום מזרחי של העיר, מצפון לכפר נטר. יש לציין שלמועצה האזורית ניתנה זכות השימוע במסגרת ועדות החקירה ולא יהיה לה הליך עירעור מסודר נוסף להחלטה. באותו הזמן, יהיה בידיה להשיג על ההחלטה מול שר הפנים עוד טרם הפרסום ברשומות או בשלב מאוחר יותר גם לפנות לבית המשפט העליון כנגד ההחלטה.

מעבר להעברות השטחים האמורות, תקבל עיריית נתניה לידה גם רצועה של 400 מטר ממימי הים התיכון בשטח כולל בהיקף כ-4,200 דונם. העברת שטח זה נועדה לאפשר לעירייה שליטה על השטח הימי וזאת בין היתר לצורך עבודות תת מימיות וגם לטיפול בסוגיית המצוק המתפורר של העיר. זו איננה הפעם הראשונה שרשות מקומית תקבל שטח ימי לתחום שיפוטה והיו כבר תקדימים קודמים בנושא זה.

בהמשך להודעת משרד הפנים, בירכה עיריית נתניה על ההחלטה. ראש העיר מרים פיירברג-איכר מסרה כי "אני מודה לשר הפנים גדעון סער על ההחלטה. זהו תהליך שנמשך למעלה מעשר שנים ואני מעריכה את המאמצים של כל הדרג המקצועי במחוז ובמישור הארצי במשרד בראשותו של ד"ר שוקי אמרני מנכ"ל משרד הפנים על שהובילו את המהלך בצורה מקצועית.

"אני מודה גם לראשי המועצות המקיפות את נתניה על שיתוף הפעולה. אין לנו הסכמות עם מועצת חוף השרון אך אני מקווה שגם איתם זה יקרה. שטחן של המועצות האיזוריות הינו פי 10 משטחה של העיר נתניה וכמות התושבים בהן קטנה יותר. בחלק גדול של שטחן שינו המועצות האיזוריות את יעוד הקרקע מחקלאות למגורים ומסחר תוך שהם גורמים לפגיעה קשה בעיר .אני מאמינה שהחלטה זו היא רק ההתחלה של עשיית צדק חלוקתי ונתניה יחד עם המועצות האיזוריות המקיפות אותה תמשכנה בשיתוף פעולה ביניהן".

מלבד נתניה, שהחלטת שר הפנים לגביה היא המשמעותית ביותר מבחינת היקף השטחים, ההחלטה מתייחסת גם ליישובים נוספים במרכז הארץ ובצפונה.

כך, המועצה האזורית עמק לוד תעביר לשכנתה, העיר לוד, 640 דונם, ביניהם את מתחם 'דיפו', מתחם לוגיסטי של רכבת ישראל, הכולל 280 דונם. בנוסף לכך הוחלט גם על העברת מתחם המהדרין בשטח כולל של 360 דונם. העברת שטח זה תלויה בקידום תכנית פיתוח עירונית או צבאית ובהתאם לגבולות התכנית הרלוונטית.

שר הפנים החליט גם על העברת שטחים מהמועצה האזורית משגב למועצה המקומית ביר אל-מכסור. מדובר בשטחים בהיקף כ-278 דונם בסך הכל. עוד על פי ההחלטה, העברת מחצבת גוש חלב משטח השיפוט של מ.א גליל עליון אל גוש חלב כולל כביש הגישה בשלמותו כאשר בכך יתאפשר לגוש חלב ליהנות מכספי הארנונה בגינה ולפקח של מפגעי הסביבה של המחצבה. מדובר בשטח הכולל כ-100 דונם.

בנוסף, החליט שר הפנים גם על שינוי גבולות בין המועצה המקומית פקיעין-בוקייעה למועצה האזורית מעלה יוסף. במסגרת ההחלטה יצורפו 836 דונם למועצה מקומית פקיעין על פי תכניות מתאר מאושרות, מתוכן 563 דונם משטח ללא שיפוט ו-273 דונם ממעלה יוסף. במקביל, תקבל המועצה האזורית מעלה יוסף 269 דונם משטח שהיום הוא חסר מעמד מוניציפאלי.

עו"ד דרור לוינגר מהלשכה המשפטית של משרד הפנים שליווה את התהליך המלא של שינוי הגבולות מסביר כי לשר הפנים הסמכות להחלטה ואין צורך באישור נוסף של הממשלה או הכנסת: "השינוי נמצא בסמכות השר. כעת יצטרך הצוות המקצועי לשנות את המפות ולתקן את פקודת העריות. לאחר הכנת כל המפות השר חותם וההחלטה המפורטת מפורסמת ברשומות כחקיקת משנה". לגבי משך הזמן עד שההחלטה תבוצע בפועל מסביר עו"ד לוינגר כי מדובר בהליך פרוצדורלי שיכול להימשך בין מספר שבועות למספר חודשים כאשר להערכתו מדובר בפרק זמן מקסימלי של כשלושה חודשים.

מהמועצה האזורית חוף השרון נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטה מוטעית ברמה המקומית וקטסטרופלית ברמה הלאומית. המועצה תשקול את צעדיה".