לפיד: "שהקבלנים ימכרו דירות במחירים של לפני שנתיים"

שר האוצר: "הילדים שלי יוכלו לקנות דירה, אבל יצטרכו לעבוד קשה מאוד ולקחת משכנתא כמובן" ■ "יזמי הנדל"ן יכולים לצאת מהקיפאון אם ימכרו עכשיו במחירים נמוכים יותר"

"אנחנו לא מייצרים צעד אחד אלא סדרה של צעדים. זה המע"מ בשיעור אפס, ומחיר מטרה, ושכירות הוגנת, ועידוד הקמת דירות קטנות, ושיווק קרקעות - שכולם יחד יורידו את מחירי הדירות", הודף שר האוצר יאיר לפיד בראיון ל"גלובס נדל"ן" את הטענות כנגד התוכניות שיזם ונגד מידת האפקטיביות שלהן.

- מה אתה חושב על הדוח שפרסם השבוע בנק ישראל, שלימד על מצבו העגום של מעמד הביניים בישראל? התמיכה בזוגות צעירים עובדים היא מהנמוכות בעולם המערבי.

"המסקנות בדוח תואמות בדיוק את מצבו של מעמד הביניים בכל העולם היום, ועל זה בדיוק הלכתי לפוליטיקה ולבחירות".

- הילדים שלך יוכלו לקנות דירות?

"יוכלו, אבל יצטרכו לעבוד קשה מאוד ולקחת משכנתא כמובן".

- המע"מ בשיעור אפס אמור להיטיב עם רוכשי דירות חדשות והיזמים הגדולים יכולים לספוג את תקופת הביניים עד שהרוכשים יחזרו למשרדי המכירות. אתה לא מוטרד מכך שיזמים בינוניים וקטנים נמצאים בסכנה ממשית לקיומם כתוצאה מהקיפאון בשוק?

"היזמים כולם יוכלו לצאת מהמצב על ידי כך שייאלצו למכור דירות במחירים נמוכים יותר. נתח הרווחים בשוק הנדל"ן הוא גבוה מדי. הם ייאלצו למכור דירות במחירים של לפני שנתיים, והדבר הזה יהיה משמעותי מאוד עבור הרוכשים, גם במחיר שהרווח של החברות הקטנות יקטן. אנחנו לא רוצים שאף אחד ייסגר, אך יש תקופות מעבר. אנחנו יודעים שבשנים האחרונות מחירי הקרקעות ירדו, אך מחירי הדירות רק עלו. בארבע השנים האחרונות, מחירי הדירות עלו ב-64% ולכן בטח שיש לקבלנים לאן לרדת".

*** הראיון המלא - במוסף הנדל"ן שיחולק הערב (א') למנויי "גלובס"