נתניהו הורה לבחון מחדש את ביטול המכס על יבוא עגלים

למרות אישור המלצות הצוות להורדת מחירי הבשר, רה"מ הורה לבחון מחדש את ההחלטה הנוגעת לביטול המכס על יבוא פרות למאכל ■ בשנת 2013 מתו 14,897 בעלי חיים במשלוחים החיים מאוסטרליה לאסיה והמזרח התיכון

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה היום (א') לשר האוצר לקיים דיונים עם ארגוני בעלי חיים בטרם ייחתם הצו המבטל את המכס על יבוא פרות למאכל, על מנת לבדוק את ההשלכות של ההחלטה.

היום אישרה הממשלה הצעת המלצות הצוות משותף להורדת מחירי החלב והבשר בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, כאשר בין הצעדים נכללים ביטול המכס על יבוא עגלים ופתיחת מכסה משמעותית פטורה ממכס ליבוא בשר טרי.

אולם, השר להגנת הסביבה עמיר פרץ פנה לנתניהו בדרישה לבטל את ביטול המכס על יבוא בקר. "התכנית יוצרת מגמה הפוכה של עידוד צריכת בשר, שספק גדול אם תוריד את מחירי הבשר, וזאת במחיר של פגיעה בסביבה, בבריאות ובעלי החיים", אמר פרץ.

בעקבות כך אמר נתניהו בדיון: "אני שמעתי טיעונים על צער בעלי חיים ואני תוהה האם דנו עם ארגוני בעלי החיים בעניין הזה".

שר החקלאות יאיר שמיר אמר בתגובה כי "זו לא סוגיה הקשורה אליהם", ופרץ הציע בתגובה להראות בדיון את הסרט של "כלבוטק" על התעללות בבעלי חיים במשקים.

נתניהו ענה לשמיר ואמר: "למה לא? בטח שכן. האם יש צעדים בייבוא שמורידים את הסבל? עלתה צעקה של ארגוני בעלי החיים שלא קיבלה מענה". בעקבות דברים אלה נתניהו הורה כאמור לשר האוצר לקיים דיון עם ארגוני בעלי החיים ולעדכן אותו בתהליך.

במהלך הדיון בממשלה, פעילים למען בעלי חיים ופעילים סביבתיים מהארגון "מגמה ירוקה" הפגינו מול משרדי הממשלה נגד התוכנית. מעמותות "אנונימוס" לזכויות בעלי חיים ו"תנו לחיות לחיות" נמסר: "אנו מקווים שההצעה תרד מהפרק ושהממשלה תפעל לאיסור על המשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה. יבוא עגלים בעודם בחיים באוניות צפופות ומזהמות, במשך שבועות ארוכים, זו אכזריות שצריכה לחלוף מהעולם".

גם ביום שישי התקיימה הפגנה נגד ההחלטה, כשר כ-250 פעילים סביבתיים ופעילים למען בעלי חיים הפגינו בתל-אביב וטענו כי "המרוויחים מהמהלך הם לא הצרכנים אלא תאגידי הבשר, שייהנו מביטול המכס ובנוסף יקבלו מאות מיליוני שקלים מכספי הציבור - שיושקעו, בין היתר, בהקמת מפטמות עגלים ובשיווק ומיתוג בשר".

להחלטה יש גם החלטות סביבתיות משמעותיות, כפי שהוכר על-ידי האו"ם בדוח "צילו הארוך של משק החי". עו"ד יותם שלמה, מנהל הקליניקה לפרקטיקה ולמדיניות סביבתית באוניברסיטת בר-אילן, שלח אתמול מכתב לשרי הממשלה המזהיר מפני ההשלכות הסביבתיות החמורות של עידוד צריכת הבשר על זיהום הקרקע, האוויר והמים ושינוי האקלים.

לדבריו, "מדובר בהחלטה בעלת השלכות רחבות, ולא ייתכן כי היא תעבור ללא דיון ציבורי ראוי על השלכות אלה. השפעות אלה הוכרו על-ידי מספר רב של גופים בינלאומיים, בהם ארגון המזון והחקלאות העולמי של האו"ם, הבנק העולמי וארגון הבריאות העולמי".

רק לאחרונה פרסם משרד החקלאות האוסטרלי כי בשנת 2013 מתו 14,897 בעלי חיים במשלוחים החיים מאוסטרליה לאסיה והמזרח התיכון. יעד היצוא המרכזי של תעשיית הבשר האוסטרלית הוא אינדונזיה, והשני אחריו ישראל. מדי שנה מיובאים לישראל מאוסטרליה מעל 100 אלף עגלים וכבשים, כאשר שתיים מהיבואניות הגדולות הן תנובה ("אדום אדום") ודבאח.