הנשק הסודי של קרן המטבע

תוכנית מגירה שנידונה בחוגי מט"ח עולמיים מעידה על חשש גובר

הפעם נעסוק ב"כסף העולמי". אין הכוונה לביטקוין, ודומיו האלקטרונים. זה האחרון, אמנם כסף בינלאומי, חסר שיוך מדינתי, אך בעיקרו מטבע מזומן בלבד, ונמצא עדיין בחיתולי קבלתו כלגיטימי.

אם לא שמעתם על הכסף הגלובלי, אין זה פלא, כי הוא באמת נסתר מן העין הציבורית. מדובר במטבע המכונה SDR) Special Drawing Right). והוא מסתתר באפקטיביות במרתפי קרן המטבע הבינלאומית.

תחילה, נסקור בקצרה את משימותיו המוצהרות של אותו גוף חשוב בנוף הפיננסי הגלובלי:

• לאפשר שיתוף-פעולה מוניטארי בין חבריו (29 במספר).

• לאפשר גידול מסודר של הסחר הבינלאומי.

• לקדם מנגנונים הוגנים של המרת מטבעות.

• למנוע פיחותים "אלימים" לשיפור במאזן הסחר.

• לאפשר מנגנוני תשלום בטוחים ושקופים בין חבריו.

• לאפשר לחבריו לשפר את המאזן התקציבי שלהם.

• להקטין את עוצמתם, ואורכם של משברים כלכליים בינלאומיים.

• לעשות את כל זה מבלי לגרום נזק לצמיחה הגלובלית.

הרבה מאוד עבודה לפקידי הקרן בוושינגטון. אבל, האם אתם מזהים כאן תפקיד של מנפיק מטבע כלל עולמי? כי אני לא. למרות זאת הוא אכן קיים. מונפקים ממנו בין 200-300 מיליארד דולר לשנה, והשנה יש תחזיות המנבאות כי יונפקו 400 מיליארד.

למטבע הזה יש גם סמל (XDR) שתחתיו הוא נסחר בפלטפורמות הראויות.

למרות קיומו המוכח, הוא אינו ככל המטבעות, והסיבה לכך היא שהוא אינו מיועד לאנשים פרטיים, או לעסקים קטנים. זהו מטבע שהמדינות יכולות לפנות, ולקבלו, אם הקרן תראה זאת לנכון. למעשה מדובר בנכס המבוסס על סה"כ ההון שחברי הקרן מעמידים לצורך זה.

ה"עוגן ההוני" הזה די נוקשה, אבל קיימת אוטונומיה מוחלטת של מנהלי הקרן להנפיק כנגדו כמות SDR כאוות נפשם. ברור שלארה"ב, כתורמת הנכבדה ביותר, יש את ההשפעה הגדולה ביותר ביחס להחלטה הזו. כאן ראוי לומר כמה מילים על הקרן עצמה:

יש הרואים בה (IMF) מנגנון של רודנות כלכלית. אחרים, רואים בארגון הזה את המציל האולטימטיבי למצבי משבר מדינתיים. כרגיל, האמת כנראה באמצע, אבל יש לומר בכנות שכאשר יש משבר במדינה מסוימת, ואף במדינה הנמצאת בגוש כלכלי כמו אירופה, הקרן תמיד מוצאת את הדרך להיות חלק מן הפתרונות לבעיה.

באסיה, ובדרום אמריקה יודעים זאת היטב, אבל הסמל של פעילותה האחרונה הינה יוון. ה"טרויקה" המכילה גם את הבנק האירופי המרכזי (ECB), וגם את ה"ממשלה האירופית" (EC), הפכה לשם דבר של נוקשות, ומזוהה ככלי שבעזרתו האיחוד האירופי מכתיב את כללי הצנע הקשים מנשוא לאלו המסכנות הנכנסות תחת פיקוחה.

ניתן לסכם זאת במילים פרוזאיות למדי: "אם אתם רוצים עזרה, תתחילו לבצע רפורמות מבניות". רפורמות המביאות להפרטות, קיצוץ בסקטור הציבורי, וירידה דרמטית באיכות החיים של העם המדובר. וכל זאת בהנהגתה האידיאולוגית של הקרן, כאשר ארה"ב מושכת שם את כמעט כל החוטים.

עולה יותר ויותר המחשבה שהקרן, וה"מטבע העולמי" שלה הוא פתרון לבעיה שעוד לא נוצרה אך נמצאת מאחורי הקלעים כל הזמן. במידה ומאמצי הבנקים המרכזיים העולמיים, המבוטאים בניסוי המוניטארי הגדול בהיסטוריה (ההרחבה הכמותית), לא יצליחו, נראה כניסה של שחקן חדש בזירה הפיננסית העולמית" "חוסר האימון".

חלק גדול מאי האמון יבטא במטבעות של המדינות המדוברות, וביניהם שלושת הגדולים: הדולר, האירו והיין. בינתיים, היותו של הדולר מטבע רזרבת, ממשיך לעצור את הקריסה שלו מול מעשי אלן גרינספן, בן ברננקי, ועכשיו ג"נט יילן. אך מי יוכל להחליף אותו בתפקיד זה, אם וכאשר, יהיה צורך בראורגניזציה של המערכת המוניטארית הכללית? משהו שקורה כמעט כל 40 שנה.

מכיוון שמדובר, הפעם, כבעיה של מדינות, הפתרון יהיה חייב להיות בדרגה אחת גבוהה יותר. וכך אנו מגיעים לקרן המטבע הבינלאומית, והנשק הסודי שלה: ה-SDR. כרגע, הוא רק הכנה לתסריט הגרוע, אבל העובדה שהוא עולה יותר לכותרות בחוגים המטח"יים העולמיים, מראה כמה כל המערכת נמצאת בחשש שאוטוטו נצטרך אותו כאלטרנטיבה לשינוי.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.