לבני דרשה - וחוק רשות השידור תוקן ברגע האחרון

מטרת התיקון היא להביא לכך שהרשות החדשה תהיה פחות תלויה בפוליטיקאים

חוק רשות השידור עבר שינויים על מנת להחליש את תלותו של השידור הציבורי החדש בפוליטיקאים. ל"גלובס" נודע כי ערב אישור החוק בממשלה (ביום ראשון האחרון) ביקשה שרת המשפטים ציפי לבני משר התקשורת גלעד ארדן לבצע מספר שינויים בחוק, ולאחר שאלה בוצעו, תמכה לבני בחוק.

החוק מדבר על ועדת איתור בראשותו של שופט, שגם ממנה את שני החברים האחרים בוועדה. אותו שופט הולך ומתברר כדמות בעל עוצמות משמעותיות.

על-פי טיוטת החוק הראשונית, ועדת האיתור יכלה להרכיב רשימה רחבה ולא מוגבלת של שמות אשר היו מוצעות לשר, ומתוכם הוא היה בוחר את 9 חברי מועצת רשות השידור החדשה.

כעת, על-פי בקשת משרד המשפטים, הוחלט כי הוועדה תמליץ על 9 מועמדים בדיוק, והשר יוכל לאשרם או לא. הדבר מקטין את התחושה שעשויה להתגבש בקרב חבר מועצה שהוא חייב את מינויו לשר עצמו.

שר לא יוכל גם להביא להדחת מנכ"ל מכהן. על-פי טיוטת החוק, השר יכול היה לפנות למועצה ולבקש אותה לדון בהדחה, ובמקרה שלא הייתה דנה, יכול היה השר לפנות לממשלה. כעת יכול השר לפנות אך ורק לשופט העומד בראש וועדת האיתור, והוא זה שיוכל - על-פי שיקול-דעתו - לבקש לדון בהדחת המנכ"ל.

בתוך כך, שינוי מהותי בהצעת החוק לעומת דוח ועדת לנדס הוא בעובדה שלא תהיה מינהלת הקמה שתהיה אמונה על הקמת רשות השידור החלופית. המשמעות היא שמיד יקום הגוף להחלפת רשות השידור הקיימת, ומי שיקים אותה יהיה גם המנכ"ל.