ועדת ההשגות על ועדות הקבלה בישובים התכנסה לראשונה

באיחור של שלוש שנים וכפי שנחשף ב"גלובס", ועדת ההשגות כונסה לפני מספר ימים ■ בהתאם לתיקון בחוק, ועדת ההשגות מאפשרת למועמד שוועדת הקבלה דחתה את קבלתו לישוב, להגיש השגות

לקחו את הזמן: שלוש שנים לאחר שנחקק ואושר חוק ועדות הקבלה, הקובע כי תוקם ועדת השגות על החלטות של ועדות קבלה ליישובים קהילתיים, התכנסה ועדה זו לראשונה רק לפני מספר ימים.

כפי שנחשף במוסף הנדל"ן של "גלובס" בשבוע שעבר, כשלוש שנים מאז חוקק החוק האמור, שחלק משמעותי ממנו עסק בהקמת ועדת ההשגות, נותר ללא יישום. המשמעות של השיהוי בהקמת הוועדה גרם לכך שלכל מי שרצה לערער על החלטת ועדת קבלה לא הייתה כתובת.

רק בעקבות פנייה של הקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב להבהרות מדוע לא כונסה הוועדה ואיום בנקיטת צעדים משפטיים כונסה לבסוף הוועדה האמורה.

"מנגנון ההשגות פשוט לא הוקם. לא ברור למה", כך אמרה ל"גלובס" עו"ד עדי ניר-בנימיני, "כשראינו שהדבר מתמהמה החלטנו להגיש עתירה בנושא. במשך כמעט שנה אמרו לנו שהועדה בתהליכי הקמה ואז ממש סמוך למועד הגשת עתירה בנושא לבית המשפט הוקמה הועדה. זה היה בפברואר 2014, לפני חודשיים".

כאמור, לאחר איחור של כשלוש שנים בגיבוש הוועדה, היא החלה בדיוניה רק בימים האחרונים ודנה בפנייה שהוגשה בנושא.

בהתאם לתיקון בחוק, מועמד שוועדת הקבלה דחתה את קבלתו לישוב, או ישוב המעוניין להשיג על החלטת ועדת הקבלה לקבל מועמד לישוב, רשאים להגיש השגה על החלטת ועדת הקבלה בפני ועדת ההשגות על החלטות ועדות הקבלה לישובים בנגב ובגליל. כמו כן ועדת ההשגות רשאית לבטל את החלטת ועדת הקבלה, לאשרה, להחזיר את הנושא לדיון מחודש בפני ועדת הקבלה או לקבל החלטה אחרת במקומה.

ועדת ההשגות מורכבת מחמישה חברים הממונים על ידי שר הבינוי והשיכון וכוללים איש ציבור בעל השכלה בתחום המשפט, העבודה הסוציאלית או מדעי ההתנהגות, רשם האגודות השיתופיות או סגנו, עובד רשות מקרקעי ישראל, עובד משרד הרווחה והשירותים החברתיים ועובד משרד החקלאות ופיתוח הכפר. ריכוז הוועדה הוטל על רשות מקרקעי ישראל, ואת התפקיד, נכון לעתה, מבצע עובד הרשות מהאגף החקלאי, מר יאיר עופר.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר היום כי: "סדרי עבודת הוועדה יפורסמו, על-פי הוראות התיקון, באתרי משרד הבינוי והשיכון ומשרד המשפטים, ובנוסף יועלו לאתר רשות מקרקעי ישראל".