מהפכת הגז מתעכבת: ל"לוויתן" לא נשאר שוק מקומי

הערכות: משרד התשתיות יעדכן בקרוב את תחזית הביקושים עקב הקפאת הסבת תחנת הכוח בחדרה לגז טבעי וגידול נמוך מהצפוי בביקוש לחשמל ■ על כמות הגז המצומצמת יתמודדו יזמי לוויתן מול היזמים שיפתחו את מאגרי כריש ותנין

מהפכת הגז מתעכבת: משרד התשתיות הלאומיות יצמצם משמעותית את תחזית הביקוש לגז טבעי במשק הישראלי, כך מעריכים במשק האנרגיה. עדכון התחזית כלפי מטה צפוי להפחית באופן דראסטי את כמות הגז שעליה יוכלו להתחרות יזמי "לוויתן", "תנין", "כריש" ומאגרים חדשים שיתגלו בעתיד.

הסיבה העיקרית לצמצום תחזית הביקושים היא הכוונה להקפיא את הסבת תחנת הכוח אורות רבין בחדרה לגז טבעי - המלצה ברוח זו נכללת במסקנות ועדת יוגב לשינוי מבני במשק החשמל ובחברת החשמל. פרויקט ההסבה של תחנת הכוח בחדרה היה אמור להגדיל את צריכת הגז של המשק בשיעור שבין 1.5 ל-2 BCM לשנה.

שיקול נוסף שעשוי להשפיע על עדכון תחזית הביקושים הוא הגידול המתון מהצפוי בביקוש לחשמל במשק: ב-2013 נרשמה ירידה מפתיעה של 2.8% בביקוש לחשמל במשק לעומת 2012. בנוסף, מורגשים עיכובים רבים בקצב החיבור של מפעלי תעשייה לגז טבעי, בעיקר באזור מרכז הארץ וגם בתחום הסבת כלי רכב להנעה בגז טבעי ההתקדמות איטית מהצפוי.

תחזית הביקושים לגז טבעי שלפיה עובדים משרדי הממשלה, האנליסטים והיזמים בשוק הגז מבוססת על תרחיש אחד מתוך עשרה תרחישים שהוכנו בוועדת צמח, שגיבשה את מדיניות הממשלה לפיתוח משק הגז ויצוא גז טבעי.

התרחיש שנבחר (מספר ארבע) הניח כי הביקוש לחשמל במשק הישראלי יגדל בשיעור שנתי של 3.1% ושהביקוש לגז בתעשייה יגדל בשיעור שנתי של 1.3%.

הביקוש לגז במשק העומד על 7-8 BCM מסופק במלואו על ידי מאגר "תמר", שמסוגל לספק עד 10 BCM לשנה. יכולת האספקה של "תמר" צפויה לגדול בכ-20% לאחר שיושלמו העבודות להתקנת מדחסים על גבי צנרת ההולכה בקיץ 2015. כל הגז שניתן להזרים בצינור מתמר כבר נמכר ללקוחות במשק הישראלי.

לפי התרחיש שנבחר יעבור הביקוש לגז במשק את קו ה-10 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה בסביבות 2016, יגיע ל-13.3 BCM בשנת 2020 ול-17 BCM בשנת 2025. חישוב פשוט מראה כי אם יוחלט על עדכון תחזית הביקושים לגז, תצומצם כמות הגז שיוכלו לספק המאגרים הנוספים לפחות מ-2 BCM לשנה ב-2020 ולפחות מ-5 BCM ב-2025. על הכמות המצומצמת הזו יתמודדו יזמי לוויתן מול היזמים שיפתחו את מאגרי כריש ותנין.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "תחזיות הביקושים במשק (בין היתר של חשמל וגז טבעי) נבחנות ומתעדכנות מעת לעת. טיוטת מסקנות ועדת יוגב כוללת הצעה להקים צוות שיבחן את ביטול הסבת תחנת כוח אורות רבין לגז טבעי. אם וכאשר תתקבלנה החלטות בנושא, ייבחן גיבוש של תחזית ביקושים חדשה למשק הגז הטבעי בישראל שתכלול את כל הפרמטרים הרלוונטיים, כולל תחזית צריכת החשמל בהתאם לפעילות הכלכלית במשק (תמ"ג), מזג האוויר, התייעלות אנרגטית היקף האנרגיות מתחדשות ועוד".

תחזית ביקוש לגז
 תחזית ביקוש לגז