עסקה היסטורית לוועד האולימפי הבינלאומי: יקבל 7.65 מיליארד ד' מ-NBC

(עדכון) - הרשת האמריקאית תשדר את משחקי הקיץ והחורף עד 2032 ■ אלכס גלעדי חגג פעמיים, גם כסגן נשיא בכיר ב-NBC וגם כחבר הוועד האולימפי

הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) הודיע אתמול (ד') על אחת מעסקאות השידורים הגדולות בהיסטוריה של הספורט, כאשר סיכם על מכירת זכויות השידור בארה"ב של המשחקים האולימפיים עד שנת 2032 לרשת NBC.

הרשת האמריקנית תשלם 7.65 מיליארד דולר עבור שידור בארה"ב של ששת האירועים הגדולים של הוועד האולימפי בין 2021 ל-2032 - משחקי הקיץ ב-2024, 2028 ו-2032, ומשחקי החורף ב-2022, 2026 ו-2030. ההסכם יכלול גם את המשחקים האולימפיים לנוער שיחולו באותה תקופת זמן, ומענק חתימה שיקבל הוועד האולימפי בסך 100 מיליון דולר.

רק לפני שלוש שנים חתמו NBC והוועד האולימפי על הסכם לשידור המשחקים עד שנת 2020, במסגרתו התחייבה הרשת לשלם 4.38 מיליארד דולר. מדובר למעשה בהארכת ההסכם הקודם, שאמור להסתיים מיד עם תום משחקי הקיץ האולימפיים בטוקיו ב-2020.

בכך קובעת NBC הישג חסר תקדים: היא משדרת ברצף את משחקי הקיץ מאז 1988 ואת משחקי החורף מאז 2002, ותסגור 23 מהדורות אולימפיות של שידור המשחקים, אותם שידרה לראשונה במשחקי טוקיו 1964.

העסקה מעניקה ל-NBC זכויות בלעדיות לשידור המשחקים בארה"ב בכל פלטפורמה טכנולוגית שתתפתח או תומצא עד אז.

רק לאחרונה העניקה NBC דוגמה חיה להגיון מאחורי השקעת העתק במשחקי האולימפיים: ההכנסות ממשחקי החורף שהתקיימו בפברואר האחרון בסוצ'י, עבורם שילמה הרשת כ-750 מיליון דולר, הסתכמו ב-1.1 מיליארד דולר.

שתי נקודות חשובות שקשורות להסכם: הראשונה קשורה באירוח המשחקים בעתיד. למרות שבחתימת ההסכם צוין כי אין לו שום נגיעה לזהות המארחת של המשחקים, הרי שבארה"ב מעוניינים מאוד לראות את המשחקים חוזרים "הביתה" כבר ב-2024, אחרי היעדרות מאז משחקי אטלנטה 1996; הנקודה השנייה היא הוועד האולימפי האמריקאי, שעל-פי ההסכם אמור לקבל 12.5% מהעסקה - מה שימשיך לאפשר לו להזרים סכומי עתק להכנות של הספורטאים האמריקאים למשחקים.

מי שחגג אתמול פעמיים היה חבר הוועד האולימפי ב-20 השנים האחרונות אלכס גלעדי, שמשמש גם כסגן נשיא בכיר ב-NBC כבר 34 שנה. "80 השנים הראשונות בחייה של התנועה האולימפית התאפיינו בכך שהיה לה הכול, חוץ מכסף. אבל מאז משחקי לוס אנג'לס 1984, נכנס הרבה כסף ואנו משתמשים בו להבטיח את עתיד המשחקים והתנועה האולימפית", אמר גלעדי בשיחה מלוזאן. גלעדי סיפר כי כשנדון עניין ההסכם בישיבת מועצת המנהלים של תאגיד קומקאסט (Comcast), שהוא הבעלים של NBC, "הדירקטורים ציינו כי הם לא יודעים איך תיראה הטלוויזיה בעוד עשרים שנה, אבל הם כן יודעים שהמשחקים האולימפיים עדיין יהיו אטרקציה. קשה לדעת היום אם ספוט פרסומות של 30 שניות בכלל יחיה ב-2032 ואם מודל הניו-מדיה יניב הכנסות או בכלל לא, אבל כחברת תקשורת אתה יודע שאתה צריך את הזכויות לאירועים הכי חשובים בעולם".

גלעדי מספר גם כי נשיא הוועד האולימפי תומאס באך העדיף, בשונה מקודמו ז'אק רוג, שלא לנהל מכרז על הזכויות. "כל נשיא מוביל את מכירת הזכויות כפי שהוא מוצא לנכון, וחברי הוועד מתיישרים איתו. רוג התעקש בזמנו להביא את הסכמי הזכויות למכרז, להביא תחנות אמריקאיות שיתחרו ביניהן. באך רצה ללכת עם גוף אחד, כך עשה בזמנו עשה גם חואן אנטוניו סמראנש. ייתכן ובניהול מכרז אפשר היה להשיג יותר כסף, אבל באך הבהיר שכסף הוא דבר חשוב אבל לא הכי חשוב. הכי חשוב מבחינתו היה להפקיד את השידור בידיעם של מי שאנחנו סומכים עליו ועובדים איתו ברצף מאז 1988".