שורת סכסוכי עבודה: בתנובה, ברשות השידור, באגד ובכבאות

עובדי תנובה מוחים על שלא נחתם עמם הסכם המבטיח את זכויותיהם במקרה של העברת השליטה ■ עובדי רשות השידור מוחים על החלטת הממשלה לאמץ את הרפורמה ברשות ■ ואילו עובדי אגד מוחים על שינוי מרכיב הפרמיות בשכר

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הכללית אישרה היום (ה') שורה של סכסוכי עבודה במשק. המשמעות היא כי בתוך 14 ימים רשאי הארגון לפתוח בצעדים ארגוניים עד כדי שביתה בכל אותם מקומות עבודה שהוכרז בהם סכסוך.

הסכסוך הבולט ביותר שאושר נוגע ל-2,500 עובדי תנובה, זאת בעיקר על רקע העסקה המתגבשת למכירת החברה לתאגיד הסיני ברייט פוד. עובדי תנובה מוחים על כך שהנהלת החברה לא מוכנה לכאורה לחתום מראש על הסכם קיבוצי מיוחד שיבטיח ויעגן את מלוא הזכויות והסכמי העבודה בחברה במקרה של העברת השליטה.

על-פי הערכות, עובדי תנובה לא מסתפקים בהבטחה ולפיה "ההסכמים יכובדו", שכן ממילא הדין מחייב לכבדם, אלא דורשים להאריך מבעוד מועד את תוקפם של ההסכמים, וזאת באופן משמעותי, תוך הבטחה כי בפרק הזמן שיסוכם החברה לא תורשה להעביר את פעילות הייצור או חלקה לחו"ל - כפי שסוכם בעת מכירת מכתשים אגן לתאגיד בשליטת ממשלת סין.

סכסוך בולט נוסף אושר ברשות השידור, והוא נוגע לכ-2,000 עובדים. הסכסוך הוכרז על רקע החלטת הממשלה לאמץ את הרפורמה שגיבשה ועדת לנדס בהובלת שר התקשורת גלעד ארדן, וזאת ללא משא-ומתן עם הוועדים ותוך התנערות מהרפורמה הקודמת שגובשה בהסכמה.

"על אף שלרפורמה השפעה מכרעת על תנאי עבודתם, זכויותיהם, מעמדם וביטחונם התעסוקתי של 2,000 עובדים, אשר חרב הפיטורים מאיימת על צווארם - היא הוצגה בפני העובדים ונציגותם תוך הצבת עובדות מוגמרות ומבלי שנוהל משא-ומתן", הסבירו בהסתדרות.

גם בחברת התחבורה הציבורית אגד אושר סכסוך עבודה, ולטענת ההסתדרות הדבר נובע מהתנהלות חד-צדדית לכאורה של הנהלת החברה. על פי-הארגון, באגד החליטו לשנות את מרכיב הפרמיות בשכר העובדים תוך פגיעה לכאורה בהכנסתם, ובמקביל העבירו עובדים מאגד לחברה-הבת "אגד היסעים" ללא הסכמת הוועד.

סכסוך נוסף אושר בשירותי הכבאות, על רקע טענת ההסתדרות למבוי סתום במשא-ומתן שמתנהל זה מכבר עם ההנהלה, בנוגע לשינוי המבני בשירותי הכבאות ובתנאי העסקתם ושכרם של הכבאים.

בהסתדרות טוענים כי בהנהלה נוקטים בצעדים חד-צדדיים שמביאים דה-פקטו לפגיעה בתנאי ההעסקה, כאשר בין היתר נקלטים עובדים חדשים בחוזים אישיים תוך החלשת העבודה המאורגנת בשירותי הכבאות.

עוד הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה באגף החופים של עירית אשדוד, גם שם בשל טענה לפגיעה חד-צדדית בתנאי ההעסקה של המצילים.

עובדי UPS התארגנו

בתוך כך, ההסתדרות הודיעה היום כי 900 עובדי חברת השילוח UPS התאגדו במסגרת הארגון, וכי מדובר בהתארגנות הראשונה של עובדים בחברת שילוח בינלאומית בישראל.

UPS פועלת בישראל באמצעות חברת OPSI שינוע בינלאומי בע"מ, מזה שני עשורים. לחברה 5 סניפים בארץ, והמרכזי בהם פועל בשדה התעופה בן-גוריון.

עוד מסרה היום ההסתדרות כי הנהלת אולפני הרצליה הודיעה באופן רשמי כי היא מכירה בהתארגנות העובדים, זאת חודש ימים לאחר שהתאגדו והקימו ועד.