חילוקי דעות על הקריטריונים לזכאים בתוכנית מע"מ אפס

2 נושאים על הפרק: בעיית הדרת חרדים וערבים בתוכנית מע"מ אפס; ומתן אפשרות למשחלפי דירות להשתתף בתוכנית מחיר המטרה ■ הצוותים העוסקים בגיבוש הקריטריונים אמורים להגיש לקבינט בימים אלה את המלצותיהם

בשני הצוותים העוסקים בגיבוש הקריטריונים לתוכניות מחיר המטרה ומע"מ אפס עדיין לא הסתיימו חילוקי הדעות על הקריטריונים לזכאות, ובעיקר בשני נושאים: בעיית הדרת חרדים וערבים בתוכנית מע"מ אפס ומתן אפשרות למשחלפי דירות להשתתף בתוכנית מחיר המטרה.

חיים פיאלקוב, שהיה מנכ"ל משרד השיכון, אומר: "יש כרגע בליל של תוכניות להוזלת מחירי הדיור ומצב של מערכות קריטריונים שונים בתוכניות מע"מ אפס ומחיר המטרה, ורצוי שתהיה שקיפות ויינתן זמן לציבור להגיב וזמן לשרים לבחון את הקריטריונים, לפני שיאושרו בקבינט הדיור ובממשלה".

על פי לוח הזמנים של קבינט הדיור, הצוותים העוסקים בגיבוש הקריטריונים למחיר המטרה ומע"מ אפס אמורים להגיש לקבינט בימים אלה את המלצותיהם ואת הצעותיהם לחקיקה. בכירים באוצר ובמשרד השיכון, המשתתפים בשני הצוותים, מביעים גם הם ביקורת דומה, וזאת מעבר לקשיים ביישום הקריטריונים ובפיקוח על קיומם, למניעת מעשי הונאה בשיתוף פעולה של רוכשים וקבלנים.

בתוכנית שר האוצר יאיר לפיד למע"מ אפס ברכישת דירה ראשונה, יהיה תנאי עיקרי של שירות צבאי או שירות לאומי/אזרחי, המעורר שאלות חוקתיות של הדרת חרדים וערבים, ולא ברור אם יעמוד במבחן בג"ץ. זאת, למרות שהיועמ"ש יהודה וינשטיין חיווה את דעתו כי מדובר בהטבה כספית שבג"ץ עשוי לקבל אותה בחקיקה ראשית. בכך מתלבט גם צוות משרד המשפטים, בראשות המשנה ליועמ"ש אבי ליכט.

בתוכנית מחיר המטרה, להנחה של 20% ממחיר הדירה, הביקורת העיקרית היא ששר השיכון אורי אריאל, בתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרחיב מאוד את אוכלוסיית הנהנים, בכך שצירף לזכאים את משחלפי הדירה. העמדה באוצר היא לאפשר זכאות רק למי שלא הייתה אף פעם דירה בבעלותו.

גורם בכיר בצוות אמר הבוקר ל"גלובס" כי "זהו פרויקט פוליטי שמתיימר להצליח בזכות פיקוח אגרסיבי, אולם הניסיון מלמד שאין יכולת פיקוח בפרויקטים כאלה. צפויה גם התנגדות של העיריות, כי הפחתה מלאכותית של מחירי הדירות תפגע בהכנסות העיריות מהיטלי השבחה".

בכיר אחר בצוות טוען כי תנאי הסף ההיסטורי הבסיסי של משרד השיכון הוא היעדר בעלות על דירה מ-1971, אבל השר אריאל למעשה פורץ את תנאי הסף הבסיסי של משרדו שלו, באופן שמרחיב את קהל הזכאים. לדבריהם, חלק ניכר ממשחלפי הדירות הם משפחות שבהן קצב גבוה של הולדת ילדים, שמחייב שחלוף לדירות גדולות יותר.