הדסה: המדינה ונשות הדסה יזרימו לביה"ח 3 מיליארד שקל

נאמני הדסה הגישו אמש לביהמ"ש את תוכנית ההבראה החד-צדדית שגיבשו לבית-החולים ■ ביום שלישי הנושים יבחרו האם לאשר או לדחות את התוכנית

נאמני הדסה עו"ד אשר אקסלרד ועו"ד ליפא מאיר הגישו אתמול (ה') בשעות הלילה המאוחרות לבית המשפט המחוזי בירושלים את תוכנית ההבראה החד צדדית שגיבשו לבית החולים. הנאמנים הגיעו להסכמות שונות עם כל הצדדים כולל המדינה מלבד הרופאים. לפי ההסכמות, המדינה ונשות הדסה יעבירו ביחד כ-3 מיליארד שקל לבית החולים בפריסה של שבע שנים.

כעת, הכדור עובר למגרש של נושי בית החולים הירושלמי, שיאלצו להחליט ביום שלישי הקרוב באסיפה מיוחדת, האם לאשר את התוכנית או לדחות אותה. במקרה שיבחרו באפשרות השנייה, בית החולים הוותיק יעבור לפירוק.

על פי ההסדר שגובש, הדסה תהפוך לראשונה ל"גוף נתמך" מבחינת הגדרתה הפורמלית, כך שהמוסד הרפואי יהיה כפוף לממונה על השכר במשרד האוצר אף שלא יזכה לתקצוב שוטף. עם זאת, נדחתה דרישת המדינה למינוי חשב מלווה מטעמה לתקופת ההבראה. כמו כן נקבע כי נשות הדסה ישארו הבעלים תוך זכות לבחור 4 מתוך 9 חברי דירקטוריון. יתר חברי הדירקטוריון יבחרו על ידי ועדה ציבורית בראשות שופט בדימוס ולמדינה תהיה זכות וטו בנוגע לזהות יו"ר הדירקטוריון.

נאמני הדסה והמנכ"ל אביגדור קפלן הזהירו הבוקר מפני האפשרות שהרופאים יתנגדו לתוכנית באסיפת הנושים וציינו כי פירוק יפגע בסופו של דבר גם בתנאי ברופאים. "אם תאומץ התוכנית, יוכלו כלל עובדיה של החברה, מכל הסקטורים, להשיב את האמון בניהול עצמאי והבטוח של החברה", ציינו הנאמנים. מנגד, הם מזהירים כי "אם חלילה לא תאומץ התכנית המוצעת כלשונה, לא יהיה מנוס מכניסת החברה להליכי פירוק למשך פרק זמן בלתי ידוע, אשר ממנו יקשה עליה להתאושש".

יש להדגיש כי הרופאים, שנחשבים לנושים הגדולים ביותר של הדסה, אינם שותפים לתוכנית ההבראה אולם לפי הערכות הם לא יפילו את התוכנית באסיפת הנושים כדי להימנע מפירוק. התנגדות הרופאים וההסתדרות הרפואית נובעת בין היתר מהרצון לא ליצור תקדים להסכמה בדבר פיטורי רופאים. (התוכנית כוללת פיטורי 30 רופאים).

ועד הרופאים בהדסה הגיב לתוכנית וציין כי "הגורמים השונים מנסים כעת לכפות על רופאי הדסה הסכם בעייתי ביותר שבו הרופאים יאלצו לתת מכיסם הרבה מעבר להסכמות שכבר הגיעו אליהם, הן בתנאים הסוציאליים והן במשכורתם. מניתוח ראשוני, מדובר על הסכם שמשמעותו היא ש-1,000 רופאי הדסה יתנו למעלה מחצי מיליארד שקל מכיסם כדי להציל את הדסה".

כפי שנחשף ב"גלובס", תוכנית ההבראה כוללת גם קיצוץ בשכר הרופאים כהלוואה שתוחזר על פני מספר שנים. שכרם יקוצץ בשיעור של 4.5% למשך 3 שנים. עוד נקבע כי חלקם של הרופאים בהכנסות משר"פ יפחת לכדי 70% לעומת 85% כיום. הדסה תגדיל בכך את חלקה מהכנסות השר"פ ובין היתר תורשה להפעיל שירותים פרטיים נוספים כמו ניתוחים פלסטיים וניתוחי לייזר.

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "ההסדר המסתמן עם הדסה מוכיח שוב שכאשר המדינה רוצה היא מוצאת את המשאבים . סדר העדיפויות של האוצר מקומם - באותו ההיקף והנחישות המדינה צריכה לטפל בגירעונן של ארבעת קופות החולים הציבוריות המשרתות את כל אזרחי המדינה ללא מטרת רווח. לא ברור מאילו מקורות יממנו הקופות את הגדלת הרכש - מהגרעונות?".