סאגת מניית הזהב בחברת צים: עובדים השביתו אוניה

איגוד קציני הים עצר יציאת אוניה של צים המכילה 3,500 מכולות שהייתה אמורה לצאת למזרח הרחוק ■ כ-800 עובדי צים צפויים גם הם לנקוט עיצומים בשבוע הבא

איגוד קציני הים עצר היום (ו') את יציאת אוניית צים איבריה למזרח הרחוק, אשר נושאת כ-3,500 מכולות. זאת, במסגרת המאבק נגד דרישת צים מהמדינה לוותר על מניית הזהב בחברה.

בשעה 17:00 עלו הקצינים לסיפון והודיעו לרב החובל ש"האוניה מושבתת עד להודעה חדשה. אנו עוצרים את יציאתה". בתוך כך, כ-800 עובדי צים צפויים גם הם לנקוט עיצומים בשבוע הבא, כשהם מוחים על כך שמנכ"ל החברה החל בסדרה של פגיעות בתנאי העבודה שלהם בדרישה שיפסיקו להתראיין בתקשורת בנושא מניית הזהב, כך לטענתם.

מניית הזהב, שעוגנה במסגרת הפרטת החברה בעשור הקודם, מבטיחה כי בכל רגע נתון צי האניות של צים ימנה לפחות 11 כלי שיט וכי מפקדי הספינות וחלק מאנשי הצוות יהיו ישראלים. עוד קובעת מניית הזהב כי חברי הדירקטוריון בצים יהיו ישראלים בלבד וכי למדינה שמורה זכות וטו במקרה של העברת השליטה בה בעיקר לידיים זרות.

על-פי טענת ועד העובדים בראשות אבי שטרית, הנהלת החברה בראשות המנכ"ל רפי דניאלי החלה לפגוע לאחרונה בתנאי העובדים בניסיון לכאורה "להוריד" אותם מהמאבק על מניית הזהב. כך נטען בין היתר כי ההנהלה עיכבה מתן דרגות שכר חדשות, קיצצה בשי לחג ואף סגרה באחד המקרים את חדר האוכל.

סוגיית מניית הזהב הגיעה כבר לפתחו של בג"ץ, ולאחרונה השיבה המדינה בתגובה רשמית כי עדיין לא החליטה האם בכוונתה לוותר על המניה. בתשובת המדינה נמסר כי שר התחבורה ישראל כ"ץ נפגש עם נציגי הנהלת צים וכי הוא בוחן את ההצעות שלהם בדבר חלופה למניית הזהב, שעל-פי טענת ההנהלה יש בה משום פתרון טוב יותר לצרכים הביטחוניים של ישראל. על-פי הערכות, במשרד האוצר אדישים יחסית לסוגיית מניית הזהב, וכי משרד הביטחון הוא שצפוי להתעקש על המניה או לכל הפחות על חלופה ראויה.

מצים נמסר כי "האירוע החמור היום, במהלכו עיכב איגוד קציני הים, בהוראתו החד צדדית לקצינים ובלא כל הידברות מוקדמת, את הפלגתה המתוכנת של אוניה מאוניות החברה, הינו אקט של בריונות מצד האיגוד, אשר מתנהג כאחרון הפיראטים. המעשה פסול במיוחד נוכח העובדה שזכויות קציני הים ותעסוקתם לא נפגעה באופן כלשהו וכל הסכמי העבודה איתם מכובדים במלואם.גם אם לאיגוד טענות ביחס למניית הזהב, מדובר בעניין אסטרטגי של מדינת ישראל. ענין זה מטופל בידי אנשי המקצוע במשרדי הממשלה הרלוונטיים, שכל המידע בנושא לפניהם והם לבדם מוסמכים להחליט אם לבטל את מניית הזהב או לערוך בה שינויים. מעבר לכך, נושא זה הועבר על ידי איגוד קציני הים להכרעתו של בית המשפט העליון בשיבתו כבג"צ ובהעדר כל שינוי בנסיבות, לא היתה כל הצדקה לפעולה תוקפנית כאמור.מעבר לנזקים החמורים שגורמת פעולת האיגוד לחברה, הוראתו הפסולה של איגוד קציני הים מסכנת את מקום עבודתם של כלל קציני הים ועובדי החוף בחברה, עד כדי אובדן מקום העבודה לחלוטין."