דיסקונט: העלייה במחירי הדירות תמשיך להיות איטית

נירה שמיר, כלכלנית ראשית בבנק דיסקונט, טוענת כי בחודשים הקרובים צפויה ירידה בהתחלות הבנייה, לאור עליה באי הודאות בתחום

הביקוש לדירות חדשות בחודשים הקרובים יושפע מירידה בביקוש לדירות לדירות שצפויות לעמוד בקריטריונים לקבלת מע"מ 0%, ובטווח הארוך יותר, הביקוש לדירות חדשות צפוי להמשיך להיות מושפע מהגידול במספר משקי הבית, ממשקיעים מחו"ל, ממשפרי דיור, ומגובה הריבית. כך מעריכה נירה שמיר, כלכלנית ראשית בבנק דיסקונט.

עוד מעריכה שמיר כי בחודשים הקרובים צפויה ירידה בהתחלות הבנייה, לאור עליה באי הודאות בתחום. לדבריה, לאחר שהצעת שר האוצר לפיד ל"0% מע"מ" תתברר בפועל, כמו גם "מחיר מטרה", תיתכן עליה בהתחלות הבנייה, שתהווה פיצוי בגין ההאטה.

בנוסף, החודשים הקרובים צפויים להתאפיין בהמשך האטה בקצב עליית מחירי הדירות השנתי. לאחר שאי הודאות תחלוף, טוענת שמיר כי מחירי הדירות ימשיכו להיות מושפעים מהביקוש וההיצע מחד, ומתהליך איטי של העלאת הריבית, מאידך.

כמו כן, שמיר מבקרת את אומדן הלמ"ס לביקוש לדירות. כזכור, הלמ"ס דיווחה על צניחה בביקוש לדירות חדשות במארס 2014 לעומת החודש הקודם ולעומת החודש המקביל אשתקד. על פי הנתונים, צנח הביקוש לדירות (נתון המשלב הן את מכירת הדירות החדשות והן את הדירות החדשות שאינן למכירה) ב-17% בהשוואה לחודש פברואר החולף ובשיעור של כ-21% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה.

שמיר מציינת כי הדרך בה הלמ"ס אומדת את הביקוש לדירות, היא עקומה: "בשלב הראשון, ועדות התכנון והבנייה מעבירות את היתרי הבנייה המאושרים ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשלב השני הלמ"ס מתחקרת כל היתר בנייה, מסווגת לדירות 'למכירה' ו'לא למכירה' ועוקבת אחר מספר הדירות שנמכרו. משמעות תהליך זה כי המעקב מתחיל החל מהחודש בו התקבל ההיתר, בעוד, שכידוע, היזמים מתחילים לעיתים, בשיווק ומכירה עוד לפני קבלת היתר הבנייה. לדוגמא, יתכן מצב, שבו חוזה מכירה לדירה נחתם בספטמבר, אולם היתר הבנייה התקבל במרץ, ולכן המכירה תרשם במרץ. מצד שני, דירות שנמכרו במרץ, אולם עדיין לא ניתן לגביהן היתר בנייה, לא ירשמו. שיטה זאת, מקשה על זיהוי השפעה מיידית של התפתחויות שונות על הביקוש לדירות חדשות".