המענק השנתי: הטוטו העביר לגופי הספורט 25 מיליון שקל מכספי הרזרבה

השנה המוצלחת של הטוטו בשוק ההון הובילה לחלוקת הכספים, שמתווספים לתמיכה שנתית בסך 163 מיליון שקל

איגודי הספורט וקבוצות הספורט זכו לקבל בשבוע שעבר לחשבון הבנק שלהם את הבונוס השנתי מהטוטו, שהסתכם ב-25 מיליון שקל. מדובר על כספי הרזרבה, שמתווספים לכספי התמיכה השנתית בסך 163 מיליון שקל, וגובהם נקבע על-פי התוצאות של הטוטו באותה שנה.

מאחר ששנת 2013 היתה שנה טובה לטוטו (הכנסת שיא של 1.93 מיליארד שקל) שבה בעיקר נהנה מהכנסות "לא צפויות" בזכות פעילות מוצלחת בשוק ההון (הרוויח כ-55 מיליון שקל מהשקעות ב-2013), הגיעו כספי הרזרבות לסכום גבוה יחסית.

על-פי חוק מועצת ההימורים, הטוטו לא רשאי לצבור את הרזרבות התקציביות שלו והוא מחויב להעביר את רובן המכריע בחזרה להשקעה בספורט.

הנהנות העיקריות מהכסף שחולק הן האגודות (קבוצות הספורט), שזכו לתוספת של 19 מיליון שקל לכספי התמיכה הבסיסיים שלהם. איגודי הספורט (איגוד הכדורסל, התאחדות לכדורגל, איגוד השיט כו') נהנו מתוספת של 6 מיליון שקל בלבד.

יש לציין כי הכסף ניתן על-פי החלק היחסי שכל גוף מקבל מהטוטו, כלומר - ענף הכדורגל שמקבל כ-23% מכלל כספי החלוקה של הטוטו, גם ייהנה מחלק של 23% מכלל כספי הרזרבה התקציבית (כלומר, יקבל כמעט 6 מיליון שקל נוספים מכספי הרזרבות).

משמעות התוספת התקציבית של כספי הרזרבה: ביחד עם כספים אלו, נהנו אגודות ואיגודי הספורט מתמיכה של 188 מיליון שקל בשנת 2013. מתוך זה, ענף הכדורגל לבד נהנה מ-44.5 מיליון שקל. זה עוד לפני סכום של כ-73 מיליון שקל שמובטח לו מהסכמי שיווק למיניהם.

רק 15 מיליון שקל לענפים מתועדפים

בתוך כך, מתברר כי איגודי הספורט עודכנו בימים האחרונים כי דוח לובצקי (דוח הוועדה בראשות צבי לובצקי, הקובע את אמות המידה לחלוקת כספי הטוטו) שאושר סופית גם על-ידי משרד המשפטים, יצא לדרך - אבל עם מספר שינויים. העיקרי שבהם: התוספת התקציבית ל-10 הענפים "המתועדפים" (אתלטיקה קלה, שחייה, התעמלות, כדורעף, כדוריד, ג'ודו, שיט, אופניים, טניס, סקי מים) שהיתה אמורה לעמוד על 20 מיליון שקל, תעמוד בשנת 2014 על 15 מיליון שקל בלבד.

כמו כן נקבע כי 2014 תהיה שנת מעבר להטמעת דוח לובצקי, כאשר בשנה זו בלבד איגוד יהיה זכאי לקבל את כספי התמיכה אם יעמיד 120 ספורטאים פעילים העומדים בקריטריונים. מהשנה שלאחר מכן כבר ייושם הדוח במלואו, כלומר התנאי לתקצוב לאיגוד יהיה 200 ספורטאים רשומים. כמו כן, על-מנת לאפשר לאיגודים והאגודות לעמוד בשינויים, נקבע כי בכל מקרה בשנת 2014 גוף יקבל לפחות 80% מההקצבות שקיבל בשנת 2013, גם אם לפי הקריטריונים החדשים יהיה אמור לספוג ירידה בהקצבות - על מנת למנוע מענפי ספורט "להתרסק" בתוך שנה אחת.