המועצה הארצית: פטור מהיתר למבנים ושימושים שונים

שר הפנים עתיד לחתום על התקנות בימים הקרובים והן עתידות להיכנס לתוקף בתחילת חודש אוגוסט הקרוב

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות ד"ר שוקי אמרני, המליצה לשר הפנים לחתום על פטור מהיתר לשורה של מבנים ושימושים שונים שעד כה היו חייבים בהוצאת היתר כדין. שר הפנים עתיד לחתום על התקנות בימים הקרובים והן עתידות להיכנס לתוקף בתחילת חודש אוגוסט הקרוב.

מדובר בחלק מהרפורמה בחוק התכנון והבנייה (רפורמת הפרגולות) שעברה לפני מספר חודשים בכנסת לאחר חודשים של דיונים. למעשה, הפטור המדובר, שהוא רק חלק קטן מהרפורמה כולה שתיקנה את חוק התכנון ובנייה, הוא זה שהביא לכינוי הרפורמה כרפורמת הפרגולות בשלב גיבושה.

המשמעות של התקנות החדשות היא שרשימת המבנים, המתקנים או תוספות הבנייה הבאות לא יהיו חייבים בהוצאת היתר מהרשות המקומית: גדרות ושערים; סככות; מתקנים לאצירת אשפה; דודי שמש; מערכות מיזוג אוויר; שימושים נלווים למבנים כגון מצלמות, גופי תאורה, מתקני חניה לאופניים, צופרי אזעקה; הקמת מבנים טכניים בממדים מצומצמים; מתקנים לניטור רעש ואויר, מתקנים פוטוולטאים על גג מבנים; מבנים זמניים כגון מכולות, סככות, סגירות עונתיות מחומרים קלים ולזמן קצוב; מחסן קטן; מבנה לשומר מחומרים קלים; עבודות פיתוח ושיפור נגישות, אנטנות ותרנים ועוד.

ממשרד הפנים נמסר כי בקרוב תועלה לאתר האינטרנט של המשרד (שער המידע לתכנון ולבניה) מערכת ויזואלית אינטראקטיבית שתאפשר לכל אזרח להבין אילו מתקנים ומבנים ניתן להקים בפטור מהיתר ומהם התנאים בעניינם.

שר הפנים מסר בהמשך להחלטת המועצה הארצית כי: "ההליכים נותנים מענה לעבודות ולפעולות שגרתיות של אזרחים רבים בקניינם הפרטי מבלי להזדקק לאישורים מן הרשויות. מדובר בהחלטה חשובה ביותר שנועדה לצמצם בירוקרטיה ורגולציה מיותרים על מנת לשפר את השירות לציבור".