"אין שום דירה במגזר החרדי שניתן לרכוש ב-600 אלף שקל"

המהומה סביב הקריטריונים לקבלת הטבת אפס אחוז מע"מ נמשכת ■ עו"ד יורם חגבי-חגי: "יצירת אבחנה בין סוגים שונים של אוכלוסייה לא משרתת את המטרה ואין בה כל קשר להורדת מחירי הדיור"

המהומה סביב הקריטריונים לקבלת הטבת אפס אחוז מע"מ נמשכת. הצהרת משרד האוצר על קביעת הקריטריונים כך שמי שלא שירת שירות צבאי, אזרחי או לאומי יוכל ליהנות מההטבה רק בדירה עד שווי של 600 אלף שקל ממשיכה לגרור תגובות מהענף.

"כוונת שר האוצר המוצהרת הייתה להוזיל את מחירי הדיור, באופן שבו כל אדם יוכל לרכוש דירת מגורים במחיר סביר ולעצור את עליית המחירים. יצירת אבחנה בין סוגים שונים של אוכלוסייה לא משרתת את המטרה ואין בה כל קשר להורדת מחירי הדיור, אלא היא עוסקת בקבוצות שלגביהם רוצים לתת הטבות", כך עו"ד יורם חגבי-חגי.

"קביעת תקרה של 600 אלף שקל לאוכלוסיות שונות גם-כן תמוהה. לא ברור כלל מהיכן הגיעו לסכום הנ"ל, בעוד שבפועל מחיר דירת ארבעה חדרים ממוצעת בשוק עובר כבר את קו מיליון השקל. ההצעה היא מהפה לחוץ", לדברי חגבי-חגי. "כל המהלך אינו מהלך שיוויוני, לא עונה על המטרה להוזיל את מחירי הדיור לכלל האוכלוסיה ולא ברור למה נועד. עדיף לטפל בנושאים התקועים היום כמימון ופיתוח תשתיות בקרקעות ששווקו בקרית גת וקרית ביאליק".

עו"ד אהרון פרובר מחברת פרובר ניהול ויזמות המנהלת קבוצות רכישה לציבור החרדי התייחס גם הוא לקריטריונים והטבת המע"מ ואמר: "מדובר בהצעה מפלה שבמקום שהמניע יהיה סיוע בהורדת מחירי הדיור, נראה שהמניע הוא יצירת אפליה. אין היום שום מקום בו בונים למגזר החרדי שניתן לקנות בו דירה במחיר של עד 600 אלף שקל. רק מחירי הקרקע בישוב כמו ביתר עלית מגיעים היום לכ-450 אלף שקל, בשכונת רמת שלמה בירושלים נסגרו מחירי קרקע לפי מחיר של כ-650 אלף שקל מינימום, באחיסמך נסגרו לאחרונה מכרזים לפי כ-400 אלף שקל לקרקע. כדי שדירה חדשה תמכר במחיר של כ-600 אלף שקל עלות הקרקע כולל פיתוח ומע"מ צריכה להיסגר לפי כ-50 אלף שקל. אין דבר כזה היום".

פרופ' יצחק הדרי, מומחה למיסוי מקרקעין מהמכללה האקדמית נתניה המשיק בימים אלה את ספרו "מיסוי מקרקעין בדירות מגורים" סבור שתוכנית מע"מ בשיעור אפס כולה לא תהיה אפקטיבית: "היתרון היחידי של ביטול המע"מ הוא שהוא הכניס את השוק לבלימה. יכול להיות שלטווח הקצר שזה אכן יוריד את המחירים אבל לטווח הארוך זה לא יועיל כהוא זה. הטווח הארוך תלוי בראש ובראשונה בהיצע של קרקעות מתוכננות וזמינות לבנייה והפתרון היחיד לעניין זה הוא להגדיל את כמות הקרקעות האלה כדי לבלום את עליית המחירים ואף להוזיל אותם".