משרד השיכון יסייע במימון פרויקטי תמ"א 38 ב-90 מ' ש'

משרד השיכון עומד לפרסם "קול קורא" לציבור הרחב וליזמי תמ"א 38 בימים הקרובים ■ היזמים ובעלי הדירות יקבלו מספר מועדים במסגרתם יוכלו להגיש בקשות כדי ליהנות מהסבסוד ■ הסבסוד - בהיקף של 20-80 א' ש' לדירה

משרד השיכון יקציב כ-90 מיליון שקל לשנה לסבסוד פרויקטים של תמ"א 38 בפריפרייה ובשכונות בהן אין היתכנות כלכלית לביצוע פרויקט החיזוק. משרד השיכון עומד לפרסם "קול קורא" לציבור הרחב וליזמי תמ"א 38 בימים הקרובים. על פי התוכנית, יקבלו היזמים ובעלי הדירות מספר מועדים במסגרתם יוכלו להגיש בקשות כדי ליהנות מהסבסוד. מדובר בתוכנית שנחשפה ב"גלובס" עוד בדצמבר.

את התקציב לסבסוד הפרויקטים, שעומד כאמור על כ-90 מיליון שקל, מסיט למעשה המשרד מתקציב שיקום השכונות שהפך ללא רלוונטי בשנים האחרונות. הסבסוד עצמו עתיד להינתן בהיקף של בין 20 אלף שקל ל-80 אלף שקל לכל יחידת דיור בבניין בו ייעשה החיזוק. בכוונת משרד השיכון לפרסם טבלה מפורטת בה יובהר באילו ערים ובאילו שכונות יינתן הסבסוד. סבסוד הפרויקטים יהיה תלוי בשני מרכיבים עיקריים: הסיכון הסייסמי במקום בו מבוצע הפרויקט ומחיר דירה ממוצע בשכונות השיקום.

בנוסף, על התוכנית ישתתף המשרד גם במימון תשלום שכר טרחת עורך דין שייצג את בעלי הדירות בבניין בו מתוכנן הפרויקט. גובה ההשתתפות יהיה עד 5,000 שקל בגין כל יחידת דיור. בהקשר זה מבהירים במשרד השיכון כי השתתפות כספית זו מותנית בכך שעורך הדין מייצג את הדיירים בלבד בקשר לפרויקט חיזוק המבנה, ולא את היזם, הקבלן או כל גורם אחר הקשור לפרויקט.

במשרד השיכון פרסמו כמה דוגמאות לשכונות וערים שיהיו זכאיות לסבסוד. כך למשל יינתן מענק של 80 אלף שקל בשכונות כצנלסון וטרומפלדור בנהריה ובשכונה המערבית במגדל העמק. סיוע של 50-60 אלף שקל יינתן בשכונות אושיות וקרית משה ברחובות, במספר שכונות בלוד יינתנו 60 אלף שקל לדירה. בירוחם יעמדו המענקים על 70 אלף שקל לדירה.

תמ"א 38 (תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) שנכנסה לתוקף ב-2005 מאפשרת לבעלי דירות בבניינים ישנים להתקשר עם יזם לצורך חיזוק המבנה. בתמורה לחיזוק, מקבל היזם תוספת זכויות לבנייה על המבנה הישן. אחד החסרונות הגדולים של התוכנית היא העובדה שהיא אינה ישימה ביישובי הפריפריה, שבהם ערכי הקרקע והדירות אינם גבוהים דיים כדי למשוך קבלנים ויזמים לבצע את פרויקט החיזוק. במשרד השיכון מקווים שסבסוד הפרויקטים יקדם את חיזוק המבנים במקומות שהשוק החופשי לא הביע בהם עניין עד כה בשל חוסר היתכנות כלכלית.

ממשרד השיכון נמסר היום כי "שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, בתיאום עם משרד האוצר, יוצא עם יזמה חדשה הנותנת לראשונה מענקים ממשלתיים לפרויקטים של חיזוק מבנים ברחבי הארץ. זאת, כחלק מהשינוי הדרמטי בעולם שיקום השכונות במשרד הבינוי והשיכון. אגף שיקום שכונות יפסיק לעסוק בשיפוץ חיצוני של בתים ויעבור לעסוק בשינוי מהותי של מעטפת הבניין כולל חיזוקו מפני רעידות אדמה, הרחבת הדירות, שדרוגן ותוספת דירות כמקובל בפרויקטים של תמ"א 38".

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אמר: "אנחנו מחוללים מהפכה לטובת שיקום השכונות ונותנים פתרון אמיתי וממשי עבורם. לראשונה, המדינה תסייע במימון פרויקטים של תמ"א 38 במקומות בהם אין כדאיות כלכלית, ללא התמיכה הממשלתית. זהו פרויקט חברתי שיחדש וישנה את פני השכונות, ירחיב את שטח הדירות לדיירים, יחזק וישדרג את המבנים וכמובן יוסיף יחידות דיור חדשות".