המבקר: 70% ממשחטות העוף הן ברמה תברואתית נמוכה

‎‎מנגד, משחטות שמייצאות לחו"ל ‏הן ברמה טובה עד מצוינת‏‎‎ ■ בנוסף, בגלל היעדר פיקוח, ביצים מכילות שאריות חומרים רעילים המסוכנים לבריאות‏

‎‎‏הצרכן הישראלי מקבל מוצרי עוף ממשחטות ש-70% מהן ברמה מקצועית ותברואתית נמוכה - כך עולה מדוח מבקר המדינה לשנת 2014 המתייחס לפיקוח על מוצרי מזון מן החי שבאחריות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. מנגד, משחטות שמשווקות מוצרים גם לחו"ל הן ברמה טובה עד מצוינת.

בנוסף, נמצא כי במספר לולי ביצים נמצאו שאריות של חומרים רעילים (דיאוקסינים) המהווים סכנה לבריאות, ובעיקר של ילדים ותינוקות, וזאת בגלל היעדר פיקוח על המזון הניתן לעופות.

‏בכל שנה נמכרים בשוק הישראלי מאות מיליוני ק"ג של בשר בקר, עוף, צאן וחזירים. הפיקוח העליון על התחום הוא של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ומרגע כניסת הבשר לתחומי הרשויות המקומיות האחריות לפיקוח עוברת לווטרינרים הרשותיים. המבקר מצא כי אין פיקוח של גורם ממשלתי על הווטרינרים הרשותיים כדי לוודא שהם מבצעים כנדרש את בדיקות המשנה ואת הביקורות בעסקים לשיווק מזון מן החי. כך, למשל, בשיעור ניכר של ביצי מאכל נמצאו שאריות של תרופות שאינן צריכות להימצא בהן.

‏המבקר מתריע על כך שבגלל היעדר פיקוח ראוי הציבור צורך בשר שמקורו בשחיטה שחורה ובעיבוד בלתי מבוקר, בעיקר במסעדות ובאולמות שמחות. "בשל הליקויים שנמצאו בשלבי הפיקוח על המזון מן החי, יש מקום לחשש שמזון שאינו ראוי למאכל אדם או שנפגם בדרך אל הצרכן לא יאותר ולא יושמד כנדרש, אלא ישווק - דבר שעלול לפגוע בבריאות הציבור", נכתב בדוח.

‏‏‏‏לפי הדוח, הווטרינרים הרשותיים מועסקים בכשליש מהרשויות המקומיות בשיעורי משרה הנמוכים מ-30%, ועקב כך לא מתאפשר לחלקם למלא את משימותיהם במלואן; בכמה מן היישובים נעשו בדיקות משנה חלקיות או שלא נעשו כלל; בכמה מן היישובים נעשו הביקורות של הווטרינרים הרשותיים בחלק מהעסקים לממכר מזון מן החי בתדירות נמוכה, ולעיתים לא נעשו כלל.

‏המבקר דורש לבצע חקיקה המחייבת את המשחטות לייצור מקומי להשוות את הדרישות הווטרינריות לאלה שבמשחטות המשווקות לחו"ל, וכן להסדיר את מסגרת עבודתם של הווטרינרים הרשותיים ואת הפיקוח הממשלתי עליהם.

‏עוד דורש המבקר להסדיר את הכללים לפי חוק צער בעלי חיים לגבי שטח המחיה של עופות בלולים, המתת אפרוחים ושחיטה.‏‎‎‏