בכירה בברייטפוד: "נוכל לייבא גבינות של תנובה לסין"

כחלק מהמאמץ לפיזור החששות מהעברת השליטה בקונצרן החלב לשליטה סינית, התקיים סיור לבכירי לאומי ולעיתונאים ישראלים באתר ייצור בשנגחאי

"תנובה היא חברת מזון מצוינת. רבים מהמוצרים שלה מתאימים לשוק הסיני, ואם העסקה תצא אל הפועל, נוכל לייבא גבינות מתנובה לסין" - כך אמרה היום (ד') קה לי, סמנכ"לית בברייטפוד מוצרי חלב ואחראית על השיווק בחברה, במפגש וסיור שערכה החברה לעיתונאים ישראלים בשגנחאי, סין. לי החמיאה למוצרי תנובה ואמרה: "הטעם של הגבינה בישראל שונה מזה של אירופה, והוא טוב יותר בעיניי".

עוד הוסיפה לי: "יש לנו כבר כיום שיתוף-פעולה עם ישראל. נציגינו מגיעים לישראל בכל שנה 3-4 פעמים, ועשינו כבר שיתופי-פעולה עם חברות מתחום טכנולוגיית החלב כמו עם SCR (חברה העוסקת בפיתוח וייצור של מערכות לניהול חליבה - ע.א)".

בימים אלה מנהלת קבוצת ברייטפוד הסינית משא-ומתן לרכישת תנובה מידי קרן אייפקס לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. המשא-ומתן בין הצדדים מתקדם מאוד, ולפי הערכות ההסכם צפוי להיחתם בזמן הקרוב.

אם אכן תימכר החברה לפי שווי של 9 מיליארד שקל, הרי שמדובר ברווח אדיר לאייפקס, שרכשה את תנובה לפי שווי של פחות מ-4 מיליארד שקל.

ברייטפוד היא קבוצת מזון סינית העוסקת בשורה של תחומים, בראשם חלב, אך גם בתחומי הסוכר, העוגיות, היינות ומוצרי החקלאות, ואפילו יש לה חברה בתחום הלוגיסטיקה הכוללת חברת מוניות. ברייטפוד הוקמה ב-1911 ונמצאת בשליטת המדינה. מכירות הקבוצה עמדו אשתקד על כ-25 מיליארד דולר, והרווח הנקי עמד על כחצי מיליארד דולר.

בברייטפוד מודעים לחששות הנשמעים בישראל לגבי העברת קונצרן החלב לשליטה של ידיים סיניות, ומנסים לפזר את הערפל ולהרגיע את החששות, בין היתר באמצעות הצגת החברה לגורמים ישראלים, ובהם גם עיתונאים ובכירי בנק לאומי, שכזכור נמצאים בימים אלה במשא-ומתן עם ברייטפוד לגבי החלפת אייפקס בהלוואה שניתנה לקרן לרכישת תנובה.

תמיכה בצמיחה

לקבוצת ברייטפוד יש כמה חברות-בנות, בהן ברייטפוד דאיירי, שהיא חברת מוצרי החלב השנייה בגודלה בסין. ברייטפוד דאיירי - שהיא זו שתרכוש את תנובה, אם אכן העסקה תיחתם - נסחרת כיום בבורסת שנגחאי. לברייטפוד דאיירי יש 23 אתרי ייצור.

האתר שאליו הגענו נמצא בשנגחאי ונחשב אחד מאתרי הייצור הגדולים ביותר של החברה. שטח האתר 156 אלף מ"ר, ומיוצרים בו מדי יום 2,400 טונות של חלב ויוגורטים. כמעט ולא ניתן לראות עובדים במסדרונות האתר. למעשה, יש באתר רק 1,200 עובדים, ומרביתם נמצאים בכלל בשטחי הבקרה והלוגיסטיקה - ולא בייצור.

ברייטפוד דאיירי מתמקדת כיום בעיקר בייצור חלב ויוגורט. נתח השוק שלה בתחום החלב הוא 45.5%, וביוגורט 26%. לחברה סדרה שלמה של מוצרי חלב לפי אחוזי שומן; ככל שאחוז השומן גבוה יותר - כך המוצר יקר יותר.

שוק החלב נחשב צומח מאוד בסין; לדברי לי, ב-15 השנים האחרונות צמח השוק בממוצע בכ-20% בשנה.

לחברות החלב קשה להדביק את קצב הגידול בביקוש, ולכן הן שמות דגש על הפיתוח הטכנולוגי שאמור לייעל ולמקסם את התועלת מאמצעי הייצור הקיימים. אחת הסיבות להתעניינות בתנובה היא הרצון לייבא לסין את הטכנולוגיה לייצור המוצרים. בה בעת שבתחום החלב והיוגורט יש לברייטפוד נתחי שוק נאים, הרי שבשאר המוצרים (גבינות רכות וקשות) היא קטנה יותר. החברה רוצה להגדיל את נתחי השוק שלה גם בתחום הגבינות, ולוטשת עיניים לייבוא מוצרים של תנובה בתחום זה לסין.

בשנים האחרונות נכנסה ברייטפוד לפעילות בינלאומית, ורכשה כמה חברות. כך לדוגמה, ב-2010 רכשה הקבוצה חברת ייצור חלב בניו-זילנד, המייצרת כ-50 אלף טונות חלב בשנה. עוד רכשו בקבוצה בשנים האחרונות גם חברת דגנים בריטית ויצרני יין באוסטרליה ובצרפת.

"האסטרטגיה של הקבוצה היא להתרכז בחו"ל בתחום החלב", אמרה לי. "אנחנו בוחנים רכישות שונות, לפי הסינרגיה שהן יתרמו לפעילות שלנו בסין, ולמעשה נעזרים במשאבים גלובליים בכדי לתמוך בצמיחה בסין".

* הכתבת הינה אורחת בנק לאומי בשנגחאי.