אשכנזי מנגן רחמנינוב

האלבום החדש של ולדימיר אשכנזי מקיים בדיוק את מה שהוא מבטיח

אשכנזי מנגן רחמנינוב

רחמנינוב: מכלול היצירות לפסנתר. ולדימיר אשכנזי. אלבום בן 11 דיסקים של DECCA

שם המשחק אצל חברות ההקלטה בשנים האחרונות הוא כמות. הרשת, כידוע, עמוסה באפשרויות להורדות מהאינטרנט ובסרטוני יו-טיוב. לכן, אחת הסיבות העיקריות לקנות דיסקים היא האפשרות לשמוע באיכות גבוהה מכלולי יצירות שלמים, ובמחיר נמוך. זהו גם ההיגיון שעומד מאחורי אלבום האוסף הזה, שכולל את מכלול היצירות לפסנתר של סרגיי רחמנינוב (1943-1873) בנגינתו של ולדימיר אשכנזי.

האלבום כולל 11 דיסקים, שהוקלטו במקור החל משנות ה-70 וכלה בתחילת שנה זו. ולדימיר אשכנזי, שנחשב למומחה עולמי למוזיקה של רחמנינוב, מנגן בכולם. בחלק מהיצירות מצטרפים אליו מוזיקאים אחרים: הפסנתרן אנדרה פרווין, תזמורת הקונצרטחבאו מאמסטרדם בניצוח ברנרד הייטינק ועוד.

האלבום מקיים בדיוק את מה שהוא מבטיח: ריכוז של כל היצירות שחיבר רחמנינוב לפסנתר. יש פה את ארבעת הקונצ'רטי, הרפסודיה על נושא של פגניני, הסוויטה והריקודים הסימפוניים לשני פסנתרים, אוסף עצום של יצירות לפסנתר סולו (הסונטות, הפרלודים ועוד), ועיבודים לפסנתר של יצירות מאת מלחינים אחרים. אפילו למאזינים ותיקים, מזמן האלבום הזה הפתעה - העיבוד לפסנתר שעשה רחמנינוב להמנון האמריקאי (רצועה אחרונה בדיסק 9). איכות הביצועים בכל היצירות טובה עד מעולה, וכך גם איכות ההקלטות.

האלבום נמכר במחיר מוזל מאוד, ולדעתי יעניין במיוחד שתי אוכלוסיות: אספנים שאוהבים שיש להם "מכלול יצירות" שלם על המדף, ואוהבי פסנתר שיגלו פה פנינים רבות - חלקן לא מוכרות - שחיבר רחמנינוב לפסנתר.

הכוהנת הגדולה של השירה הרומנטית

ג'סי נורמן - שלושה אלבומים קלאסיים. אלבום DECCA

"שלושה אלבומים קלאסיים" היא סדרה חדשה של חברת DECCA, שיוצאת החל מהשנה. גם כאן הרעיון הוא של "ערך תמורת כסף", רק שהפעם הדגש הוא על איכות ולא רק על כמות. בכל אלבום בסדרה יש שלוש הקלטות עבר מופתיות של מוזיקאי גדול, בדרך-כלל תקליטים שזכו למעמד מיתולוגי.

אוהבי מוזיקה ותיקים ימצאו הרבה אוצרות בסדרה החדשה, שנמכרת גם היא במחיר מוזל. האלבום של זמרת הסופרן האמריקאית ג'סי נורמן הוא דוגמה טובה לכך. בחבילה יש שלושה דיסקים, שהוקלטו במקור בסוף שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80. זוהי התקופה שבה הייתה נורמן בשיא יכולתה הקולית ושילבה בין קול יפהפה, שירה עשירה ומלאת צבעים, ורגישות יוצאת דופן לטקסט המושר.

האלבום הראשון בחבילה מציג שירים בליווי תזמורת מאת ריכרד שטראוס, ובראשם המחזור הכביר "ארבעה שירים אחרונים". השני הוא דיסק שכולו וגנר: הפרלוד ו"מות האהבה" מתוך "טריסטאן ואיזולדה", והמחזור "שירי ווזנדונק". השלישי כולל את "לילות קיץ" של ברליוז ואת "שחרזאדה" של מוריס ראוול.

לאוהבי הרומנטיקה המאוחרת, האלבום הזה מספק רגעים ארוכים של אושר. ראשית, הרפרטואר כולל כמה מרגעי השיא של המוזיקה הקולית במאה ה-19 וה-20. שנית, הביצועים של נורמן מופתיים. לטעמי, הביצועים המצמיתים שלה ל"ארבעה שירים אחרונים" של שטראוס ול"מות האהבה" של וגנר שווים את האלבום כולו.