עוד חוק לעו"ד ולמאכערים

אפשר כבר להניח שלא תהיה דירה שתעלה בדיוק 1.6 מיליון

תעשו לעצמכם, לאחיכם ולילדיכם טובה, והציצו בתזכיר חוק המע"מ שפורסם בשבוע שעבר, הסולל את הדרך למע"מ בשיעור אפס לרוכשי דירה ראשונה מקבלן. ראשית, תזכרו שלא מדובר בהוראת שעה או בניסוי כלכלי קצוב בזמן.

נגידת בנק ישראל עצמה ציינה שפטור זה לא דבר שניתן לבטל בקלות. אזרחים אחראיים מוכרחים לנצל את שלושת השבועות הקרובים, שבהם באוצר מחכים להערות הציבור, כדי לנסות להבין מה קיבלנו, על מה ויתרנו, כמה זה יעלה ומי ירוויח מכל המהלך. דיברו כל כך הרבה בשבוע שעבר על הקריטריונים של רוכשי הדירה (כן או לא שירתו בצבא), אבל הסיפור האמיתי הם הקריטריונים של הדירה עצמה.

מדובר במטריצה אדירה, שכבות שכבות של הגדרות ותנאים. המחוקק הרי לא רצה שהקבלנים יקבלו את כל ההטבה, אז כנראה שלא היתה ברירה מלבד אותה תסבוכת אדירה שהוא עצמו יצר.

הכותרות מדברות כל הזמן בפשטות על דירות במחיר 1.6 מיליון שקל שיוכלו ליהנות מהטבת המע"מ. אבל בפועל, מדובר במודל מסובך פי כמה. אפשר כבר להניח שלא תהיה דירה שתצליח ליפול בדיוק על מחיר של 1.6 מיליון. ככה זה כשהחישוב הוא בכלל לפי מ"ר, ברף עליון של מחיר למ"ר שיקבע לכל אזור ע"י השמאי הממשלתי.

כשלגודל הדירה או המרפסת אסור לחרוג מהשטח המותר, מלמטה או מלמעלה. וגם סטנדרטים מינימליים ומקסימליים בדירה עצמה אמורים לוודא שהקבלן לא בא לעשות סיבוב וקומבינה (כך שהוא ישלשל את ההנחה בשדרוגים בדיעבד).

רק שכך בדיוק נולדות קומבינות. פשטות ובהירות הם תנאי ראשון לשקיפות וליעילות כלכלית. כשהכלכלה וחוקיה מסובכים ומורכבים, עמוסים תנאים ופרטים, הם מהווים מצע מצוין להתפתחות תעשייה של מאכערים, יועצים ומקורבים. הולילנד היא כמובן רק דוגמא אחת ענקית לכך.

המערכת היא זו שבראה את המפלצת ובביורוקרטיה של התכנון והבנייה הישראלית, המנגנון המסואב הוא החטא הקדמון והאשם המיידי. ועכשיו גם חוק המע"מ הפתלתל והבלתי אפשרי מצטרף לחבורה. רוצים לקנות דירה בפטור ממע"מ? חפשו כבר היום את עורך הדין והמאכער שיעזרו לכם ולדירה שלכם להכנס לתוך מסגרת ההטבה.