אהוד אולמרט ב-2005: "אין קשר בין קרקע, הון ושלטון"

בשבוע שבו נגזרו 6 שנות מאסר על ראש ממשלה לשעבר, והארגונים הסביבתיים סולקו מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה, אנחנו מפרסמים שוב מאמר שנכתב במגזין הנדל"ן של "גלובס" בינואר 2005 ע"י הכתבת דליה טל ■ את הציטוט בכותרת נתן בזמנו שר התמ"ת, אהוד אולמרט

הטקטיקה של נואמים המהממים את קהל כדי ליצור פרובוקציה, היא דבר ידוע. סטנדאפיסטים עושים את זה כל הזמן. אבל כשסגן ראש הממשלה ומי שאחראי על מינהל מקרקעי ישראל, אהוד אולמרט, עומד מול מיקרופון, בכנס שמארגנת נציבות הדורות הבאים, ואומר ברצינות תהומית שבמדינת ישראל אין שום קשר בין קרקע, הון ושלטון - הגיע הזמן שכולנו נתחיל לדאוג. שכן ללב מתנגב החשד, שאולמרט לא אומר זאת לצורך הפרובוקציה, אלא שהוא מאמין בכך בלב שלם.

זה עוד לא הכל. לאולמרט, שהוא גם שר התמ"ת, יש גם הסבר משכנע מדוע היזמים עוברים לעבוד בחו"ל. הסיבות לכך הן לא חלילה המצב הביטחוני שמשעבד את תקציבי המדינה או האבטלה הגבוהה. מי שאשם בכך הם הישראלים שפוחדים לקחת משכנתא ומוסדות התכנון, שאותם מגדיר אולמרט כגוף "הכי צדקני, מתחסד, מאובן ובלתי יעיל ומי שגורם לשחיתות הגדולה ביותר".

כמה פשוט, כמה נפלא. אם רק נבטל את הוועדות המחוזיות ונפזר את המועצה הארצית, הכל יהיה בסדר. היזמים יחזרו לעבוד בארץ, כבישים ייסללו, בתים ייבנו והאוויר יתמלא הלמות פטישים.

בעולם האידיאלי של אולמרט לא צריך בקרות ואיזונים. את הכל אפשר יהיה לסגור בלחיצת יד במשרדו של ראש העיר, במשרדו של מנהל המינהל, או אולי במשרדו של השר. מי צריך את כל הנודניקים האלה בוועדות המחוזיות ובמועצה הארצית? נציגי המשרד לאיכות הסביבה, נציגי משרד הבריאות, נציגי משרד התחבורה, שיש להם טענות לגבי זוטות כמו כבישים, ביוב וצפיפות - איזה שטויות, אילו הבלים.

דודי אפל רוצה לבנות אלפי יחידות דיור בגינתון. מדוע לא לאפשר לו? אז מה אם התוכנית שלו מנוגדת למה שחושבת הוועדה המחוזית לגבי הכיוון הנכון להתפתחות העיר לוד. אפל הוא יזם, שצריך לעזור לו שלא יברח לנו לחו"ל - חס וחלילה.

מדוע שהמועצה תפריע ליזמים

גם שרם-פודים-קלנר רוצים לבנות בפארק איילון על קרקעות חברה לעיבוד זרעים. מה פתאום שהמועצה הארצית תפריע להם? מי היא שתחליט שחשוב שצריך לשמור קצת שטחים פתוחים למען הדורות הבאים?

משפחת דנקנר משוכנעת, למשל, שמגיע לה לבנות על קרקעות חברת המלח בעתלית ובאילת.

בעלי חברות הדלק מאמינים שיש להם זכויות בקרקע שהוחכרה להם בפי גלילות לצורך אחסון דלקים.

עו"ד שרגא בירן בטוח שלחקלאים מגיעות כל הזכויות בעת שינוי ייעוד הקרקע.

מי זה הציבור הזה שיחשוב אחרת?

יזמים רוצים ליזום. הם נולדו עם הדחף הזה לעשות, לקשור קשרים, להתחבר לפוליטיקאים וכן, גם לעשות כסף. אין בכך שום רע. הבעיה שלנו כאזרחי המדינה היא לא עם היזמים, אלא דווקא עם הפוליטיקאים שלפעמים קצת מתבלבלים בין התפקידים. תפקיד של שר במדינה דמוקרטית הוא לשמור על האינטרסים של כלל הציבור. זאת הקריירה שלו, עבורה הוא מקבל שכר מכולנו.

אם אולמרט מאמין באמת ובתמים שבמדינת ישראל אין קשר בין הון לשלטון, מתגנב ללב החשד שאולי הוא מהמתבלבלים. שאולי הוא לא זוכר שהתפקיד שלו הוא להפריד בין חלקי המשוואה של קרקע, הון ושלטון, ולא להכחיש את קיומה.

אז המבקר אמר

זה אולי הזמן להזכיר לו את דו"ח מבקר המדינה לשנת 2001, שבו מתואר איך עיריית ירושלים בהנהגתו ויתרה על היטלי השבחה של 11.2 מיליון דולר ליזמים האמריקאים של פרויקט ימק"א, בלי להסביר אפילו מדוע.

הדו"ח מצא אז שאולמרט, בהיותו ראש העירייה, היה מצוי בניגוד עניינים בעת חתימת העיסקה תוך פגיעה באמון הציבור. בעלי ימק"א יוצגו בידי עו"ד יגאל ארנון, שגם ייצג את אולמרט במשפטו (שבו זוכה) בפרשת החשבוניות הפיקטיביות בקמפיין הליכוד. אז המבקר אמר.

אותו אולמרט אחראי כיום לא רק על קרקעות ירושלים, אלא על 93% מקרקעות המדינה, והוא זה שמשוכנע שאין קשר בין קרקע, הון ושלטון.

הון ושלטון
 הון ושלטון