כפר שמריהו: פסי הרכבת עוברים - מחירי הדירות לא זזים

גם באלפיון העליון לא מאמינים להבטחות ממשלה: פסי הרכבת ליד כפר שמריהו עומדים לזוז מזרחה, אבל המחירים של הנחלות הקרובות אליהם עדיין נמוכים בהרבה מבתי היישוב

"כשהרכבת נוסעת סמוך לבתים המזרחיים בכפר שמריהו, התושבים בבתים צריכים לסתום את הפה עד שהיא עוברת. אי אפשר לשמוע אף מילה וזה כבר שנים ככה", אומר ל"גלובס" ראש המועצה המקומית, דרור אלוני.

כשעומדים בסמוך לבית העלמין, הנושק למסילה, ניתן להבחין בכך שהרכבת עוברת ממש בחלקות הבתים. למעשה, כמה מטרים הופקעו מהחלקות ב-1949 לטובת המסילה.

"אחרי שנים של תכנון, סוף סוף תועתק המסילה למרחק של מאות מטרים מזרחית מגבולות הבתים", אומר אלוני. חצי קילומטר צפונית מבית העלמין, ניתן כבר להבחין בעבודות התשתית האינטנסיביות שמבצעת במקום חברת אשטרום עבור חברת נתיבי ישראל, בדמות תהום חולית, שתהפוך להיות תוואי משוקע של המשך נתיבי איילון (כביש 20) עד רשפון, שיכלול 6 נתיבים, ומאוחר יותר גם ל-6 מסילות ברזל, גם הן בתוואי משוקע.

כביש 20 צפוי להיפגש עם כביש 531 שיגיע ממזרח, ואלה יתנקזו למחלף כפר שמריהו מזרח. "התוכנית המקורית של המדינה קבעה שתוואי הכבישים והמסילות יהיה עילי, אך בתום מאבק של שנים, שאילץ את תושבי כפר שמריהו לממן תוכנית חלופית, הצלחנו לשפר התוכנית משמעותית ולהפוך את התוואי כולו לתוואי משוקע". לדברי אלוני, סיום העבודות לסלילת תוואי הכביש צפוי לסוף 2016, ולהסטת מסילות הרכבת ל-2018.

20%-30% פחות

הרכבת עוברת ליד הבתים בתדירות גבוהה: כל כמה דקות, עד השעות הלילה המאוחרות, למעט בשבת. להסטת מסילת הברזל מזרחה, לפיכך, ישנה משמעות גדולה עבור תושבי הבתים המזרחיים בישוב היוקרתי, ברחובות כמו דרך השדות, הנרקיסים, והרקפות, שבתיהם סובלים מירידת ערך משמעותית לעומת הבתים במרכז היישוב, כתוצאה מהסמיכות למסילה.

לדברי המתווך עודד נחום, האחראי על כפר שמריהו והרצליה פיתוח ברשת התיווך "נאות שירן", "ערך הבתים שנושקים למסילה נמוך ב-20% עד 30% מבתים דומים הממוקמים במרכז היישוב, בגלל הרעש הרב שנגרם ממעבר הרכבת.

"מסילות הברזל יוצרות כיום גם חוסר סחירות בבתים. בעוד שנים ספורות מסילות הברזל יועתקו מהמקום הנוכחי, אך ישראלים נוטים להיות זהירים בנוגע להבטחות הקשורות בפרויקטי תשתיות עתידיים ובנוגע למימושם, ומתייחסים בעירבון מוגבל להבטחות הנוגעות ללוחות זמנים. לכן השוק עוד לא הפנים את העתקת המסילות והמחירים עדיין לא משקפים את זה שעוד שנים אחדות לא תעבור במקום רכבת".

האם מדובר בהזדמנות לרכישת נכס במחיר מופחת? מה שלא תהא התשובה, הנעוצה כמובן במידת הביטחון של העונה במימוש התוכניות ובעמידה בלוחות הזמנים, גם היום לא מדובר בנדל"ן במחיר השווה לכל נפש.

לדברי נחום, כיום ישנן כמה נחלות הצמודות לפסים, הכוללות 7-8 דונם, שניתן לרכוש במחירים שנעים סביב 25-30 מיליון שקל. "לעומת זאת, מחירי נחלות דומות במרכז הכפר, מגיעים גם לסכומים של 40-45 מיליון שקל", אומר נחום. "נחלה של 7 דונם שניתן לבנות עליה שלושה בתים מוצעת למכירה בסמוך למסילה ב-28 מיליון שקל, בעוד שבמרכז היישוב מוצעת נחלה דומה בת שמונה דונם המיועדת גם היא לשלושה בתים ב-58 מיליון שקל", אומר נחום. "מי שהחלום שלו לרכוש נחלה להקים עליה בית עם שטח לסוסים למשל, יכול לעשות עסקה מצוינת".

הכפר יגדל

העתקת מסילות הברזל תפנה קרקע בין בתי התושבים לתוואי כביש 20. "הקרקע מיועדת להפוך לדרך נופית שצפויה לעבור לבעלות המועצה, ובה ייסלל כביש ושביל אופניים לצד ריאה ירוקה", אומר אלוני. על עתודת קרקע נוספת בת 160 דונם הנושקת לדרך הנופית ממזרח, שמחציתה בבעלות רשות מקרקעי ישראל ומחציתה בבעלות פרטית, מקודמת תוכנית להקמת 250 צמודי קרקע, שצפויה להגדיל את מספר התושבים ביישוב, שעומד כיום על 2,700.

מסחר ותעסוקה במקום שדה תעופה

על שטחו של שדה התעופה הרצליה הסמוך, שאמור להפסיק לפעול ב-2015, מקודמת תוכנית ענק, שלא תוסיף לכפר שמריהו אפילו יחידת דיור אחת - אך תעשיר את קופתה של המועצה המקומית. למרות שמו, שני שליש משטח שדה התעופה שייך למעשה מבחינה מוניציפלית לכפר שמריהו, ורק שליש להרצליה. כתוצאה מכך, אלפי הדירות שמתוכננות על הקרקע יהיו שייכות לעיר הרצליה, ואילו שטחי המסחר והתעסוקה שיוקמו בשכונה יהיו שייכים מוניציפלית לכפר שמריהו.

"אנחנו מרוויחים בעצם פעמיים", מסביר אלוני, "פעם אחת מכך שהתכנון על הקרקע לא מפריע לנו, כי היא מרוחקת מהיישוב וממוקמת מזרחית לתוואי מסילות הרכבת ונתיבי איילון, ופעם נוספת מכך שההכנסות מארנונה משטחי המסחר והבילוי שנקים על השטח יתנו לנו אוויר לנשימה, מאחר שהיום לכפר שמריהו אין כמעט הכנסות מארנונה שלא למגורים".