הסכם: עיר הבה"דים תסופח מהמועצה האזורית רמת נגב לירוחם

משמעות ההסכם כי ירוחם תזכה ל-3.9 מיליון שקל הכנסות מארנונה שישלם משרד הביטחון ושאמורים היו להיות משולמים למועצה האזורית רמת נגב

שנים ארוכות של סכסוך בין המועצה האזורית רמת נגב לירוחם הגיעו לקיצו: אמש (א') נחתם הסכם היסטורי בין ראש המועצה האזורית רמת הנגב שמוליק ריפמן לבין ראש המועצה המקומית ירוחם מיכאל ביטון. בבסיס ההסכם שגובש, ושצריך לקבל את אישור שר הפנים, עומדת ההחלטה על סיפוח עיר הבה"דים משטחה המוניציפלי של המועצה האזורית רמת הנגב לשטחה המוניציפלי של ירוחם.

משמעות הסיפוח שכולל שטח של 200 דונם, צפויה להניב לירוחם הכנסות מארנונה בסך 3.9 מיליון שקל לשנה, שאמורות היו להיכנס לקופתה של רמת נגב. עוד קובע ההסכם כי על שטח נרחב מצומת הנגב בצפון ועד למכתש הגדול, יפתחו שתי הרשויות מיזמים משותפים חדשים שההכנסות מהם יתחלקו באופן שווה בין שתיהן.

מרבית השטחים אינם מתוכננים ושייכים מוניציפלית לרמת נגב, אך שטח נוסף מתייחס לאזור התעשייה המתוכנן בירוחם, שיניב הכנסות גם לרמת נגב. בנוסף קובע ההסכם כי לאחר שנים של סכסוך שתי הרשויות ישתפו פעולה לראשונה גם בתחומים הנוגעים לתרבות, חינוך, תיירות, תעסוקה וכדומה.

ההסכם שאושר במליאת המועצות של שתי הרשויות, יעבור בסוף החודש לבחינת וועדת הגבולות במשרד הפנים שתדון בסוגיה ותגיש המלצותיה לשר הפנים. סער הוא שיכריע סופית אם לחתום על המלצות הוועדה במהלך השנה הקרובה.

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, שמוליק ריפמן: "כמי שליווה, דחף וקידם מאז הולדתה ובמשך למעלה מעשור את הקמת קריית ההדרכה, ביחד עם אריאל שרון, חשבתי כי ההחלטה לוותר עליה ולהעבירה לתחום שטח השיפוט של ירוחם היא הביטוי הנכון לבחירה בהקמתה באזור - יצירת מנוף לפיתוח האזור כולו למען תושביו. אני מלא הערכה לשיתוף הפעולה עם מיכאל ביטון שמנהיגותו תרמה לגיבוש הסכם חשוב זה ותאפשר לכולנו להתמקד בתנופת הפיתוח שתצעיד את האזור. טובת התושבים והאזור כולו היא המניע החשוב לגיבוש ההסכם. אני מאוד מקווה שיישום ההסכם לא יתעכב, ויאושר על לידי כל הגורמים במהרה".

מיכאל ביטון ראש המועצה המקומית ירוחם :"ההחלטה המשותפת להכריע את סוגית הגבולות וההכנסות בין רמת נגב לירוחם היא בעלת משמעות היסטורית ומרחיקת לכת עבור ירוחם, עבור רמת נגב, כלל הנגב ובמידה מסוימת עבור מדינת ישראל כולה. עבור ירוחם מדובר בהזדמנות לביסוס המועצה והקהילה באמצעות חיבור משמעותי ומלא אל העוגן הכלכלי המתפתח צמוד אלינו קריית ההדרכה - עיר הבה"דים . על מנת להגיע להסכמה נדרש מכל אחת מהרשויות והנהגתן לויתור, לאומץ לב ציבורי ונחישות להכרעת הסוגיה. פשרה היסטורית זאת מאפשרת לנו להפנות מבט ומאמצים לשיתופי פעולה גדולים ומשמעותיים בתחומי התעשייה, התיירות, הפיתוח הכלכלי החינוך, התרבות הקהילה והחקלאות ועוד. אני מאמין שיו"ר ועדת הגבולות יאמץ את המסקנות במהירות האפשרית ויחד נפעל לכך ששר הפנים ח"כ גדעון סער ייתן לפשרה זו תוקף חוקי ומעשי עוד בשנת 2014".