צים הגיעה להסכמות מול נושיה; בעלי מניות ח"ל יכריעו

צים במגעים עם משרד הביטחון על עדכון זכויות המדינה הנובעות ממניית הזהב במסגרת הסדר החוב

כמעט חמישה חודשים לאחר שנחתם מזכר ההבנות לגיבוש הסדר החוב הענק בצים, בהיקף של כ-3 מיליארד דולר, השני בתולדותיה, ולאחר שיחות שנערכו במקומות שונים ברחבי העולם, הודיעה אמש חברת הספנות מקבוצת החברה לישראל כי הגיעה להסכמה סופית מול נושיה. בהתאם הודיעה החברה לישראל על כינוס אסיפה כללית מיוחדת של בעלי המניות ל-23 ביוני, כדי לאשר את מזכר ההבנות שגובש.

רק לפני ימים אחדים העמידה החברה לישראל דד-ליין לנושי צים, שלפיו אם לא יתקיים הקלוזינג של ההסדר עד 1 ביולי, יתבטל חלקה של החברה לישראל בהסדר, ויפיל למעשה את ההסדר כולו.

בהתאם לכך אישר דירקטוריון החברה לישראל הזרמה של 200 מיליון דולר לצים, לצד דילול חלקה לכ-32% ממניות חברת הספנות. בד בבד, תוותר החברה לישראל על חוב של צים בהיקף 238 מיליון דולר, ותעמיד לה אשראי של 50 מיליון דולר לשנתיים, וערבות נוספת בסך 10 מיליון דולר.

במקביל, החברות הפרטיות שבשליטת בעל השליטה בחברה לישראל עידן עופר ושותפו אודי אנג'ל, ימחלו על חוב של 300 מיליון דולר, שאותו חבה להם צים בגין הפחתת דמי חכירה של אוניות, וכן בגין רשת ביטחון של 50 מיליון דולר שהעמיד עופר לצים במהלך 2013. לטענת צים, מהלכים אלו יביאו את הונה העצמי למצב חיובי, ואותה לשווי חברה של 600-800 מיליון דולר.

נוסף על כך דיווחה צים כי היא נמצאת במגעים מול משרד הביטחון של מדינת ישראל בנוגע "לאימוץ הסדר חוזי, שיעדכן את זכויות המדינה על פי מניית הזהב המיוחדת במסגרת הסדר החוב, באופן שבעלי המניות בצים לא יהיו מנועים מביצוע העברות כלשהן של מניות צים שבבעלותם או דיספוזיציות אחרות במניות אלה, ולא יחולו מגבלות על צים של החזקה בצי מינימלי של אוניות בבעלותה".

במסגרת מגעים אלו נכללים בין היתר הסדרים של צים מול משרד הביטחון, שלפיהם תתחייב החברה לשמור על יכולת הובלה בדגל ישראל ופקידת נמלים מסוימים תוך התראה קצובה. נוסף על כך תעמיד צים למדינה ערבות בהיקף של 10 מיליון דולר למשך עשר שנים.