חגיגת מונדיאל ברשות השידור: 15 שדרנים ופרשנים ב-1.22 מ' ש'

למרות הבור בתקציב, מונדיאל 2014 יעלה לרשות השידור לא פחות מ-3.8 מיליון שקל ■ מוסדות הרשות דרשו לקצץ בעלויות - אך ההנהלה סירבה

רשות השידור תשלח למשחקי הגביע העולמי בברזיל צוות של 15 שדרנים ופרשנים בעלות 1.227 מיליון שקל - כך עולה מטיוטת דוח ביקורת פנימי של הרשות שהגיע לידי "גלובס".

מתוך סכום זה תשלם הרשות 194 אלף שקל על שכרם של 5 שדרים ופרשנים שנשכרו מחוץ לרשות השידור, בעוד ש-1.03 מיליון שקל מהעלות היא בעבור טיסות, לינות וכלכלתם של אנשי הצוות.

מטיוטת דוח הביקורת עולה כי רשות השידור הוציאה על נסיעת אנשי הצוות יותר מהאומדן שהציע ראש חטיבת הספורט. כך, עלויות הלינה האמירו מ-140 אלף דולר ליותר מ-158 אלף דולר, ואילו עלויות הטיסה של חברי המשלחת הגיעו לכ-109 אלף דולר - 10,000 דולר יותר מהתכנון. אלה כוללות לא פחות מ-200 טיסות פנים בממוצע של 320 דולר לכרטיס.

על-פי הדוח, רשות השידור הוציאה בסך-הכול על משחקי המונדיאל 3.8 מיליון שקל, זאת למרות דרישת ועדת הכספים של מליאת רשות השידור לקצץ בעלויות.

"בהצעת התקציב נרשם נימוק לאי-קבלת החלטת ועדת הכספים בנושא המונדיאל: על-פי חוות-דעת של מנהל דסק הספורט, לא ניתן לבצע את הקיצוץ בהתאם להחלטות ועדת הכספים", נכתב בביקורת.

120 כרטיסים נרכשו בהנחה

הביקורת החמורה נותנת הצצה להתנהלות הלא אחראית של הנהלת רשות השידור בכל הנוגע לכספי הציבור. ההחלטה ברשות השידור הייתה כי כל אחד מ-15 חברי המשלחת ישוכן בחדר מלון משלו.

לשאלת הביקורת מדוע לא יצוותו שני עובדים בחדר, ענה ראש המשלחת, המפיק יוני קנלר, כי "הזמנת החדרים נעשתה באותה מתכונת של המונדיאל הקודם".

כשוועדת הביקורת החליטה לקבל את המלצת ועדת הכספים של הרשות ולדרוש לינה של שני עובדים בכל חדר ולשתף במשלחת רק עובדים של רשות השידור במשרה מלאה, נמסר לה מההנהלה כי "אין אפשרות להבטיח שהחדרים יימכרו מחדש, ולא יחול חיוב מלא על ביטול החדרים".

עוד בטרם החלו, זכו שידורי המונדיאל ברשות השידור לכותרת, כאשר בשבוע שעבר הגישה מבקרת רשות השידור איתנה גרגור תלונה במשטרה, במצוות ועדת הביקורת של רשות השידור, נגד מי שאמור להיות ראש המשלחת, יוני קנלר.

על-פי ממצאי דוח הביקורת שבידינו, קנלר רכש 120 כרטיסים למונדיאל בהנחה שהציע איגוד השידור האירופי לעובדי רשות השידור בעלות של 37,165 דולר. זאת, מתוך 143 כרטיסים שנרכשו בסך-הכול.

העלות הממוצעת של כרטיס עומדת על 350 דולר, כשמחיר הכרטיסים משתנים בהתאם לחשיבות המשחק. למשחק הגמר עצמו נרכשו על-ידי עובדי רשות השידור 21 כרטיסים בעלות של 17.1 אלף דולר - מהם 10 כרטיסים בעלות של 990 דולר לכרטיס.

כרטיסי הגביע העולמי הוצעו לעובדי הרשות כולם - ואולם, ועדת הביקורת של רשות השידור גילתה כי הדבר לא נודע לכלל העובדים. התברר כי את הכרטיסים למונדיאל ניתן היה לרכוש בפניה אל קנלר עצמו, ובאמצעות מילוי טפסים. הרכישה עצמה התבצעה דרך גזברות רשות השידור שהתנהלה מול איגוד השידור האירופי (EBU), כשהעובדים אמורים להעביר מראש את הסכומים בעבור הכרטיסים שביקשו.

הנתון היחידי שהיה בגזברות הרשות הוא שמות העובדים ששילמו עבור הכרטיסים והעתקי הקבלות. העובדים כולם הופנו לגזברות על-ידי קנלר. "אין כל דרך לדעת מה עושה עובד עם כרטיסים שהגיעו לידיו של העובד לאחר שיחולקו", כתב קנלר לביקורת, "ההנחה היא שהם לא יסופסרו".

מרשימת השמות שהגיעו לידי הביקורת עלה כי קנלר עצמו רכש את עיקר הכרטיסים, כאמור. את ההחזר על הכרטיסים קיבלה רשות השידור מחברה בריטית בשם TASMAN PROPERTIES.

יחד עם קנלר ברשימת הרוכשים אפשר למצוא גם את מאיר בר, מנהל מחלקת הספורט של רשות השידור, שרכש כרטיסים ב-1,320 דולר.

הביקורת המליצה להגביל את מספר הכרטיסים שכל עובד יוכל לרכוש ולאפשר את הרכישה רק בעבורו ובעבור קרובי משפחותיהם.

814 אלף שקל על אולפן מיוחד

"15 אנשי המשלחת היוצאים למונדיאל הם המינימום הנדרש על מנת לשדר בשידור חי את המשחקים לטלוויזיה ולרדיו", כתב מאיר בר למנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, בתגובה להחלטות ועדת הביקורת ב-30 באפריל 2014, אז קבעה הוועדה כי הנסיעה שתכננה הנהלת הרשות בזבזנית.

6 מתוך 15 חברי המשלחת אינם עובדי רשות השידור, ובהם יורם ארבל, מאיר איינשטיין, אברם גרנט, אורן צדקיהו, נדב יעקבי ומוטי איווניר. בין יתר הנוסעים אפשר למצוא את בר, קנלר, דני נוימן ואנשי צוות אחרים.

3 שדרנים חיצוניים - כלומר שאינם עובדי רשות השידור - ישתכרו 112.5 אלף שקל בעבור שידור של 60 משחקי כדורגל; שני פרשנים נוספים ישתכרו 50.5 אלף שקל עבור פרשנות ב-35 משחקים. שני הסכומים הם לפני מע"מ, שגובהו 20,250 שקל לשדרים ו-9,450 שקל לפרשנים.

בסך-הכול הוזמנו 274 חדרי מלון בעלות של 158,331 דולר לתקופה של 32 יום. מתוכם, 72 חדרים הוזמנו בעבור 6 צלמים שבוטלה הצטרפותם בעלות של כ-25 אלף דולר, ואשר לאחר הביטול הוחלט כי לא ניתן לקבל החזר בגין הביטול. בעבור הטיסות שולמו כ-382 אלף שקל.

עוד נציין כי לנסיעת המשלחת קדמה נסיעה של בר וקנלר לכנס ראשי משלחת לקראת המונדיאל, עבורה שילמה רשותה שידור 4,352 דולר.

התקיעות והיעדר היכולת להוציא החלטות לפועל בתוך רשות השידור עולה אף היא מטיוטת הדוח. כך, למשל, לאחר שמנכ"ל רשות השידור העביר תקציב כללי של 4 מיליון שקל לכיסוי המונדיאל, דרשה ועדת הכספים קיצוץ דרמטי של 2,66 מיליון שקל, זאת בשל "המשבר הפיננסי" ברשות השידור. המנכ"ל החליט לקצץ ב-200 אלף שקל בלבד.

"מבקרת הפנים העבירה למ"מ סמנכ"ל כספים את רשימת האנשים שהוזמנו עבורם חדרים מבעוד מועד ואינם מופיעים ברשימת המשלחת, כדי לדרוש את ביטול החדרים והחזר כספי. מ"מ סמנכ"ל כספים ציין כי רק הזמנת הטיסות נעשתה באמצעות ועדת הכספים, ואילו הזמנת החדרים הייתה באחריות אנשי התוכן ביחידה הצורכת". כלומר, אנשי מחלקת הספורט הזמינו בעבור עצמם את החדרים.

ירידה לעומק הנתונים שהגיעו לידי "גלובס" מראה על מה הולך הכסף של סיקור המשחקים. כך, למשל, גובה הקופה הקטנה של צוות רשות השידור בברזיל עומד על 10,000 דולר, ושכירת 5 טלפונים סלולריים מקומיים תעלה 1,000 דולר.

גם בארץ תהיה לרשות השידור הוצאה נרחבת, אם כי משמעותית פחות - 814 אלף שקל תוציא הרשות על הקמת אולפן המונדיאל ותפעולו. העלויות הטכניות לקבלת השידורים מברזיל יעמדו על 1.76 מיליון שקל, ובכללם עלויות לוויין וטלפוניה.

כל אלה לא נכללים בתשלום הגבוה ביותר, והוא זה שהוציאה רשות השידור בעבור החזקת זכויות המשחקים: הרשות שילמה לאיגוד השידור האירופי 5 מיליון אירו בסך-הכול, מהם תשלומים בעבור השלבים השונים והמדיומים השונים. התשלום עבור זכויות הסלולר טרם שולם (נכון לראשית מאי), והוא עומד על 30 אלף אירו.

רשות השידור: "טיוטה ראשונית"

רשות השידור מסרה בתגובה כי "מדובר בטיוטה ראשונית של דוח ביקורת, שעליו צריכים להגיב כל הנוגעים בדבר. הטיוטה הודלפה על-ידי גורמים אינטרסנטיים חסרי הבנה בסיסית בתוכן ובכספים, דבר שאף מהווה עבירה פלילית.

"רשות השידור לקחה על עצמה לשדר לכלל אזרחי המדינה, ותמשיך בשליחותה למרות הקשיים מבית. מנכ"ל הרשות נחוש להגן על השידור הציבורי, על עובדיו ועל החוק, למרות כל הניסיונות הנלוזים שכל כוונתם לקבל ולייצר פרסום עצמי וכותרות של אמיר גילת".

כמה יעלה מונדיאל 2014
 כמה יעלה מונדיאל 2014