סטימצקי יוזמת הנחות ענק לשבוע הספר; המו"לים מתנגדים

הרשת דורשת מהמו"לים לתת לה הנחה של 78.5% על המחיר הקטלוגי של הספרים ■ גורם בענף: "זו תהיה מכה לכולם, אבל למנכ"לית סטימצקי איריס בראל אולי לא כל-כך אכפת, כי כנראה היא לא תהיה פה עוד חודשיים-שלושה"

שבוע הספר מתקרב, וסטימצקי שוב מתכננת מבצעים דרמטיים. ל"גלובס" נודע כי הרשת דורשת מהמו"לים לתת לה הנחות גדולות ביחס למחיר הקטלוגי של הספרים - בשיעור של 78.5%.

לפי הצפי, מהלך זה נועד כדי שתוכל ליזום מבצעים של 1 פלוס 2 על ספרים בני שנה וחצי ויותר, שלא נמצאים בתקופת ההנחה שנקבעה ב"חוק הספרים" (לפי החוק, על ספרים חדשים ניתן לתת בשבוע הספר הנחה של עד 20%).

יש לציין כי שבוע הספר הוא זמן שבאופן מסורתי מאופיין במבצעים, וגם סטימצקי עשתה כך בעבר. עם זאת, במבט על התנהלות הרשת במספר אירועים בשנתיים האחרונות, אפשר לראות דפוס של פעולות אגרסיביות שבזמן אמת לא היה ברור מה הניע לנקוט בהן, ועתה נהיר שהן נבעו ממצוקה כלכלית של הרשת.

כך למשל, לפני שנתיים התראיינה מנכ"לית סטימצקי, איריס בראל, ל"גלובס" ותקפה את ההנחות המפורסמות (4 ב-100) שנתנה בעבר המתחרה צומת ספרים, ואמרה כי "כשמוכרים ספרים כמו עגבניות, זה פוגע בכולם". אמרה - ופחות משבועיים לאחר מכן יצאה סטימצקי במבצעים לשבוע הספר - של 4 ב-99, וצומת ספרים, שכבר הפחיתה במבצעים בנוסח זה, נגררה אחריה.

מקרה בולט אחר, לפני חצי שנה, היה סביב המשא-ומתן מול הוצאות הספרים לקראת החלת "חוק הספרים". אז, בעוד צומת ספרים הסכימה כבר להסתפק בהנחה של 50% מהמו"לים על המחיר הקטלוגי, סטימצקי תבעה כ-60% (ובסוף הסתפקה בפחות) והפכה לשנואת הוצאות הספרים.

אמון המו"לים נפגע

גם אם בכל זאת אין הדבר מעיד על החרפה במצב הרשת, אפשר להבין מדברי המו"לים מה מידת האמון שלהם במצבה ובהתאם היקף העסקים שהם מעוניינים לעשות עמה.

לדברי אחד מהם, "הסיבה למבצעים הללו היא כנראה לחץ גדול למזומנים כדי לשלם עכשיו לספקים ולמשכורות. או שבראל תצליח להביא כסף מזומן - או שלא והרשת תגיע לפירוק. מבחינתה, אחריה המבול. זה קטסטרופה. היא חוזרת אחורה לעידן המבצעים הגדולים. זה נוגד את רוח 'חוק הספרים' ובדיוק ההיפך מלהבריא את השוק.

"זו תהיה מכה לכולם, אבל לאיריס בראל אולי לא כל-כך אכפת, כי כנראה היא לא תהיה פה עוד חודשיים-שלושה. ככה לא מרגילים את הקוראים שמשהו השתנה, וגם מי בכלל יקנה את הספרים החדשים הישנים יותר עם כאלה מבצעים?".

מנהל הוצאה אחר אף חריף יותר: "נראה שאיריס בראל הולכת להשתולל עם המבצעים, כדי למכור הרבה ובזול, ואז תהיה בעיה. כי אם היא תמכור הרבה, היא אמנם תכסה את הצ'קים הקרובים, אבל ב-5 בספטמבר היא לא תוכל לשלם על שבוע הספר. זה יפיל את כל הענף. מנסים לעצור אותה, גם בתוך המערכת, כלומר בתוך סטימצקי, וגם אנשים מבחוץ, מו"לים".

המו"לים האלה לא לבד. נכון לעכשיו, רוב ההוצאות הבולטות לא מגלות נכונות להיענות למבצעים, אבל ראוי לסייג זאת. אחרי הכול, במקרים הקודמים שצוינו, כשסטימצקי יזמה מהלך, ביקרו אותה בחריפות, הרבו להתלונן על כך - אבל לבסוף נענו לדרישות הרשת, שחולשת על מחצית מחנויות הספרים, וגם צומת ספרים "יישרה קו" ונקטה מדיניות דומה.

עוד בעניין סטימצקי: הליך בדיקת הנאותות שמקיימות ארלדן (בעלת השליטה בכתר) וקרביץ כדי לבחון את האפשרות לרכוש את הרשת היה אמור להסתיים בימים אלה. אולם שני הצדדים, כך נודע ל"גלובס", החליטו להמשיך בהליך עד למיצויו בקרוב.

מסטימצקי נמסר בתגובה: "לחברה אין מצוקת מזומנים ואין חובות לספקים. הספקים ימשיכו לקבל את כספם במועד. הרשת אינה מגיבה למבצעים".