משרד השיכון דורש: הטבת 0% מע"מ - רק בהגרלה

משרד השיכון: "כדי לנסות ולמנוע את ההתנפלות על דירה שתהיה זכאית במע"מ בשיעור אפס ולאפשר לכולם להיות זכאים לדירות באותה המידה - יש לערוך הגרלה" ■ גם מחיר תקרה של 600 א' ש' לחרדים וערבים ישתנה

תזכיר חוק הטבת המע"מ שפורסם לפני שבועיים עוד רחוק מלהיות גמור ושינויים רבים עתידים להיכלל בנוסח הסופי. בין היתר, מדובר במחיר הדירה המקסימלי להטבה שיקבלו מי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי, שנקבע בתזכיר על גובה 600 אלף שקל וככל הנראה ישתנה בהמשך וגם סוגיות כמו הליך המכירה או הקריטריונים לזכאות.

במקביל, דורשים היום במשרד השיכון להכניס שינוי נוסף לתזכיר החוק ולקבוע במפורש כי ההטבה לא תינתן בצורה חופשית ופתוחה במסגרת משא ומתן של הרוכש עם הקבלן אלא באמצעות הגרלה.

במשרד השיכון מסבירים כי כדי למנוע אפשרות של חוסר שוויון או מקרים בעייתיים ביישום החוק וההטבה יש לערוך הגרלה בין כל הזכאים על הזכות לרכישת דירה. גורמים במשרד השיכון הסבירו: "מנגנון ההגרלה כבר קיים ועבד מצויין בכל מכרזי המחיר למשתכן בשנים שעברו. כדי לנסות ולמנוע את ההתנפלות על דירה שתהיה זכאית במע"מ בשיעור אפס ולאפשר לכולם להיות זכאים לדירות באותה המידה יש לערוך הגרלה".

עוד הוסיפו אותם גורמים כי כבר היום עובדים במשרד על מנגנון הגרלה מיוחד שיוכל להעניק אפשרות מקוונת לרוכשי הדירות ולקבלנים לצפות במלאי הקיים של הדירות מחד ולהגיש בקשה לרכישה מאידך מצד הרוכש על דירה ספציפית בפרויקט ספציפי.

בתוכנית מחיר מטרה, אותה מקדם שר השיכון אורי אריאל עתידות הדירות המוזלות להימכר בצורה של הגרלה, ולכן מבקשים היום במשרד לכלול מנגנון דומה גם בהטבת המע"מ. מנגנון ההגרלה חשוב לדברי משרד השיכון כדי לא לאפשר לקבלנים שהחליט למי תימכר הדירה המוטבת שנמצאת במלאי, מצב שעתיד לקרות על פי תזכיר החוק המקורי.

יש לציין שמנגנון זה טרם קיים בפועל וכעת נשקלת האפשרות כיצד להוציאו אל הפועל. עוד נסביר כי הכנסת מנגנון הגרלה שכזה יחייב את המדינה לדעת מראש מה ההיצע המדויק של הדירות הזכאיות להנחת המע"מ ומיקומן בפועל בכל רגע נתון, מערכת שתצריך השקעה וכח אדם בלתי מבוטל להפעלתה.

נכון להיום, דרישה זו של משרד השיכון נתקלת בהתנגדות של משרד האוצר. באוצר מתנגדים לעריכת ההגרלה בגלל מורכבות התהליך וגם טוענים כי במהלך השנים לא הוכח כי ההגרלות שבוצעו בתחום מכירת הדירות הוכיחו עצמן כדרך יעילה למניעת שחיתות.