אל תשלמו יותר מ-50 שקל: דרך מי כדאי לגלוש באינטרנט?

האינטרנט ב-200 מגה של הוט זו הזדמנות טובה עבור הצרכן לשפר עמדות ולהוריד מחיר - גם במהירות גלישה נמוכה יותר ■ "גלובס" בדק כמה תשלמו על תשתית וספק אינטרנט - המחירים נחתכו כבר ב-30% ב-3 חודשים ■ מדריכים בתחום

לפני שבוע השיקה הוט את מהירות הגלישה החדשה שלה, 200 מגה, תוך הבטחה כי בטווח של חצי שנה תושק מהירות של 500 מגה. בהחלט מדובר בבשורה (שלא מגיעה במקרה כעת), אבל לצדה עולה בשורה לא פחות חשובה לצרכנים: ככל שעולה מהירות הגלישה שמציעות חברות התשתית (בזק והוט) - מחיר הספקיות יורד, בעיקר למהירויות הגלישה הנמוכות יחסית, שהן גם הפופולריות יותר.

אם עד כה הייתה הוט נט, ספקית האינטרנט מבית הוט, היחידה להציע גלישה במהירות עד 100 מגה ב-20 שקל, הרי שהיא כבר לא לבד בזירה: 012 סמייל מבית פרטנר מציעה גלישה במהירויות של עד 100 מגה ב-25 שקל לחודש. למהירות ה-200 מגה המחיר בהוט נט הוא 30 שקל לחודש וב-012 סמייל, המחיר הוא 50 שקל לחודש. וכפי שהיטיב לנסח זאת מוקדן של אחת החברות בשיחת לקוח סמוי: "בדיוק כמו בענף הסלולר, גם המחירים שלנו נשחקים. בסלולר מי שמשלם היום יותר מ-60 שקל לחודש הוא פראייר, בעוד שבעבר זה היה רבע מהמחיר הממוצע. היום באינטרנט מחיר השוק למהירות של עד 100 מגה הוא 30-40 שקל - רבע ממה שהיה בעבר".

ואכן, המחירים נשחקים וחובת הצרכנים לוודא שהם משלמים את המחירים הרלוונטיים כיום - או באמצעות שיפור עמדות מול הספקית הנוכחית או במעבר לספקית אחרת שמציעה מחיר משתלם יותר, זה גם המקום להזכיר כי אין התחייבות במסלולי התקשורת מול הספקיות השונות.

ספקיות: המחירים ירדו ב-30%

בדיוק לפני שלושה חודשים פרסמנו במדור זה כתבה הסוקרת את מחירי הגלישה באינטרנט הביתי במהירות שאז הייתה נחשבת לגבוהה בשוק, 100 מגה. גם אז דיווחנו על שחיקת מחירים של ספקיות האינטרנט בכל הנוגע למהירויות הגלישה הגבוהות, אלא שכאמור כעת המחירים, בעיקר אצל הספקיות הגדולות, ממשיכים לרדת תחת אפקט התחרות והעלאת המהירות המוצעת לצרכן הביתי.

לפני שלושה חודשים המחיר בבזק בינלאומי לגלישה במהירות 100 מגה עמד על 70 שקל בחודש, וכיום המחיר למהירות זו הוא 50 שקל לחודש, בנטוויז'ן המחיר לגלישה במהירות 100 מגה ירד מ-50 שקל ל-35 שקל לחודש (וחודש ראשון ללא חיוב), וב-012 סמייל המחיר ירד מ-39 שקל בחודש ל-25 שקל בחודש. מחירי בזק והוט לתשתית ה-100 מגה לא השתנו בשלושת החודשים האחרונים ונותרו על 110 שקל בבזק ו-139 שקל בהוט, אל המחירים הללו הצטרפו הטבות: חודש חינם בבזק והתקנה חינם בהוט (במקום 239 שקל, מחיר ההתקנה באופן רגיל). חבילה משולבת וזולה יותר אחת הדרכים להוזיל את עלויות הגלישה בבית היא באמצעות חבילות משולבות ספק ותשתית, בנדל, שמציעות רוב הספקיות: בטריפל סי, למשל, הגלישה במהירות 100 מגה ללא תשתית עולה 70 שקל בחודש ובמסגרת בנדל החבילה תעלה 145 שקל. אם נפריד את הרכיבי החבילה, תשתית בזק וגלישה דרך הספקית יעלו 180 שקל. כדאי לזכור שאם מתחברים לבנדל ובוחרים להתנתק מהחבילה, יש להתנהל בנפרד מול ספקית הגלישה וספקית התשתית.

מהי יכולת הגלישה האמיתית?

לפני שאתם משדרגים את מהירות הגלישה אצל הוט או בזק, כדאי לבדוק את היתכנות התשתית ואפשרות מהירות הגלישה שלכם בפועל. כ-70% מתושבי מדינת ישראל יכולים לגלוש במהירות של 100 מגה של בזק, והיתר יכולים לגלוש במהירות של עד 40 מגה. הצפי הוא שעד סוף השנה תשתית של בזק ל-100 מגה תכסה את כל תושבי המדינה. בהוט מבטיחים כיסוי ארצי מלא לגלישה במהירות של עד 200 מגה.

כצעד ראשון לפני כל פעולת שדרוג שתעשו, חובה לבדוק מהי המהירות שהתשתית שלכם מאפשרת, בדיקה כזו מציעים אתרי הוט ובזק. עוד נזכיר למשדרגים כי מי שאין ברשותו נתב (מודם) תומך לגלישה בקצבים הגבוהים יצטרך להחליפו תמורת תשלום. כלומר, מי שברשותו נתב ADSL (המשמש לגלישה במהירויות של עד 15 מגה) צריך יהיה להחליף למודם VDSL עם שדרוג המהירות. בבזק מודל אחזקת המודם עבר מקנייה לשכירות כשהמחיר כיום עומד על 10 שקלים לחודש למשך שנתיים ללקוחות קיימים (240 שקל), כאשר ללקוחות חדשים המודם ניתן ללא תשלום לתקופה של שנתיים. בהוט אין צורך להוסיף תשלום עבור החלפת מודם, אלא שמחיר ההתקנה הוא 239 שקל - בימים אלה ההתקנה מוצעת חינם במסגרת קידום מכירות. בבזק אפשר לחסוך את עלות ההתקנה באמצעות התקנה עצמאית, לאחר איסוף המודם מחנויות בזק.

התחרות האמיתית בפתח

התחרות, כידוע, מטיבה עם הצרכן, ואל בזק והוט מצטרפת תשתית אינטרנט שלישית ומהירה שהוצגה בשבוע שעבר: מדובר במיזם הסיבים, UNLIMITED. בשלב זה, אין שירותים שניתנים בפועל לצרכן, אולם באתר האינטרנט של החברה מוצעת הרשמה חינמית לצרכנים המעוניינים בגלישה במהירויות גבוהות בהרבה מאלה המוצעות היום (עד 1 ג'יגה). בהתאם לביקושים תוקם תשתית באזורים שונים. החברה יצאה בשיתופי פעולה עם ספקיות אינטרנט וטלפון באמצעותן יוצעו חבילות משולבות, כשהמחירים שפורסמו עד כה כוללים למשל ספק ותשתית ל-100 מגה או ל-200 מגה ב-115 עד 200 שקל לחודש, מהירות 1 גי'גה תוצע ב-330-700 שקל לחודש. לכל מסלול יתווספו דמי הרשמה חד-פעמיים בטווח שבין 100 ל-300 שקל.

התחרות שתייצר רשת הסיבים האופטיים היא גם מול הטלוויזיה הרב ערוצית: בשלב ראשון תהיה גישה חינמית לשידורי עידן פלוס. יש למה לצפות והתחרות, יש לקוות תשפיע על הענף כולו.

012 סמייל - המשתלמת במכלול שירות ומחיר

בשיחת עם מוקדן אחר של אחת הספקיות הגדולות הוא העלה נקודה חשובה: "אם מה שאת מחפשת זה מחיר זול, אף אחת לא מתחרה בהוט נט. אבל אם גם השירות מעניין אותך - לנו יש מה להציע".

ואכן, בעקבות שחיקת המחירים וההבדלים שצומצמו בין תעריפי הספקיות, כדאי ואף רצוי להתייחס לסוגיית השירות וליחסי בית עסק-צרכן כפי שהם נלמדים מתלונות הצרכנים לגופים השונים. בהמשך לבדיקה שערכנו בענף הסלולר, ניתח "גלובס" את דוחות התלונות של המועצה לצרכנות ושל משרד התקשורת גם בתחום האינטרנט. כשני מיליון לקוחות מחזיקים בביתם תשתית אינטרנט, לכל אחד התקשרות עם ספקית אינטרנט, כך שמדובר במסת לקוחות גדולה בהחלט. מבין שלוש הספקיות הגדולות, המככבת במספר הגבוה של תלונות שהתקבלו במשרד התקשורת היא נטוויז'ן מבית סלקום. מנתוני משרד התקשורת, נטוויז'ן קיבלה 6.6 תלונות לכל 10,000 לקוחות (לעומת יחס של 10 בשנה קודמת). אחריה, בפער גדול ממוקמות בזק בינלאומי עם 3.8 תלונות לכל 10,000 לקוחות (לעומת 5 בשנה שעברה) ו-012 סמייל מבית פרטנר, שקיבלה את יחס התלונות הנמוך ביחס למספר המנויים והצביעה גם על השיפור הגדול ביותר ביחס לשנה קודמת: ב-2013 התקבלו נגד 012 סמייל 3.6 תלונות על כל 10,000 מנויים של החברה לעומת יחס של 8 בשנה קודמת. הנתונים הללו עולים גם בבחינת דו"ח המועצה לצרכנות: נגד נטוויז'ן התקבלו במועצה 25% מכלל התלונות בענף, בעוד שנגד 012 סמייל התקבל המספר הנמוך יחסית, 9% מכלל התלונות. נגד בזק בינלאומי התקבלו 17% מהתלונות.

בשילוב רכיבי המחיר והשירות יוצא אם כך, ש-012 סמייל היא המנצחת מבין השלוש: נגדה התקבל מספר התלונות הנמוך והיא זו שמציעה את התעריף הזול ביותר כיום (לעומת בזק בינלאומי ונטוויז'ן): 25 שקל למהירות של 100 מגה , ו-50 שקל למהירות של 200 מגה. תשתית: יותר תלונות בהוט מצב התלונות נגד הוט ובזק, ספקיות תשתית האינטרנט, הוא עגום - משום שנגד שתי החברות שחולקות כאמור כשני מיליון לקוחות (60% מהם משתייכים לבזק), נרשמה עלייה משמעותית במספר התלונות לעומת השנה קודמת.

נגד הוט נרשמה עלייה גדולה יותר: לפי דו"ח משרד התקשורת, ב-2012 נגד שתי החברות התקבל ממוצע של 3 תלונות לכל 10,000 מנויים, אולם בסיכום 2013, נגד הוט התלוננו בממוצע 8.8 לקוחות לכל 10,000 ונגד בזק התלוננו בממוצע 5.9 לקוחות לכל 10,000. בהיבט המחיר, ההשוואה כאן פחות טריוויאלית: בשעה שמרבית לקוחות הוט נכללים במסלול טריפל המציע מכלול שירותים בעסקה אחת, בזק מציעה מוצרים נפרדים - כלומר, תשתית אינטרנט נפרדת מטלפון או משירותי הלווין של יס. בהשוואת תשתית בלבד למהירות ה-100 מגה ששתי החברות מציעות, המחיר בבזק הוא 110 שקל לחודש ובהוט 139 שקל, כך שבפרמטר כזה ידה של בזק יוצאת על העליונה הן בשירות והן במחיר. על מה מתלוננים? מנתוני המועצה לצרכנות כמעט מחצית מהתלונות נגעו לעניינים כספיים, 20% נגעו לסוגיות של ייעוץ, 14% מהתלונות נגעו לביטולי עסקה ושיעור דומה לאיכות השירות.

כמה עולה ספקית אינטרנט
 כמה עולה ספקית אינטרנט

כמה עולה תשתית אינטרנט במהירויות הגבוהות
 כמה עולה תשתית אינטרנט במהירויות הגבוהות