גרוניס: יח"צנים ולוביסטים מנסים להשפיע על ההליך המשפטי

נשיא העליון בכנס לשכת עוה"ד: "עוד לא יבשה הדיו על החלטה, ומיד מתנהלת חגיגה תקשורתית, לעתים עוד לפני מתן פסק הדין ובכוונה להשפיע על ביהמ"ש" ■ ראש הלשכה, דורון ברזילי: "מקצוע עריכת הדין הפך למקצוע פרוץ"

"גורמים רבים מנסים להשפיע על ההליך המשפטי. בעלי דין, יח"צנים, לוביסטים, יועצי תקשורת. עוד לא יבשה הדיו על החלטה או פסק דין, ומיד מתנהלת לגביהם חגיגה תקשורתית, לעתים עוד לפני מתן פסק הדין ובכוונה להשפיע על בית המשפט. כל זה יוצר הלך ציבורי לא רק לגוף ההחלטה אלא גם לגוף השופט" - כך אמר היום (ב') נשיא בית המשפט העליון, השופט ד"ר אשר גרוניס, בכנס הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין באילת.

גרוניס ציין כי מצער אותו שלעתים מוצאים גם שופטים בדימוס בין הדוברים בתקשורת. "מעניין מה היו אומרים על כך לו היו עדיין מכהנים כשופטים", העיר הנשיא.

גרוניס הוסיף ואמר כי עקב ההתפתחויות הטכנולוגיות, מערכת המשפט מוצאת את עצמה לאחרונה בתוך בליל מידע שחלקו לא קביל וחלקו לא מדויק. "ההשתתפות בכיכר העיר היום מצריכה רק מקלדת מסך וחיבור לאינטרנט. יש לשינויים הטכנולוגיים השפעה אדירה על מערכת המשפט".

גרוניס לא התכחש לכך שהשופטים קוראים את מה שנכתב עליהם, אך ציין כי המבחן שלהם הוא ביכולת שלא להיות מושפעים ממה שמתפרסם. "השופטים לא חיים במגדל שן, הם קוראים עיתונים. מקצועיותם נבחנת ביכולת שלהם לקרוא את המידע באופן ביקורתי וליצור איים של שקט כדי להבטיח הליך הוגן וצודק", אמר.

לדבריו, הבעיה היא שהשיח התקשורתי יוצר ציפייה בציבור שבית המשפט יקבל החלטה מסוימת, ואם אין הלימה בין הציפייה הזו לבין ההחלטה שמתקבלת לבסוף, אמון הציבור נפגע. "אמון זה אינו נכס של מערכת המשפט. הוא אינטרס חברתי מהמעלה הראשונה והמקור הבסיסי של מערכת המשפט".

גרוניס יצא נגד התופעה הגוברת של פרסומים משמיצים באינטרנט על שופטים, שחלקם אף כללו איומים. "אנחנו רואים בחומרה כל ניסיון להלך אימים על שופטים, ועלינו להוקיע כל ניסיון לפגוע בעצמאות של בית המשפט", אמר.

ברזילי: מקצוע פרוץ

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, נשא אף הוא דברים ובין היתר קרא לשרת המשפטים, ציפי לבני, לקחת חלק בשינוי והסדרת מקצוע עריכת הדין בישראל.

לדבריו, "מקצוע עריכת הדין הפך בשנים האחרונות למקצוע פרוץ. יש כיום כ-55 אלף עורכי דין בישראל, והתוצאה היא שחיקה נמשכת במעמדו של המקצוע ובמעמדם של עורכי הדין".

לדברי ברזילי, המצב הזה דורש שינוי, והוא הבטיח כי בסיועו של משרד המשפטים השינוי הזה אכן יקרה בחודשים הקרובים.