לבני: "הרמת ידיים לגבי תהליך השלום היא לא אופציה"

שרת המשפטים, בכנס לשכת עוה"ד, התבדחה בנוגע לפגישתה עם אבו-מאזן שעוררה את ביקורת רה"מ ואמרה כי "כנראה שהאפיפיור הוא היחידי שיכול להזמין את שמעון פרס לפגישה בלי לחשוב שמדובר בהפרה של החלטת קבינט"

"תהליך השלום הוא בסוג של המתנה, אבל הרמת ידיים היא לא אופציה. ההמתנה הזו לא יכולה להפוך לפסק דין חלוט, כי אז נהפוך למדינה דו-לאומית או למדינה ערבית" - כך אמרה היום (ב') שרת המשפטים, ציפי לבני, בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

על רקע ביקור האפיפיור בארץ, לבני התבדחה סביב סוגיית פגישתה עם אבו-מאזן לפני מספר ימים שעוררה ביקורת מצד לשכת ראש הממשלה ואמרה כי "כנראה שהאפיפיור הוא היחידי שיכול להזמין את שמעון פרס לפגישה בלי לחשוב שמדובר בהפרה של החלטת קבינט".

לבני ציינה כי למרות הקפאון הזמני בתהליך המדיני, אין ספק כי "החזון שצריך להיות משותף לכולם הוא של מדינה יהודית ודמוקרטית, מדינה בטוחה שחיה בשלום עם שכניה בארץ ישראל".

לדבריה, "כדי לקדם את ערכי המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית צריך לפעול לקיומן של שתי מדינות. אחרת מדינת ישראל תצטרך לבחור בין להיות מדינה לאומית ללהיות מדינה דמוקרטית. אנחנו לא נתנחם בסטטוס-קוו, כי אין סטטוס-קוו".

לדברי שרת המשפטים, נוצר כאן בשנים האחרונות תהליך של חברה מסוגרת שמאוחדת רק נגד אלה שמאוחדים נגדה, במקום לדבוק בחזון. "זה מוביל למצב שגם אצלנו יש תופעות של פשעי שנאה. מערכת המשפט צריכה לפעול למיגור התופעה הזו".

לדבריה, "ההתכנסות פנימה וההתפרצות של פשעי שנאה זה רק סימפטום אחד בתוך תהליך בעייתי. זה לא קורה רק מעבר להררי החושך אלא בתוך המדינה נגד אזרחי ישראל הערבים. מתנהל כאן מאבק סמוי בין שלטון החוק והחוקה לבין ההלכה, בין בית המשפט העליון כפרשן של המערכת החוקתית לבין הרבנים כפרשנים הלכתיים, וזה לא תמיד חי ביחד".