נפוטיזם בחברת החשמל: מיקו צרפתי לחץ למנות חברה של בתו

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, ניסה לקדם מינוי חברה של בתו לתפקיד עוזרת קב"ט ■ ביה"ד לעבודה ביטל את המינוי ■ הקלטות שנמסרו לביה"ד הוכיחו כי "הופעל לחץ מגבוה" על חברי ועדת המינויים בחברה

‏‎‎בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב ביטל בסוף השבוע מינוי של עובדת חברת החשמל לתפקיד עוזרת קב"ט, לאחר שהוכח כי ועדת המינויים בחברה בחרה בה בעקבות לחץ שהפעיל יו"ר הוועד הארצי של עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי. חברת החשמל הונחתה לפרסם מכרז חדש לתפקיד וחויבה לשלם לתובע, אחראי משמרת במערך האבטחה של תחנת הכוח רידינג שהתמודד בעצמו על התפקיד, סכום של 10,000 שקל בגין הוצאות משפטיות.

‏על-פי פסק הדין של השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ, חברת החשמל עשתה מאמצים רבים כדי למנות לתפקיד עובדת מסוימת, תוך שהיא משנה בהמשך את הקריטריונים כך שיתאימו לקורות-החיים שלה.

אחד מחברי הוועדה שבחנה את המועמדים לתפקיד הוקלט כשהוא מודה בפירוש כי הופעלו עליו "לחצים מגבוה", כשהוא מתכוון בעיקר ליו"ר הוועד.

בתחילת הדרך לא פורסם מכרז לתפקיד עוזר קב"ט וגם לא הודעה פנימית, אף שהתפנה תקן למשרה, וכשהתובע שמע על התפקיד וביקש להתמודד עליו, נמסר לו כי הוא מנוע לעשות כן משום שהוא "עובד ארעי", על אף שהוא מועסק 10 שנים, ואילו מי שנבחרה לתפקיד מוגדרת גם היא ארעית ועם ותק של 5 שנים. כאשר התברר כי גם העובדת "המועדפת" במעמד ארעי, אפישרו לתובע להתמודד גם כן.

בהמשך, ובעקבות התערבות בית הדין לעבודה, פורסם "קול קורא" לתפקיד, שבמסגרתו נקבע כי התפקיד דורש "קורס פיקודי ביחידות שדה" - קריטריון שמתאים לכאורה לאותה עובדת שעברה קורס פיקודי שאינו קורס קצונה. התובע, לעומת זאת, הוא בוגר קורס קצינים ומוגדר כ"תומך לחימה", ולכן לא נמצא מתאים לתפקיד גם בהליך הבחירה המתוקן.

לבית הדין הוצגו עדויות והודעות דואר אלקטרוני, שהוכיחו כי אותה עובדת נבחרה לתפקיד עוד לפני שהתכנסה ועדת המינויים בעניינה.

בנימוקי הפסיקה קבעה השופטת כי הוכח שהמינוי התבצע בשל הוראה מפורשת מצד יו"ר הוועד, "או למצער על-פי הוראה אחרת מגבוה". הוכח בין היתר כי העובדת שנבחרה לתפקיד, רווית שושן, הנה חברה של בתו של יו"ר הוועד צרפתי.

"יש להוקיע קבלת עובדים וקידומם על-פי קרבתם לעובדים אחרים או חמור מכך - על-פי קרבתם לבכירים או ליו"ר ועד העובדים", כתבה השופטת. ‏‎‎‏

תגובת חברת החשמל: "החלטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב שגויה, ועל הטעויות הרבות שנפלו בהחלטה תעמוד חברת החשמל, בהרחבה, בבקשת רשות הערעור שתוגש בימים הקרובים לבית הדין הארצי לעבודה".