מה עם מעשים, אפיפיור?

אם אתה באמת רוצה לעשות שינוי, צריך להתחיל מההתחלה

האפיפיור הנוכחי, המבקר עכשיו בארץ, הוא ללא ספק אחד הליברליים והאנושיים בתולדות הכס הקדוש. הוא גם אחד האנשים היותר אמיתיים בין מנהיגי הכנסייה. בביקורו ביד ושם הוא באמת הזדעזע, לא עשה הצגה.

הוא נראה ונשמע כאדם שבאמת סולד ומתעב כל מה שדומה לאנטישמיות. לא רק משום שהוא אינו שונא יהודים, אלא מכיוון שהוא אוהב אדם. הנאומים שלו לא נשמעים כמו מצוות אנשים מלומדה, אלא כדברים שבאים מן הלב, ולכן גם נכנסים אליו.

בעת ביקור האפיפיור התרחש פיגוע אנטישמי בבריסל, שבו נרצחו ארבעה אנשים במוזיאון היהודי בעיר. אירוע שמניעיו אנטישמיים למהדרין. בצרפת הוכו אתמול שני אנשים ונפצעו קשה, בגלל היותם יהודים. אבל באמת אין טעם לפרט, בשנים האחרונות היו עשרות מקרים כאלה, במקביל לנסיקה פוליטית של הימין הקיצוני באירופה, שהוא אנטישמי ברובו.

רחוק מלהיות מספיק

אתה, האפיפיור, אדם יקר ובעל ערכים, כאמור, וחשוב שאתה מבטא דברים ברוח של פיוס ואהבה בין עמים, דתות ואנשים. אבל זה רחוק מלהיות מספיק. אם לנאומיך היפים יש השפעה, ואני מניח שיש, היא שולית.

אם אתה באמת רוצה לעשות את ההבדל בעניין זה, צריך להתחיל מההתחלה. צריך לשרש מהמאמינים הקתולים האנטישמים את האמונה שהיהודים רצחו את ישו; ולהבהיר באופן אגרסיבי שכל האמונות האנטישמיות בשקר ובזדון יסודן. שיהודים לא שותים דם ילדים בפסח, למשל, ועוד אמונות כאלה המביישות את הנצרות, את ישו ואותך, יותר מאשר את היהודים. אמונות הגורמות לאירועים הרצחניים נגד יהודים.

אי אפשר לשנות בדיבורים

אי אפשר למחוק הסתה של מאות שנים באמצעות ביקורים בישראל, או בנאומים חכמים וחשובים. אולי אי אפשר למחוק בכלל את השפעת ההסתה הממושכת הזאת, שבמשך שנים רבות מאוד הכנסייה הייתה שותפה לה, לעיתים שותפה מובילה. האנשטישמים שבין מאמינייך, האפיפיור, עדיין ספוגים בתעמולת השנאה האנטי-יהודית שהכנסייה יזמה והפעילה.

אני לא יודע אם יש אפשרות לתקן את העיוות הזה, אבל עד היום אף אחד לא ממש ניסה. זה לא משהו שאפשר לשנות בדיבורים. כאן יש צורך בעשייה דינמית, מתמשכת, אפקטיבית ובלתי פוסקת.

אנחנו שומעים מפיך, האפיפיור, מלים חשובות. אנחנו מעריכים את זה. אבל בוא תספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים. שאף אחד לא יודע. בוא תגלה לנו מה הכנסייה מתכוונת לעשות כדי לחסל, או לפחות לנטרל, את תופעת האנטישמיות שאתם, הכנסייה, יצרתם וטיפחתם במשך השנים; מה אתה מתכוון לעשות כדי לתת למלים שלך משמעות מעשית?

אתה בוודאי לא תזכה לראות את פירות עמלך זה בחייך, כי התהליך הוא ארוך מאוד. אבל מי שבאמת נקעה נפשו מתופעת האנטישמיות צריך להתחיל את התהליך הזה. אחרת אתה תמשיך לנאום, והאנטישמים ימשיכו לרצוח.