הערכות: במאי נלקחו משכנתאות בהיקף 4.4 מיליארד שקל

מתחילת השנה נלקחו משכנתאות בהיקף קרב ל-21 מיליארד שקל ■ בבנקים מציינים כי השפעת תוכנית 0% מע"מ תבוא לידי ביטוי בנתוני המשכנתאות רק בקיץ, אך נרשמה האטה במכירת הדירות

הכרזותיו של שר האוצר יאיר לפיד עדיין לא השפיעו על שוק המשכנתאות. במערכת הבנקאית מעריכים כי במאי, שיסתיים בסוף השבוע הקרוב, נלקחו משכנתאות חדשות בהיקף של כ-4.4 מיליארד שקל, כ-5% פחות מהממוצע ב-12 החודשים האחרונים. בסה"כ, מתחילת השנה נלקחו משכנתאות בהיקף קרב ל-21 מיליארד שקל.

למרות שמדובר עדיין בנתונים גבוהים המעידים על הגאות בשוק הדיור, במערכת הבנקאית מציינים כי הנתון לא מלמד על השפעת ה-0% מע"מ על השוק.

"נתוני המשכנתאות מתבססים על עסקאות שנחתמו ברבעון הראשון של השנה לפי פרסום התוכנית של לפיד. את השפעות התוכנית של לפיד נרגיש במהלך חודשי הקיץ", מציין גורם בכיר באחד הבנקים.

בבנקים מציינים כי למרות שנתוני המשכנתאות עדיין אינם משקפים זאת, יש בהחלט השפעה לתוכנית של האוצר להעניק פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה (בתנאים מסוימים). "שוק הדירות החדשות נעצר. יש ירידה משמעותית במכירת דירות חדשות, וגם בשוק דירות יד שנייה יש האטה, כי עד שאנשים לא מוכרים את הדירה הם גם לא קונים. בנוסף לכך אנחנו גם רואים ביטולים של עסקאות, וירידה בהיקף הפניות למוקד המשכנתאות", מציין גורם באחד הבנקים.

יחד עם זאת, בבנקים לא ממהרים להתרגש מההאטה בשוק, ומציינים כי להערכתם היא זמנית. "הקיץ הקרוב יהיה חלש. אבל להערכתי החל בספטמבר, שזה המועד שבו אמורות התקנות להיכנס לשוק, נראה התפרצות של עסקאות ונתונים כפולים מהממוצע. כך שבסך הכול, הנתונים יתאזנו. מכיוון שאין שינוי אמיתי בביקוש או בהיצע בשוק הנדל"ן, היקפי העסקאות לא יירדו בטווח הארוך, אולי המחירים יתאזנו קצת, אבל גם זה לא בטוח", אומרים בבנקים.

שוק המשכנתאות נהנה מגאות זה תקופה ארוכה. בשנה שעברה נשבר השיא בנטילת משכנתאות. בנק ישראל הטיל סדרה של מגבלות בשוק, בנושא היקף המינוף וכושר ההחזר של הלקוח, וכן בהיקף כרית ההון שהבנקים צריכים לשמור לעצמם במתן משכנתאות. הצעדים השונים לא קיררו את השוק, אך תמהיל התיק בבנקים נחשב היום לבעל רמת סיכון נמוכה יותר מאשר בעבר. עם זאת, בבנק ישראל עדיין מוטרדים ממצב השוק, ולא מן הנמנע כי בעתיד יטילו מגבלות נוספות.

בבנק ישראל מוטרדים בעיקר מתרחיש של עלייה בריבית בשילוב של עלייה באבטלה, שתשפיע לרעה על יכולת ההחזר של הלקוחות. מנגד, בנקים טוענים כי בכל מבחני הלחץ שעשו להדמיית תרחיש סיכון, לא נרשמה פגיעה מהותית ביציבותם.