טמבור נמכרת לחברה מסינגפור ב-500 מיליון שקל

מדובר בעסקת AS IS בה הפקידה הרוכשת Kusto מקדמה של כ-70 מיליון שקל בידי גרנית הכרמל ■ במועד השלמת העסקה ולאחר שתתקבל מלוא התמורה, צפויה קבוצת עזריאלי לרשום רווח אחרי מס של כ-50 מיליון שקל

זה לא סוד שבשנים האחרונות מנסה דוד עזריאלי למכור את השקעותיו שאינן בתחום הנדל"ן המניב, כלומר בחברת ההחזקות גרנית הכרמל ובחברות-הבנות שלה שבראשן סונול וטמבור. הערב (ב'), אחרי שניהל במשך שנתיים מגעים עם מספר רוכשים פוטנציאליים, הצליח עזריאלי להשיג סוף-סוף את השווי שהוא מבקש עבור חברת טמבור.

בתום הליך תחרותי, ומבלי שניתנה בלעדיות למי מהמתעניינים ברכישת חברת הצבע, דיווחה הערב קבוצת עזריאלי כי חברת-הבת שלה גרנית הכרמל סיכמה עם קבוצת קוסטו (Kusto) שבסיסה בסינגפור על מכירת טמבור עבור חצי מיליארד שקל.

מדובר בשווי הגבוה בכ-30% מהשווי לפיו רכשה גרנית הכרמל את מניות הציבור בטמבור לפני שנתיים, באמצעות הצעת רכש.

הרוכשת הפקידה בידי גרנית הכרמל מקדמה של 70 מיליון שקל בגין הרכישה, וסכום זה יוחזר לה אך ורק אם יבוטל ההסכם בעקבות הפרה של גרנית הכרמל, או אם לא יתקבלו אישורים מצדדים שלישיים, ככל שיידרשו.

נכון לסוף 2013 היקף החוב הבנקאי של טמבור עמד על כ-350 מיליון שקל, כאשר מתוך סכום זה 215 מיליון שקל הוא חוב לטווח ארוך, והיתרה אשראי לזמן קצר.

אנשיו של עזריאלי ניהלו במשך תקופה ממושכת משא-ומתן למכירת טמבור עם קרן אייפקס הבריטית, אולם בסופו של דבר נחתמה העסקה דווקא עם קוסטו ובהסכם חריג למדי: קוסטו התחייבה לרכישות את טמבור מידי גרנית הכרמל, כפי שמצבה יהיה במועד השלמת העסקה "AS IS".

משמעות הדבר היא שקוסטו לא תבצע בדיקת נאותות לנכסי החברה ופעילותה, והשלמת העסקה צפויה להתבצע בחודש וחצי הקרובים. אם וכאשר תושלם העסקה, צפויה קבוצת עזריאלי לרשום רווח הון בגובה של כ-50 מיליון שקל, אחרי מס.

"תעודת כבוד לכלכלת ישראל"

מיכאל דיין, מנכ"ל טמבור, אמר ל"גלובס" כי "העסקה מהווה תעודת כבוד לכלכלה הישראלית, להנהלת טמבור ועובדיה, שהביאו את החברה להישגים מהותיים ולגידול של 66% בהיקף המכירות ב-4 השנים האחרונות. גרמנו לכך שחברה בינלאומית תשאף לרכוש אותנו, כדי שנעזור לה להתפתח בעולם בתחום הזה".

מנחם עינן, יו"ר גרנית הכרמל, הוסיף כי "מכירת טמבור היא מימוש של אסטרטגיית הקבוצה להתמקד בפעילות הליבה בתחום הנדל"ן המניב ולמכור עסקים אשר אינם קשורים לתחומים אלה".

על הקבוצה הרוכשת אמר עינן כי היא "קבוצת אחזקות תעשייתית בינלאומית חזקה, שעסקי טמבור הם סינרגטיים לעסקיה. הרוכשת מתכננת להשקיע ולהרחיב את פעילותה של טמבור בישראל ובעולם, ואני משוכנע שהעסקה מצוינת עבור טמבור ועובדיה".

מצד הרוכשת הבהיר הערב דניאל קיונין, מנהל הפיתוח העסקי של קוסטו והאחראי על פעילות הקבוצה בצפון אמריקה, כי קוסטו היא אינה משקיע פיננסי. "אנחנו מאמינים בהשקעות בנות קיימא לטווח ארוך. טמבור היא המובילה בתחומה בישראל, ובחרנו בה כדי להפוך אותה, יחד עם עובדיה, לחברה ישראלית מובילה בתעשיית חומרי הבנייה העולמית. זוהי השקעה ראשונה שלנו בישראל, ולאור החדשנות והיזמות שגילינו כאן במהלך הבדיקות שקיימנו לקראת העסקה, בוודאי שנשקול ביצוע עסקאות נוספות בשוק הישראלי".

טמבור עוסקת בייצור ושיווק מגוון רחב של צבעים וחומרים נלווים, תחום שמהווה כ-60% מעסקי החברה.

בנוסף מייצרת החברה מוצרים משלימים לתחום הבנייה, כגון מוצרי איטום שונים, תרכובות דבק לתעשיית הצבע והטקסטיל ועוד. החברה פועלת גם בתחום ענף הגבס והבנייה היבשה, במסגרתו היא מייצרת לוחות גבס ומוצרי גמר בנייה אחרים, וכן מייבאת תקרות אקוסטיות ומוצרי בידוד משלימים לענף הגבס.

טמבור הוקמה בשנת 1936, ומערכי הייצור שלה מפוזרים ב-7 אתרים ברחבי הארץ, באזורים אשקלון, עמק הירדן, מגדל העמק ניצני עוז ועכו, שם השלימה החברה ב-2010 את בנייתו של מפעל גבס חדש, בעלות השקעה של כ-150 מיליון שקל. בסוף שנת 2013 העסיקה טמבור כ-700 עובדים, אשר חלקם מאוגדים בהסכמיי עבודה קיבוציים.

בשנת 2001 רכשה גרנית הכרמל, שהייתה אז בשליטת משפחת בורוביץ', את השליטה בטמבור מידי קבוצת אי.די.בי לפי שווי חברה של 550 מיליון שקל, ועוד באותה שנה היא נמחקה מן המסחר לפי שווי דומה.

ב-2005 חזרה טמבור לבורסה המקומית, אחרי שגייסה 100 מיליון שקל מהציבור, לפי שווי של 300 מיליון שקל לפני הכסף.

במאי 2012 שוב נמחקה טמבור מהמסחר, לאחר שגרנית הכרמל השלימה הצעת רכש למניות החברה שהוחזקו בידי הציבור (כ-16%), בתמורה לכ-61.6 מיליון שקל, מחיר ששיקף לטמבור שווי של 385 מיליון שקל.

מעסיקה למעלה מ-10,000 עובדים ומוכרת בכ-1.4 מיליארד דולר בשנה

חברת ההחזקות קוסטו היא חברה פרטית הפעילה ברחבי העולם, עם התמקדות בעיקר במדינות אסיה. מטה החברה ממוקם בסינגפור, ובמפת העולם שמופיעה באתר האינטרנט של החברה מסומנות מספר מדינות כיעד לפרויקטים עתידיים של קוסטו, כשלצד ארה"ב, אינדונזיה, קמבודיה וניגריה, מופיעה גם ישראל. כיום, כאמור, יש לחברה פעילות באסיה, וכן במספר מדינות במזרח אירופה ובקנדה.

לפי נתוני החברה, היא מעסיקה למעלה מ-10,000 עובדים, ומחזור העסקים שלה מגיע לכ-1.4 מיליארד דולר בשנה.

השקעתה בטמבור מתבצעת, לדברי החברה, כחלק ממימוש האסטרטגיה של קוסטו להגביר את פעילותה בתעשייה המסורתית, וליצור סינרגיה עם עסקי הבנייה וחומרי הבנייה של הקבוצה במזרח אסיה ובמזרח הרחוק.

את העסקה הוביל מטעם קוסטו נציג החברה בישראל ניר דרנוב, בליווי עורכי הדין שמוליק קסוטו, גיא נוף ויוני אהרונסון ממשרד קסוטו נוף.

התוצאות של טמבור
 התוצאות של טמבור