רשות המסים תהיה אחראית על תוכנית 0% מע"מ

(עדכון) - רשות המסים מאשרת את חשיפת "גלובס": הרשות תהיה אחראית על חוק מע"מ בשיעור אפס, על קידומו עד החקיקה וגם על הליכי יישומו

"שר האוצר, יאיר לפיד, הורה על הקמת מינהלת לצורך יישום הטבת מע"מ אפס בדירות מגורים ראשונות לזכאים", כך מאשרת הערב (ג') רשות המסים את הדיווח שפורסם "בגלובס". "על-פי החלטת שר האוצר, ולאחר דיונים מול משרד השיכון, הוחלט כי רשות המסים תעמוד בראש המינהלת ותהיה אחראית על ניהול ותפעול ההליך הכולל, בין היתר, טיפול בפניות הציבור בנושא, בחינת הזכאות להטבה, מתן ההטבה ובקרות נוספות. בין החברים במינהלת יהיו גם נציגי משרד השיכון, השמאי הממשלתי וגורמים נוספים ככל שיידרשו".

החלטה זו התקבלה לאחר דיונים בנושא מול כל הגורמים המעורבים, והוחלט כי תוקם מינהלת שבראשה יעמוד נציג רשות המסים שינהל את עבודתם של השמאי הממשלתי ומשרד השיכון. עוד נודע ל"גלובס" כי מי שיעמוד בראש המינהלת יהיה מאיר אסולין, סמנכ"ל ברשות המסים.

יש לציין כי מדובר בצומת דרכים מאוד חשוב ביישום הטבת המע"מ משום שעל-פי תזכיר החוק, יצטרכו הזכאים שעומדים בכל הקריטריונים לגשת לגורם הרלוונטי, שכאמור על-פי תזכיר החוק המקורי הוא משרד השיכון, ולהגיש בקשה לקבלת התעודה. עוד על-פי תזכיר החוק, הבקשה תידון ותיבדק על-ידי משרד השיכון, ואם יימצא מגיש הבקשה זכאי לקבלת ההטבה, קובע תזכיר החוק בצורה מפורשת כי התעודה האמורה תונפק תוך 30 יום. כאמור, סמכות זו כבר לא תהיה בידי משרד השיכון, מה שמוציא מידיו נקודת השפעה בלתי מבוטלת על החוק.

להעברת הטיפול המלא ביישום וקידום חוק הטבת המע"מ לידי רשות המסים גם משמעות נוספת. בזמן שהצעת החוק המקורית הובילה למצב של טיפול משולב של כמה משרדי ממשלה ביישום החוק, כעת מדובר בשליטה מלאה של האוצר בחוק, כמו גם בהליך מימושו. במקביל, נבחנת כעת האפשרות שאת תעודת הזכאות יוכלו לקבל הזכאים בפועל בבנקים השונים, בבואם להגיש בקשה למשכנתא.

גורמים באוצר הסבירו שהקמת המינהלת האמורה והעברת הסמכות לרשות המסים נעשתה לבקשתו של שר האוצר יאיר לפיד, וזאת על מנת שחוק המע"מ יקודם ויפעל בצורה יעילה מהירה ומקצועית.

במקביל, גורמים במשרד השיכון טוענים היום כי כדי לעמוד במשימה יהיה על רשות המסים להקים מערך חדש שלם שקיים כבר היום במשרד השיכון ורומזים שהדבר עלול גם להשפיע על לוחות הזמנים של יישום ההטבה.