צניחה במכירות דירות חדשות באפריל; קבלנים: ציפינו ליותר

שילוב של חג הפסח ותוכנית מע"מ 0% הפיל את מכירות הדירות החדשות ב-19% לרמה הנמוכה מאז ספטמבר 2012 ■ בת"א נרשמה ירידה חדה של 37% במכירות באפריל לבדו ■ גורמים בשוק: ציפינו להתרסקות קשה יותר

ירידה של 9% במכירת דירות חדשות בחודש אפריל 2014 לעומת החודש הקודם וירידה של כ-15% לעומת החודש המקביל אשתקד. כך עולה מנתוני מכירת הדירות החדשות על ידי קבלנים בחודש אפריל שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היום (ד'). בחודשיים החולפים נפלו מכירות דירות חדשות ב-19%.

מספר הדירות שנמכרו בחודש אפריל (1,606 דירות חדשות) הוא הנמוך ביותר שנרשם על ידי הלמ"ס מאז ספטמבר 2012. באותו הזמן, גורמים שונים בענף הנדל"ן שצפו קריסה חמורה יותר במכירת דירות חדשות בחודש זה עקב תוכנית המע"מ בשיעור אפס התבדו.

יש לציין כי חודש אפריל הוא החודש המלא הראשון שהושפע מההכרזה על תוכנית מע"מ בשיעור אפס, אך באותו הזמן גם חג הפסח חל השנה בחודש זה, מה שמוביל למיעוט עסקאות באופן מסורתי. עובדה זו מעלה את השאלה כיצד נתוני מכירת הדירות החדשות, שאומנם ירדו אך לא התרסקו כפי שצפו בענף, הושפעו בפועל מתוכנית המע"מ. אחד ההסברים לכך הוא שלא מן הנמנע שנתוני אפריל עדיין לא משקפים את השפעת תוכנית המע"מ ויחד עם זאת יש לקחת בחשבון שייתכן שפלח האוכלוסייה של מי שרואה עצמו זכאי להטבה, ולכן לא רכש דירות חדשות, נמוך בהרבה ממה שחשבו.

באותו הזמן, חישוב היקף הירידה במכירת הדירות החדשות מאז ההכרזה על התוכנית, בחודש מארס האחרון, כלומר השוואת מספר הדירות שנמכרו באפריל 2014 לעומת פברואר 2014 מדגישה את הירידה שככל הנראה נגרמה בעקבות תוכנית המע"מ ועומדת על כ-20%.

בחלוקה על פי מחוזות, בולט מחוז תל אביב בצניחה משמעותית של כ-37% במכירת דירות חדשות בפברואר לעומת החודש הקודם מרמה של 401 דירות חדשות לרמה של 252 דירות חדשות בלבד. ירידה נרשמה גם במחוז המרכז מרמה 613 דירות בחודש מארס לרמה של 544 דירות חדשות באפריל (ירידה של כ-11%). ירידה נרשמה גם במחוזות ירושלים והצפון. באותו הזמן, במחוזות חיפה והדרום נרשמה עליה במכירת הדירות החדשות וכך גם ביהודה ושומרון.

כזכור, מאז הכריז שר האוצר, יאיר לפיד, על תוכנית מע"מ בשיעור אפס באמצע חודש מארס נטען כי חלק ניכר מענף הנדל"ן למגורים נכנס לקיפאון. הסיבה היא שההטבה המובטחת לזכאים ברכישת דירה חדשה מקבלן גררה את הרוכשים להמתין לפרסום התוכנית כדי לרכוש דירה בהנחה שהסתמנה כמשמעותית. למרות שגם היום טרם התברר מי זכאי ומי לא זכאי להטבה, מרבית הרוכשים שזו תהיה דירתם הראשונה נמנעים מלבצע עסקאות. קבלנים ומשווקי דירות מאשרים כי מאז ההכרזה על התוכנית ירדה תנועת הרוכשים במשרדי המכירות בצורה ניכרת.