רשות ההגבלים בודקת את הרחקת גט טקסי מנתב"ג

מונופול בנתב"ג? האם צו ההרחקה שקיבלה גט טקסי מרשות שדות התעופה, המונע ממנה לאסוף נוסעים מהנמל, מנוגד לכללי התחרות ולחוק? ■ כבר שנים ארוכות פועלות בנמל שתי תחנות מוניות, הדר וקסטל

רשות ההגבלים העסקיים בראשות דיויד גילה החלה בבדיקה סביב צו ההרחקה שקיבלה חברת גט טקסי מרשות שדות התעופה (רש"ת), האוסר על נהגי המוניות של החברה לאסוף נוסעים מנמל התעופה בן-גוריון, כך נודע ל"גלובס".

כזכור, מפעילת אפליקציית המוניות קיבלה בשבוע שעבר הודעה מרש"ת, לפיה "נהגי גט טקסי אינם רשאים לקבל הזמנות באמצעות האפליקציה ולאסוף נוסעים מנתב"ג, משום שהדבר אינו מהווה נסיעה מיוחדת שהוזמנה מראש". רש"ת טענה במכתב כי גט טקסי לא קיבלה הרשאה מסחרית מנתב"ג, ולכן צו ההרחקה. עורכי הדין של גט טקסי הגישו ערר על צו ההרחקה למנהל רשות שדות התעופה.

ברשות ההגבלים אישרו את הידיעה ומסרו כי מדובר בשלבים ראשוניים של הבדיקה, וכי היא הגיעה מיוזמתה של הרשות.

מגט טקסי נמסר כי "אנו מברכים על כל בדיקה שתביא לפתרון המצב העגום שנוצר. אנו סומכים על הרשויות שתדענה לטפל בסוגייה הבעייתית בהתאם".

בגט טקסי האשימו בשבוע שעבר את מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, מבלי לנקוב בשמות כמובן, בכך שהוא מעדיף את תחנות המוניות הדר וקסטל ומונע מגט טקסי לפעול בנתב"ג מטעמים זרים. תחנת הדר מחזיקה בזיכיון להפעלת תחנת מוניות פיזית בנתב"ג כבר שנים רבות, וקסטל אחראית, גם כן בשנים האחרונות, על הסעות עובדי אל-על.

נציין כי אם לא מדובר בנהג של התחנה שזכתה במכרז של רש"ת לפעילות בנתב"ג, על-פי החוק הוא חייב לשלם עמלה לרשות שדות התעופה על כל יציאה מהשדה - וכך עשו נהגי גט טקסי.

עוד נציין כי אם רשות ההגבלים פתחה בבדיקה בנושא, מדובר ביותר מסתם טענות מצד החברה, וכי יש חשש שאכן מדובר בהפרת של כללי התחרות, אם לא הפרת החוק.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "רשות שדות התעופה פועלת מאז ומעולם לקידום השירות הניתן לנוסעים, ובכלל זה קידום התחרות בין נותני השירותים בנמל התעופה בן-גוריון. קיום פעילות מסחרית בנמלי התעופה של מדינת ישראל מוסדר בכללים שהותקנו בשנת 1984, ולפיהם אין לבצע פעילות מסחרית בשטח רש"ת מבלי לקבל הרשאה מסחרית מתאימה לכך. הדברים יפים במיוחד לתחום המוניות, לגביו התקיימו אי-סדרים חמורים, במיוחד כלפי תיירים, לפני כניסת הכללים לתוקף.

"יחד עם זאת, וכחריג לכך, נקבעו בכללי רשות שדות התעופה המסדירים הסעת נוסעים במוניות מנמל התעופה בן-גוריון כללים ברורים, המאפשרים גם למוניות אשר לא קיבלו הרשאה להפעיל תחנות מוניות בנתב"ג ולא שילמו דמי הרשאה קבועים, לפעול בנתב"ג, בכפוף למילוי אחר התנאים הקבועים בכללים אלה. באופן זה פועלים מזה עשרות שנים נהגי המוניות במדינת ישראל, תוך שמתקיימת בין הנהגים השונים תחרות מושכלת והוגנת.

"לאחרונה, חברת גט טקסי באמצעות נהגיה החלה להפר באופן בוטה את כללי רשות שדות התעופה ולפעול באופן פיראטי, כאשר בחלק מהמקרים התנהלותם גרמה להפרת סדר של ממש, ואף גרמה לעבירות תנועה חמורות שהתבצעו על-ידי נהגי המוניות. באופן זה ביקשה גט טקסי לעקוף את כללי התחרות ההוגנת ולפגוע פגיעה קשה באותם נהגי מוניות אשר פועלים כדין ומקיימים את הוראות החוק, לרבות נהגי המוניות שהורשו לפעול בתוך שטחי נתב"ג על בסיס קבוע ולא מזדמן, לאחר שהשתתפו וזכו במכרז פומבי שנועד למסד סוג כזה של פעילות מסחרית לטובת הציבור ותוך שמירה על רמת שירות גבוהה.

"מהראיות הרבות והחמורות שנאספו בידי פקחי רשות שדות התעופה עולה כי מדובר בהתנהלות מאורגנת ומתוכננת היטב, שנועדה לעקוף את כללי רשות שדות התעופה ולפגוע בשוויון שבין נותני השירותים בנתב"ג, ולחשש כבד לאי-סדרים, לרבות פגיעה חמורה ובלתי הפיכה כלפי תיירים, אשר מפגשם הראשון עם מדינת ישראל, הוא לעיתים בשימוש במוניות. מטעמים אלה הוציאה רשות שדות התעופה צו הרחקה לחברת גט טקסי והמוניות המשתייכות לה לתקופה של 6 חודשים משטחי נתב"ג, וזאת במטרה למנוע את המשך הפרות החוק על-ידי החברה.

"ככל שרשות ההגבלים העסקיים תבקש לבחון את הנושא, רשות שדות התעופה תסייע לרשות ההגבלים העסקיים בבדיקתה ותשקול בכובד-ראש את המלצותיה, ככל שיוגשו לעיונה. יובהר ויודגש כי צו זה לא יחול על נהגי החברה אשר יחתמו על התחייבות לפעול בהתאם לכללי רשות שדות התעופה".