טדי שגיא יתמודד מול שטיינמץ על רכישת תנין וכריש

המיליארדר הישראלי פנה לחברה אירופית שתשמש מפעיל הקידוחים שיפתח את המאגרים אם יזכה ■ השניים שותפים בזכויות ברישיונות פלאג'יק, אך נכשלו בניסיונם לגלות גז בקידוח שבוצע ברישיון ישי בינואר 2013

המיליארדר טדי שגיא מתעניין ברכישת מאגרי הגז תנין וכריש מקבוצת דלק של יצחק תשובה ומשותפתה נובל אנרג'י. ל"גלובס" נודע כי המיליארדר הישראלי המתגורר בבריטניה פנה לאחרונה לחברה אירופית שתשמש מפעיל הקידוחים שיפתח את המאגרים אם שגיא יזכה. בהתמודדות על המאגרים עשוי שגיא למצוא מולו מיליארדר אחר, בני שטיינמץ. השניים שותפים בזכויות ברישיונות פלאג'יק שבהם מחזיק כל אחד 42.5% מהזכויות, אך נכשלו בניסיונם לגלות גז בקידוח שבוצע ברישיון ישי בינואר 2013.

מתמודדת מעניינת נוספת על כריש ותנין היא חברת אדיסון האיטלקית, שמחזיקה כיום 20% מהזכויות ברישיונות נטע ורועי. אדיסון, המיוצגת בישראל על ידי מנכ"ל האוצר לשעבר ירום אריאב, נרכשה לאחרונה על ידי EDF, חברת החשמל הלאומית של צרפת.

כריש, המכיל לפי הערכות כ-35 מיליארד מ"ק (BCM), ותנין, המכיל כ-22 BCM, אמורים להימכר בחודשים הקרובים ליזם פרטי בתוספת כמות גז מלוויתן שתשלים את כמות הגז הכוללת שתימכר ל-70 BCM. מדובר בכמות מספקת כדי לאפשר לרוכש המאגרים להתמודד מול תמר ולוויתן על הסכם למכירת גז לחברת החשמל מ-2020. המרכיב העיקרי במחיר שידרשו תשובה ונובל עבור המאגרים יהיה הוצאות החיפושים שהושקעו בהם, בהיקף של כ-100 מיליון דולר לכל מאגר.

על פי ההסדר בין תשובה ונובל לממונה על ההגבלים העסקיים יימכרו במאגרים עד לתאריך שנשמר בסוד. כמו כן סוכם כי על רוכש המאגרים יהיו מוטלות כמה מגבלות: הגז יוכל להימכר רק ללקוחות במשק המקומי, התשתית לחיבור המאגר לחוף תוקם על חשבון הרוכש, הזכויות על הקונדנסט (נוזלי גז טבעי) הנמצא במאגרים יישארו בידי דלק ונובל ואם יתגלה נפט - יהיו דלק ונובל זכאים לתמלוג של עד 17.5% משוויו.

מכירת תנין וכריש תוכל לצאת לדרך רק לאחר קבלת אישור ביה"ד להגבלים עסקיים. ביה"ד אמור לדון בבקשת הממונה על ההגבלים דיוויד גילה לאישור הצו המוסכם ובהתנגדויות לבקשה שהגישו השבוע הפורום הישראלי לאנרגיה וגופים ואישים נוספים הטוענים כי הסדר הפשרה שמעוגן בצו לא מקדם תחרות וגורם לפגיעה קשה בציבור.