בצורת בברזיל פוגעת בקפה

מזג האוויר החם והיבש פגע קשות ביבול במדינה שבה מופקת כמחצית מכלל הקפה מזן ערביקה בעולם *לקראת ההיצע המוגבל הצפוי בסחורה, יש המעריכים נסיקה של כ-65% במחירה עוד השנה / לזלי ג'וזפס

בצורת קשה בברזיל מבטלת את התקוות לעוד שנה של יבולי שיא במגדלת מספר אחת בעולם, ומצב זה צפוי לשמור על מחירים גבוהים של קפה ערביקה השנה.

מחירי הקפה מסוג זה בבורסת החוזים ICE בניו יורק עלו השנה ב-64%, והחוזה של יולי נסחר ביום שישי בירידה שבועית של 0.3% ל-1.819 דולר לליברה (440 גרם).

יצרניות קפה ארוז כמו מקסוול האוז מקבוצת קראפט פודס (KRFT) ומונדלז אינטרנשיונל (MDLZ), שהיא הבעלים של מותג גבאליה (Gevalia), רמזו עם פרסום הדוחות שלהן החודש שהמחירים לצרכן ימשיכו לעלות השנה. מונדלז הודיעה ב-7 במאי שהיא מאחדת את גבאליה למיזם משותף עם D.E. Master Blenders ההולנדית.

ברזיל, שבה מופקת כמחצית מסך קפה ערביקה העולמי, הניבה שנתיים רצופות של יבולי שיא עד השנה. השנה פגע מזג אוויר חם ויבש בעצי הקפה, ובתי מסחר, אנליסטים וסוכנויות ממשלתיות קיצצו את תחזיותיהם לתפוקה השל המדינה, לאחר שרבים מהם צפו תחילה שתרשום עוד שיא שנתי.

"האזור שלי נפגע מאוד", אומר דנילו סילבה פרננדז, נשיא קואופרטיב הקפה של מדינת מינאס גראיס, המחוז המוביל בגידול הקפה בברזיל. הוא מעריך שתפוקת הקואופרטיב שלו תרד העונה ב-30% ל-7,000 שקי פולי קפה, מפני שעצי הקפה סבלו מעצירת גשמים חיוניים בינואר ובפברואר.

מגדלים רבים מדווחים שפירות הקפה אמנם הבשילו לצבע אדום כהה - מה שנורמלי לעונה זו של השנה, אך כשהם נפתחים אין בהם פולי קפה.

סוכנות החיזוי הממשלתית הבכירה ביותר בברזיל, Conab, מעריכה שהמגדלים במדינה יאספו כנראה 32.2 מיליוני שקי פולי קפה (כל אחד במשקל 60 ק"ג) ב-2014 - ירידה של 16% מהשנה שעברה.

במרכז אמריקה המצב גרוע יותר

לברזיל יש כמובן קפה מאוחסן שהיא יכולה למכור. בשנה שעברה המגדלים העדיפו לא למכור כאשר המחירים ירדו לשפל של מעל חצי שנה, אומר גיירמה בראגה, מנכ"ל מועצת יצואני הקפה במדינה. המאגרים הללו יאפשרו לברזיל לייצא השנה 5% יותר מכפי שהיא ייצאה בשנה שעברה. אבל ג'ודי גיינס, נשיא חברת הייעוץ ג'יינס קונסלטינג מפנמה, אומר שהאיכות של היצוא תיפגע.

היובש או הבצורת פגעו בצמיחת זרעי קפה רבים, שהם קטנים או לא בשלים מספיק כדי לעשות בהם שימוש בתמהילי קפה מסוימים. לכן, למרות הגידול ביצוא, ייתכן שלברזיל לא יהיו הפולים הנכונים לסוגים מסוימים של קפה מעובד. פולי ערביקה משמשים למשל לייצור קפה משובח כמו של סטארבקס או אילי האיטלקית.

הקפה במרכז אמריקה נמצא במצב גרוע עוד יותר. האזור מהווה אמנם פחות מ-10% מהיבול העולמי, אך גדלים בו כמה מהפולים הנדירים והיקרים ביותר. מחלה פטרייתית הנקראת "חלודת קפה", שתוקפת את העצים, תוריד את היבול השנתי ב-14%, כך לפי הערכות.

גיינס מעריך שמחירי הערביקה יכולים להמריא ל-3 דולר לליברה השנה, ואומר ששוק הקפה העולמי יעבור כנראה לגירעון של היצע ב-2015, כתוצאה מהבצורת בברזיל. טמפרטורות גבוהות ויובש מונעים גידול של ענפים חדשים, ופוגעים ביכולת העצים להניב יבולים בעתיד.