בקעת הירדן לרש"ת: "שלמו ארנונה על מעבר אלנבי"

לטענת המועצה, מעבר הגבול ובו מבנים בשטח אלפי מ"ר בנויים נמצא בתחום שיפוטה, אך רשות שדות התעופה נמנעת מלשלם ארנונה בגינו זה שנים

בית המשפט לעניינים מקומיים במעלה אדומים ידון בקרוב במחלוקת שהתגלעה בין רשות שדות התעופה לבין המועצה האזורית בקעת הירדן, הנוגעת לתשלום ארנונה בגין שטחו של מעבר הגבול אלנבי. זאת, לאחר שלטענת המועצה, מעבר הגבול ובו מבנים בשטח אלפי מ"ר בנויים נמצא בתחום שיפוטה, אך רשות שדות התעופה נמנעת מלשלם ארנונה בגינו זה שנים.

במאי 2012 שלחה המועצה האזורית דרישה לתשלום בסך 29.4 מיליון שקל בגין שנים קודמות. רשות שדות התעופה עתרה לבית המשפט לעניינים מינהליים במעלה אדומים, שם טענה כי היא אינה חייבת בתשלום ארנונה, מאחר שמסוף אלנבי אינו מצוי בתחום שיפוט המועצה בשל היותו שטח צבאי סגור, ולטענתה העיד על כך גם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון. הרשות טענה כי המעבר אינו מקבל שירותים מוניציפליים מהמועצה כמו פינוי אשפה, הדברה, ניקיון וכד', ועל כן דרישת הארנונה הייתה מראש פסולה.

המועצה טענה מנגד, באמצעות עוה"ד ישעיהו אברהם ומשה בן דוד, כי בניגוד להצהרות הרשות, המסוף לא יכול להיות שטח "סגור" בשעה שהוא פתוח לציבור ועוברים בו מיליוני אנשים מדי שנה. לטענתה, מדובר לכל הפחות בשטח "תפוס" על ידי כוחות הביטחון. על פי חוק מדובר בשימוש המחויב בתשלום ארנונה.

"מדובר במסוף שנבנה על שטח של מאות דונמים, וכולל אלפי מ"ר בנויים", אמר היום ראש המועצה האזורית בקעת הירדן דוד אלחייני בשיחה עם "גלובס", "המסוף מעביר מיליוני אנשים את הגבול, ומתנהל בו עסק כלכלי לכל דבר בשטחי מסחר הכוללים חנויות, תחנת מוניות, חנויות להחלפת כספים וכו' ללא רישיונות עסק, פיקוח על הבנייה או פיקוח של משרד הבריאות על מה שנמכר שם".

המועצה האזורית בקעת הירדן טענה כי הגורם המוסמך להכריע בעניין הוא ועדת הערר לענייני ארנונה של המועצה, בעוד הרשות טענה כי ועדת הערר שמונתה על ידי המועצה אינה יכולה להכריע בעניין לאור העובדה כי חברי הוועדה הם תושבי הרשות המקומית ולפיכך נגועים באינטרס אישי.

שופט בית המשפט לעניינים מקומיים מרדכי כדורי דחה את בקשת רשות שדות התעופה לבטל את חיוב הארנונה והורה להעביר את הדיון אל פתחה של ועדת הערר. הרשות הגישה ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שהחליט ביום חמישי האחרון להחזיר את הדיון לבית המשפט לעניינים מקומיים במעלה אדומים, על מנת שזה יכריע בסוגיה לגופה.

מרשות שדות התעופה נמסר כי "הרשות אינה נדרשת לתשלום ארנונה למועצה האזורית עמק המעיינות, מאחר שמעבר הגבול אלנבי אינו מצוי בתחום שיפוטה של המועצה, אלא בשטח צבאי סגור. עמדה זו, המגובה בעמדת המנהל האזרחי באיו"ש, מתבררת בימים אלה בבית המשפט".