"רק מדרגה אחת": כך קופ"ח כללית מטרטרת נכים

חוסר נגישות: חיה קרן-וינטר, בת 35 המתניידת באמצעות כיסא גלגלים, עברה מסכת טרטורים כשביקשה להגיע למרפאה אורטופדית של הכללית

כסא גלגלים / צילום: thinkstock
כסא גלגלים / צילום: thinkstock

"זו רק מדרגה אחת", אמרה נציגת שימור הלקוחות של קופת חולים כללית לחיה קרן-וינטר, בת 35, המתניידת באמצעות כיסא גלגלים. מדרגה אחת מפרידה בינה לבין המרפאה האורתופדית שאליה הופנתה, אך כדי לעבור אותה היא צריכה למצוא אדם זר שיעזור לה, תוך סיכון שתיפול או תפיל את הזר הנדיב.

אפשר היה לחשוב שבמרפאה אורתופדית תהיה רמפה קטנה, אבל זה לא כל הסיפור: לפני שקבעה את התור, קרן-וינטר וידאה שמדובר במרפאה המוגדרת כנגישה. רק כשהגיעה, גילתה את המדרגה.

היא הסבירה לנציגי הכללית שלא תוכל להמתין שוב לתור במשך כמה שבועות במקום התור שבוטל, ולאחר דין ודברים נקבע לה תור במרפאה אחרת. כשהגיעה - נתקלה שוב במדרגה.

הסיפור הזה הגיע אלינו לפני כחודש. דיברנו אז עם הכללית וזו הייתה התגובה: "אנו מתנצלים על אי הנוחות. הכללית פועלת להנגשת כלל המבנים על-פי התקן. מאחר שבמקרה זה מדובר בקליניקות עצמאיות, עדכנו את ספר השירות בסטטוס הנגישות של מרפאות אלה, כדי למנוע מצבים דומים. נפעל להנגשת השירות במבנה".

מה קרה בפועל? המרפאות רק הוסרו מרשימת המרפאות הנגישות, וקרן-וינטר הופנתה למרפאה שלישית, הפעם נגישה באמת (גם אם דרך כניסה צדדית ונסתרת) וטופלה כחודש אחרי התור המקורי. זאת, במקום לעשות פעולה פשוטה ולחייב את בעלי המרפאה להוסיף רמפה אחת קטנה. עולם הפוך.