רוצים לתדלק את הרכב? איפה תשלמו הכי הרבה על הדלק

מדד מחירי הדלק של בלומברג מדרג 61 מדינות על פי מחיר לגלון מחיר גלון ■ בנורבגיה, שאינה מסבסדת דלק, עומד על 9.79 דולרים ■ ישראל ניצבת במקום ה-11 עם 8.28 דולרים לגלון, ארה"ב במקום ה-51, ונצואלה סוגרת את הרשימה

דלק / צילום: thinkstock
דלק / צילום: thinkstock

חושבים שמיכל דלק באוטו זה דבר יקר? הכול יחסי. עלות מילוי מיכל של שברולט סברבן, 145 ליטר, בנורבגיה היא 381.81 דולר. בוונצואלה אותו מיכל מתמלא ב-1.56 דולר. בפקיסטן צריך לשלם יותר ממשכורת יומית ממוצעת כדי למלא גלון אחד (כ-3.8 ליטר) של דלק.

מדד מחירי הדלק של בלומברג מדרג 61 מדינות לפי המחיר הממוצע של הדלק בתחנה ו"הכאב לארנק", שמודד את שיעור השכר היומי שנחוץ למילוי גלון דלק אחד.

נורבגיה שמרה על תואר המדינה שבה הדלק היקר ביותר בעולם (ראו טבלה). מדינה סקנדינבית זו אינה מסבסדת דלק, אלא משתמשת ברווחי הנפט שלה למטרות לאומיות כמו חינוך גבוה חינם ומימון שדרוגי תשתיות.

מחירי הדלק הגבוהים בנורבגיה הם גן עדן ליצרנית רכבים חשמליים. נורבגיה אכן מובילה בעולם בשיעור כלי הרכב החשמליים שנמכרים בה, כ-6% בשנה שעברה. במשך כמה חודשים ב-2013, מודל S היוקרתי של יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית טסלה היה הדגם הנמכר ביותר במדינה. גם דגם ניסאן ליף היה רב מכר.

עם ההכנסה לנפש השנייה בגובהה בעולם, הנורבגים יכולים לממן את מחירי הדלק שלהם, או רכב חשמלי חלופי, בקלות יחסית. השכר היומי הממוצע הוא 273 דולר, ומחיר גלון דלק הוא רק 3.6% ממנו.

במקום השני ברשימת המדינות שהכי יקר לתדלק בהן נמצאת הולנד. כלכלת הולנד עדיין מתקשה להתייצב, והתמ"ג צנח בפתאומיות ב-1.4% ברבעון הראשון של השנה. ההוצאה על דלק ממש לא מקילה על התקציבים המשפחתיים. להולנדים חובבי האופניים יש היטל הדלק הגבוה ביותר באיחוד האירופי, וגם מספר האופניים לנפש הגבוה בעולם. תשתית רחבה של שבילי רכיבה, תמרורים ומנהרות מקילה על הדיווש.

גם כלכלת איטליה מתקשה לנער מעליה את המיתון הממושך ביותר מאז המלחמה, ועלות הדלק לא עוזרת. התמ"ג האיטלקי התכווץ ברבעון הראשון השנה אחרי עלייה מזערית של 0.1% ברבעון הקודם. מחירי הדלק הגבוהים והאי ודאות הכלכלית הממו את ארצן של פיאט ופרארי, שבה שיעור הבעלות על רכב הוא מהגבוהים בעולם. מיולי 2013 עלו מחירי הדלק במדינה ב-8.5% וכעת איטליה היא המדינה השלישית בדירוג יוקר הדלק מבין 61 המדינות במדד בלומברג.

במקום העשירי נמצאת פינלנד. הפינים הם מהנהגים המהירים ביותר בעולם. . הרקורד של נהגים פינים במרוצי מכוניות טוב מאוד. הם זכו במרוצי הראלי העולמי יותר מכל מדינה אחרת, וגם במרוצי פורמולה 1 יותר מכל מדינה אחרת יחסית לגודל אוכלוסיית פינלנד.

ישראל - במקום ה-11

ישראל ממוקמת בטבלה מיד אחרי פינלנד, עם 8.28 דולרים לגלון. ארה"ב נמצאת במקום ה-51 עם 3.69 דולרים לגלון, שהם ממוצע המחירים במדינות השונות.

סוגרת את הרשימה ונצואלה. ב-4 סנטים לגלון, הדלק הוא כמעט בחינם. נצואלה היא מדינה ענייה ששורפת דלק כמו מדינה עשירה. מכוניות חסכניות בדלק אינן פופולריות במיוחד במדינה שבה למלא מיכל עולה פחות ממחיר כוס קפה. הנשיא המנוח הוגו צ'אבז קרא לבני עמו בעבר לצרוך פחות דלק, לא הועיל. בפעם האחרונה שבה ניסתה הממשלה לצמצם את הסבסוד, ב-1989, פרצו בה מהומות שגרמו למותם של מאות בני אדם.

דלק
 דלק