Deloitte: הכדורגל האירופי הכניס 20 מיליארד אירו בשנה

מהדוח החדש של פירמת רואי החשבון והייעוץ, עולה עוד כי הפרמיירליג האנגלית המשיכה בעונת 2012/13 לצעוד בראש הליגות הכי מכניסות

חמש ליגות הכדורגל הבכירות באירופה (אנגליה, גרמניה, ספרד, איטליה וצרפת) רשמו הכנסות כוללות של 9.8 מיליארד אירו בעונת 2012/13, עלייה של 5% ביחס לעונת 2011/12. כך עולה מהדוח החדש שמפרסמת היום (ה') פירמת רואי החשבון והייעוץ הגלובלית Deloitte. מדובר על קרוב למחצית מהמחזור של כלל תעשיית הכדורגל האירופי, שהסתכם ב-19.9 מיליארד אירו (עלייה של 2%).

מי שממשיכה להוביל את החבורה היא הפרמיירליג האנגלית - 2.9 מיליארד אירו הכנסות. במרחק משמעותי במקום השני - הבונדסליגה הגרמנית (2 מיליארד אירו). ספרד מעט מאחוריה (1.9 מיליארד), ואח"כ איטליה (1.7) וצרפת (1.3). מחוץ לחמש הבכירות, רוסיה מובילה עם 896 מיליון אירו, ואחריה טורקיה (551 מיליון) והולנד (452).

כפי שמפורט בדוח, ב-1992/93, העונה הראשונה של הליגה הבכירה באנגליה תחת מתכונת הפרמיירליג, עמדה ההכנסה הממוצעת של קבוצה על 9 מיליון ליש"ט. בעונת 2013/13, ההכנסה הממוצעת לכל אחד מ-20 המועדונים היא 126 מיליון ליש"ט. קצב הצמיחה המטורף של הליגה האנגלית נמשך בעיקר בשל הסכמי זכויות השידור שממשיכים להשתדרג: ב-Deloitte מעריכים כי בעונה החולפת (2013/14) חצו הכנסות הקבוצות את רף ה-3 מיליארד ליש"ט, ארבע שנים בלבד לאחר שהן עברו את ה-2 מיליארד ליש"ט. גם הבעלות הזרה על המועדונים, שהביאה להגדלת האטרקטיביות המסחרית של הפרמיירליג בקרב שווקים בחו"ל, אחראית במידה ניכרת לזינוק הכלכלי של הפרמיירליג: לפי Deloitte, ב-2012/13 צמחו הכנסות הליגה ב-21% מספונסרים, מפרסמים ונותני חסות שונים.

למרות כל המספרים היפים הללו, הפרמיירליג ממשיכה להתקשות לייצר רווחיות: הרווח התפעולי ירד ב-2% בעונת 2012/13, בעיקר בשל עלייה במשכורות העובדים - 1.6 מיליון ליש"ט לשנה בממוצע לעובד (!). הפרמיירליג אמנם רשמה רווח תפעולי של 96 מיליון אירו בעונה המדוברת, אך זאת לפני עלויות רכישת שחקנים בשוק ההעברות, ולפני הוצאות מימון שונות (כגון תשלומי ריבית בגין הלוואות ממוסדות פיננסיים). אחרי שאלו נכנסו לתחשיב - הרי שההפסד הנקי הסתכם ב-316 מיליון ליש"ט (כ-390 מיליון אירו).

שרת הבריאות גרמניה

מלבד הפרמיירליג, הבונדסליגה היא היחידה מבין חמש הליגות הבכירות שרשמה רווח תפעולי ב-2012/13, שהגיע לפי Deloitte אל 264 מיליון אירו. ב-Deloitte לא ציינו זאת, אך על-פי הדוח הכלכלי שהוציאה הבונדסליגה לסיכום עונת 2012/13, הרווח הנקי של 18 הקבוצות המשתתפות, אחרי כל המסים, ההוצאות שלא כלולות וההפחתות השונות - הגיע אל 62.6 מיליון אירו.

נתון נוסף שמעיד על היותה של הליגה הבכירה בגרמניה ה"בריאה" ביותר מבחינה כלכלית הוא יחס השכר/הכנסות שלה: 51% בלבד מהמחזור בבונדסליגה חזר לעובדים בצורת משכורות, השיעור הנמוך ביותר מבין כלל הליגות הבכירות.

רו"ח אופיר רוזנצוויג, יועץ בכיר בקבוצת ייעוץ הספורט של Deloitte בריטמן אלמגור זהר, מוסיף זווית נוספת לנתונים הללו: מבנה הבעלויות בכדורגל האירופי. "ניתן לראות כי משקיעים מרחבי העולם ממשיכים לרכוש קבוצות כדורגל אירופיות, למרות היעדר הרווחיות", לדבריו. "סמל הסטטוס של בעלות על קבוצת כדורגל מעניק למשקיע חשיפה תקשורתית ועסקית, גישה לאנשי עסקים ופוליטיקאים חשובים, וכמובן, ריגוש והנאה.

"לפי הדו"ח, השוק האנגלי הוא העסוק ביותר באירופה", מוסיף רוזנצוויג, "כאשר ב-10 השנים האחרונות, למעלה משני שליש מהבעלויות על קבוצות בשתי הליגות הבכירות באנגליה הוחלפו, וכיום כמחצית מהמועדונים נשלטים על-ידי בעלים זרים. מלבד אנגליה, משקיעים מחפשים לקנות קבוצות המשחקות בערים מרכזיות באירופה (לדוגמה: פ.ס.ז' בצרפת)".