הדולר והאירו נחלשו קלות לאחר ההודעה של ה-ECB

הבנק המרכזי האירופי חתך את הריבית והנהיג ריבית פקדונות שלילית ■ מחר יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

השקל התחזק היום (ה') קלות במסחר בשוק המט"ח המקומי מול הדולר והאירו על רקע החלטת הריבית הגורלית בגוש האירו ודוח התעסוקה בארה"ב מחר. הדולר היציג נחלש קלות ל-3.472 שקלים והאירו היציג נחלש ל-4.7253 שקלים. בעולם, הצמד אירו/דולר נסחר סביב 1.35 דולרים לאירו.

מבנק ישראל נמסר היום כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו לסוף חודש מאי בכ-86.48 מיליארד דולר, קיטון בסך 2 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם.

הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום על הורדת הריבית על הפיקדונות מתחת לאפס והשיק חבילת תמריצים פיננסים לעסקים הקטנים.

נגיד הבנק מריו דראגי החליט להוריד את הריבית לחודש יוני לשפל חדש - 0.15% לעומת הריבית הקודמת שעמדה על 0.25%. במקביל, הוא הודיע בנוסף כי הוא חותך את ריבית הפקדונות בבנקים לרמה של 0.1%-.

המטרה של ריבית פקדונות שלילית היא לעודד אנשים להוציא כספים מהבנקים, עניין שיעודד את הצריכה הפרטית והשקעות באפיקים אחרים, וכפועל יוצא מכך יעלה את האינפלציה ואת שיעור הצמיחה. בנוסף, צעד זה יעודד את הבנקים ביבשת להלוות חלק מההון שלהם לבנקים אחרים ובכך לעודד את הפעילות הכלכלית בגוש האירו ולסייע לבנקים להתמודד עם משבר החובות בו הם נמצאים.

אלעד סלמון אנליסט בבית ההשקעות יוטרייד ציין היום כי "מגמת הייסוף בערכו של הדולר צפויה להימשך מול כל המטבעות המובילים וגם מול השקל. בשבוע המסחר האחרון ראינו את הדולר שומר על רמה גבוה יותר מרמת 3.44 שקל לדולר - מדובר בסימן עוצמה שבו נשמרת רמת 3.44 כרמה טכנית ששבירתה כלפי מטה עלולה היתה לשלוח את הדולר לפיחות מהותי למגינת ליבם של היצואנים בישראל. אנו מעריכים כי היעד הבא של צמד הדולר-שקל הוא רמת 3.57 שקל לדולר, אי שבירה שלה כלפי מעלה עלולה להחזיר אותנו שוב למהלך של ירידת ערכו של הדולר בישראל".