היסטוריה בגוש האירו: ה-ECB הודיע על ריבית פיקדונות שלילית

הבנק המרכזי האירופי הכריז לראשונה בהיסטוריה על ריבית פיקדונות שלילית בשיעור של 0.1%- ■ דראגי: מתוכננים לרכוש אג"ח; "לא סיימנו עם הצעדים המקלים" ■ בורסות אירופה עברו לעליות

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

רגע היסטורי בגוש האירו. הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום (ה') בהחלטת הריבית לחודש יוני על "בזוקה" חדשה בדמות הורדת הריבית לשפל חדש, הנהגת ריבית פיקדונות שלילית וחבילת תמריצים פיננסים לעסקים הקטנים.

יו"ר הבנק מריו דראגי החליט להוריד את הריבית לחודש יוני לשפל חדש - 0.15% לעומת הריבית הקודמת שעמדה על 0.25%. במקביל, דרגי הודיע בנוסף כי הוא חותך את ריבית הפיקדונות בבנקים לרמה של 0.1%-, עניין שבנקים מרכזיים בעולם לא העזו לעשות עד כה. ב-15:30 שעון ישראל דראגי יכנס מסיבת עיתונאים ויודיע על צעדים מוניטארים נוספים, כך לפי הודעה שפרסם הבנק.

המטרה של ריבית פיקדונות שלילית היא לעודד אנשים להוציא כספים מהבנקים, עניין שיעודד את הצריכה הפרטית והשקעות באפיקים אחרים, וכפועל יוצא מכך יעלה את האינפלציה ואת שיעור הצמיחה. בנוסף, צעד זה יעודד את הבנקים ביבשת להלוות חלק מההון שלהם לבנקים אחרים ובכך לעודד את הפעילות הכלכלית בגוש האירו ולסייע לבנקים להתמודד עם משבר החובות בו הם נמצאים.

מעבר לכך, הצעדים עליהם הכריז ה-ECB עשויים להחליש את האירו, להגביר את הייצוא (המוצרים יהיו זולים יותר) וכן להעלות את שיעור האינפלציה.

במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה של ה-ECB, אמר דראגי כי הבנק יוצא בתוכנית להאצת הצמיחה, במסגרת תוכניות מימון ארוכות טווח (LTRO), בהן הבנקים ילוו כסף מה-ECB בריבית נמוכה על מנת לעודד אותם להלוות לעסקים אחרים.

עוד הוא ציין כי ה-ECB יפסיק "לייבש" בנקים בגוש האירו, וציין כי הבנק מתכונן לרכוש אג"ח מגובות נכסים. "ה-ECB לא סיים עם הצעדים המקלים, במקרה הצורך", אמר.

ההחלטה - על רקע האינפלציה

בתוך כך ההחלטה מגיעה יומיים לאחר שפורסמו נתונים שהצביעו על כך כי האינפלציה ירדה לרמה של 0.5% בחודש מאי, שפל של יותר מ-4 שנים והרבה מתחת ליעד שהציב הבנק המרכזי האירופי - 2%.

נזכיר, בישיבת הריבית הקודמת של הבנק המרכזי, דראגי רמז כי הוא עשוי לפעול בחודש הבא כדי להחליש את האירו, לעודד את הצמיחה ולמנוע את דיפלציה, שמאיימת על אירופה מתחילת השנה.

לאחר ההחלטה, בורסות אירופה, כמו גם החוזים העתידיים בוול סטריט, עברו להיסחר בעליות שערים בעוד האירו/דולר נסחר ביציבות סביב 1.36 דולרים לאירו.