נפצע בתאונת סאגווי בהשתלמות - והוכר כנפגע תאונת עבודה

הביטוח הלאומי דחה בתחילה את תביעת העובד לתשלום דמי פגיעה בגין התאונה, בטענה כי ההשתלמות איננה בגדר פעולה נלווית במידה סבירה לעבודה

סיור סגווי בירושלים/ צילום: זוזו תיירות מוטורית
סיור סגווי בירושלים/ צילום: זוזו תיירות מוטורית

מנהל בחברת הובלות שהוזמן להשתלמות מקצועית לרגל השקת משאית וולוו חדשה, נפצע במהלכה כאשר נערך טיול סגאווי למשתתפי ההשתלמות. האם מדובר בתאונת עבודה?

המנהל בחברה ההובלות הוזמן להשתלמות מקצועית לצורך השקת משאית וולוו חדשה שארגנה חברת מאיר, היבואנית של וולוו בישראל. ההשתלמות נערכה במלון יוקרתי בדרום הארץ (מלון בראשית) ועבור ההשתתפות שילמה החברה בה מועסק המנהל 7,500 שקל. כחלק מתוכנית ההשתלמות יצאו כל המוזמנים לטיול סאגווי מהלכו נפל המנהל ונפגע בכל חלקי גופו.

ממקום האירוע פנה העובד לקבלת טיפול רפואי ראשוני בבית החולים סורוקה בבאר-שבע, שם אובחנה פריקה של כתף ימין, וחבלה בברך ימין. לאחר התאונה, הגיש המנהל למוסד לביטוח לאומי תביעה להכרה בתאונה כ"תאונת עבודה".

המוסד לביטוח לאומי (המל"ל) דחה את תביעת העובד לתשלום דמי פגיעה בגין התאונה, בטענה כי ההשתלמות איננה בגדר פעולה נלווית במידה סבירה לעבודה, ולפיכך אין לראות זאת כתאונת עבודה. לאור תשובה זו הגיש המנהל, באמצעות עו"ד גיל מיכלס, מומחה לתביעות נזיקין וביטוח, ערעור לבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע.

בתביעתו טען המנהל, כי פקיד התביעות של המל"ל "לא עשה את מלאכתו נכון ופעל משיקולים מגמתיים וסתמיים בדחייתו את התביעה, בנימוק כי השתלמות איננה פעולה נלוות לעבודה במידה סבירה. עוד נטען, כי בית הדין לעבודה כבר הכיר בעבר בפגיעות בזמן השתלמות כתאונת עבודה.

עו"ד מיכלס טען בערעור, כי על העובד היוצא להשתלמות להיות סמוך ובטוח שהוא מבוטח בהיותו בהשתלמות, ותאונה שאירעה לו תוך כדי שהותו באתר ההשתלמות - הינה תאונת עבודה.

ואכן, לאחר ניהול ההוכחות בתיק, חזר בו המל"ל מדחיית התביעה והודיע כי הוא מכיר בתובע כנפגע תאונת עבודה.