המסחר בוול סטריט ננעל בעליות; מדד S&P 500 בשיא

נגיד הבנק המרכזי האירופי הודיע על ריבית שלילית לראשונה בהיסטוריה והשיק חבילת תמריצים חדשה לשווקים ■ תביעות האבטלה השבועיות עלו ל-312 אלף ■ דיווחים על מיזוג של 50 מיליארד דולר בין ספרינט ו-T-Mobile

 וול סטריט אירופה  / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בעליות, לאחר ההחלטה הגורלית באירופה של הבנק המרכזי, שלראשונה בהיסטוריה עבר לריבית שלילית על הפיקדונות והשיק חבילת תמריצים חדשה בגוש האירו (על כך בהמשך). בזירת המאקרו התפרסמו נתוני התעסוקה השבועיים. מחר יפורסם דוח התעסוקה החודשי למאי.

עיני המשקיעים בעולם נשואות היום לכיוון אירופה. הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום על הורדת הריבית על הפיקדונות מתחת לאפס והשיק חבילת תמריצים פיננסים לעסקים הקטנים.

נגיד הבנק מריו דראגי החליט להוריד את הריבית לחודש יוני לשפל חדש - 0.15% לעומת הריבית הקודמת שעמדה על 0.25%. במקביל, הוא הודיע בנוסף כי הוא חותך את ריבית הפקדונות בבנקים לרמה של 0.1%-.

המטרה של ריבית פקדונות שלילית היא לעודד אנשים להוציא כספים מהבנקים, עניין שיעודד את הצריכה הפרטית והשקעות באפיקים אחרים, וכפועל יוצא מכך יעלה את האינפלציה ואת שיעור הצמיחה. בנוסף, צעד זה יעודד את הבנקים ביבשת להלוות חלק מההון שלהם לבנקים אחרים ובכך לעודד את הפעילות הכלכלית בגוש האירו ולסייע לבנקים להתמודד עם משבר החובות בו הם נמצאים.

אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים תמיר פישמן, אומר כי "סוף כל סוף רואים צעד משמעותי כלל אירופאי. אנו עדים לצעד משמעותי אמנם באיחור לא אלגנטי של הבנק המרכזי האירופי. חשיבות הצעד היא בעיקר ביצירת ביטחון ומנהיגות כלל אירופאית. מעין הצהרה האומרת 'לא רק האמריקאים יכולים'. בעוד ארה"ב נחלצה מקיפאון באמצעות צעדים דרסטיים של הבנק המרכזי, אירופה אומנם נחלצה מסיכון פיננסי, אך עדיין לא עברה לשלב צמיחה ראוי. אין ספק שזה משמעותי בכיוון הנכון. אפשר עכשיו גם להעריך כי יקל על בנק ישראל להוריד גם כאן את הריבית בחודש הבא".

ב-15:30 פורסמו כמדי שבוע נתוני התעסוקה השבועיים, שעלו ב-8,000 ל-312 אלף, לעומת צפי ל-310 אלף, לאחר 300 אלף תביעות שנרשמו בשבוע שלפני כן. התביעות המתמשכות עלו ב-20 אלף ל-2.6 מיליון מ-2.631 מיליון תביעות מתמשכות בשבוע שלפני כן.

בדוח התעסוקה שיפורסם מחר, אנליסטים בוול סטריט צופים כי שיעור האבטלה יעלה ל-6.4% מ-6.3%, אבל עיקר תשומת הלב תופנה למספר המשרות החדשות שהתווספו למשק במאי. לפי התחזיות, כ-210 אלף משרות נוספו בחודש שעבר לשוק העבודה האמריקני, ואם התחזיות יתממשו - אז השוק יחזור לרמות שלפני המשבר. כרגע "חסרות" רק 113 אלף משרות.

מניות ספרינט ו-T-Mobile (סימול TMUS) ריכזו עניין היום על רקע דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" למיזוג בין החברות תמורת 40 דולר למניית T-Mobile, או שווי כולל של 50 מיליארד דולר.

Five Below (סימול FIVE) ו-Verint Systems הגיבו היום לדוחות שפירסמו אמש אחרי הסגירה. PVH Corp חתכה את התחזית ל-2014.

ג'נרל מוטורס עמדה במוקד לאחר מסיבת העיתונאים בה דיבר על החקירה בחברה, ועל רקע דבריו על כך שהוא צופה ריקולים של כלי רכב בחודשים הקרובים.