המשנה ליועמ"ש: ערוץ i24news הוא ערוץ ישראלי לכל דבר

אבי ליכט קבע כי על ערוץ החדשות של פטריק דרהי צריכה להיות מוטלת רגולציה ישראלית ■ מסתמן: מועצת הכבלים תקבע כי הערוץ לא יעלה לשידור בישראל

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, מניח עוד מכשול בפני עליית הערוץ הבינלאומי i24news של פטריק דרהי. בחוות-דעת שהעביר לידי מועצת הכבלים והלוויין, ושהגיעה לידי "גלובס", קובע ליכט כי יש להקשות רגולטורית על הערוץ כשבאים להחליט אם להעלותו על מסך חברת הוט, ולא לתת לו אישור אוטומטי כאילו היה ערוץ זר. ליכט לא קבע אם להעלות את הערוץ או לא, וההחלטה הסופית אמורה להתקבל על-ידי מועצת הכבלים והלוויין. נראה כי המועצה תקבע סופית כי הערוץ לא יעלה בישראל.

זה חודשים ארוכים שבקשת הוט להעלות את שידור רשת i24news (ערוץ בשפה הערבית, ערוץ באנגלית, וערוץ בצרפתית) מונחת על שולחן מועצת הכבלים והלוויין, שפנתה לליכט בבקשה לחוות-דעתו. מאז עליית הערוץ, בפברואר 2013, עלתה שאלת הליך הרישוי שיש לנקוט בדרך למסך הישראלי. אם מדובר ב"מפיק חדשות עצמאי", אזי על הערוץ אמורה להיות מוטלת שורה ארוכה של תנאים, שמטרתם להבטיח את עצמאותו וביזור השליטה בשוק התקשורת. אם מדובר בערוץ חדשות זר, אזי האישור לשידור בישראל אמור להיות קל בהרבה.

למרות שערוצי הרשת אינם מועברים בעברית, קבע ליכט כי "חובת הרישוי כמפיק חדשות עצמאי קמה משום שהערוץ הוא בעל זיקה לישראל והוא בעל השפעה על הציבור הישראלי ועל מקבלי ההחלטות בישראל. במקרה שלפנינו, המקור של השידור הוא בישראל. לכן, מטעם זה בלבד ניתן היה לדחות את בקשתה של הוט להחיל על הערוץ רגולציה המיועדת לערוצים זרים". באמירה זו דוחה ליכט את טענת הוט, כי יש לראות בערוץ ככזה המשדר מחוץ לישראל.

על-פי חוק התקשורת, בעל רישיון לשידור בכבלים או בלוויין, לא ישדר שידורי חדשות, אלא במקרים חריגים - האחד הוא שידור שמגיע מחוץ לישראל והשני הוא מנגנון רישוי של מפיק חדשות עצמאי. מפיק עצמאי שמקבל רישיון חייב לקבל אישור של המועצה והוא חייב להבהיר כי הוא בלתי תלוי וחף ממעורבות של בעל חברת הכבלים. החוק גם קובע הוראות מחמירות למניעת בעלות צולבת. כותב ליכט: "בעל השליטה בערוץ הוא גם בעל השליטה בהוט עצמה, והוא אף בעל השליטה בחברת תקשורת סלולרית גדולה ובספקית שירותי אינטרנט. החזקה משותפת של בעל השליטה בערוץ חדשות והן בתשתית המעבירה את השידור, סותרת את הרעיון המרכזי המנחה את הרגולציה של תחום החדשות. החזקה כזו אף סותרת את רעיון ביזור השליטה בתקשורת בכלל, ואף את הרעיון שבבסיס חוק הריכוזיות, שייכנס לתוקף בעוד מספר חודשים".

בערוץ i24news סירבו להגיב.

מהוט נמסר: "i24news הוא ערוץ חדשות בינל', בדומה ל-CNN ,FOX NEWS ואל ג'זירה, שבניגוד אליהם נותן מבט מאוזן על המתרחש במזרח התיכון. הערוץ מיועד לעולם ולא לישראל, אינו משודר בעברית ואף אין בו כתוביות בעברית. עצוב שהוט, המהווה פלטפורמה לשידור כל הערוצים הבינל', עדיין לא מקבלת את האישור לשדר ערוץ כה חשוב למדינת ישראל". את תגובת מועצת הכבלים לא ניתן היה להשיג.